Voorstellen ysje-Yvonne

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ysje
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2018, 12:39

Voorstellen ysje-Yvonne

Bericht door ysje »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Yvonne, ik ben 48 jaar en woon in Reuver. Ik ben alleenstaand en heb een zoon van 14 jaar.

In het voorjaar van 2017 voelde ik, toen ik naar links keek en gedachteloos over mijn hals streek, een knobbel. Deze knobbel kon ik vervolgens niet terug vinden. Ik heb wat gegoogled en eigenlijk niets kunnen vinden en het laten gaan.
Ik heb hem later nog eens "per ongeluk" gevoeld en weer niet terug kunnen vinden toen ik er bewust naar zocht.
Totdat ik in oktober 2017 hem ineens zag zitten toen ik in de spiegel keek. Omdat die knobbel niet in het midden zat besloot ik toch maar naar de huisarts te gaan. Deze constateerde dat de knobbel op de schildklier zat.
Na een echo, twee keer een punctie en een internist die keer op keer zei dat het meestal goedaardig is, en na de eerste punctie zonder uitkomst aangaf dat de kans op kwaadaardig alleen maar kleiner wordt, zag ik meteen aan haar gezicht dat het niet goed was toen ze me voor de uitslag van de laatste punctie uit de wachtkamer haalde. (2 maart 2018)

Uitslag T5 (bij de eerdere uitleg was ze maar tot T4 gekomen). Ze had al overleg gehad met de chirurg en haar collega die de "kwaadaardige" gevallen verder behandeld.
De schildklier zou helemaal worden weggehaald en ik zou een behandeling met radioactief jodium krijgen.
Een paar dagen later had ik al een afspraak met de chirurg. Deze deed er heel luchtig over, voelde zelf nog aan de knobbel en gaf toen aan dat deze naar zijn mening inderdaad kwaadaardig was.
Het enige nadeel was dat er ineens een toename was van schildklierkanker waardoor het een paar weken zou duren voordat ik geopereerd zou worden.

De operatie was op 5 april en is goed verlopen, geen uitzaaiingen in lymfeklieren, wel 2 bijschildklieren meegenomen dus een tijdje Calcy chew genomen. Inmiddels werken de bijschildklieren weer goed.
Ik heb wel 3,5 week last gehad van de narcose.
Cytomel gekregen als overbrugging tot de jodiumbehandeling.

Op 16 mei heb ik het radioactief jodium gekregen en maar 1 nacht in het ziekenhuis hoeven te blijven. Ik heb een paar dagen later wel een pijlijke hals gehad.

En nu het instellen met hormonen. Ik krijg Euthyrox, begonnen met 150 mcg maar ik moest me de dag door slepen, het voelde de hele dag alsof ze me midden in de nacht hadden wakker gemaakt. Een gigantisch kort lontje.
Op 3 juli afspraak gehad bij de internist en klachten besproken. Bloeduitslagen: TSH 4.4 en moet naar onder de 0.1. De vrije T4 15 en moet boven de 17 uit gaan komen.
Conclusie verhoging Euthyrox naar 188 mcg en over 6 weken weer prikken en dan telefonisch consult.

Ik hoop dat ik me snel beter voel, dit is niets zo. Ik heb een week na de verhoging een week gehad waarin ik iets minder moe was, heerlijk. Maar helaas is het sinds zondag weer helemaal mis :( Een gigantische tegenvaller. Herkent iemand dit?
Ik had zelf verwacht dat als er een verbetering komt, deze dan ook wel blijft.

Vragen? stel ze gerust.

Groetjes., Yvonne
Yvonne
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen ysje-Yvonne

Bericht door laura »

hallo Yvonne,

Welkom op het Schildklierforum.
Hopelijk krijg je de nodige reacties.

Je zou mogelijk kunnen reageren bij:
- Mrw op viewtopic.php?f=11&t=2882
- Caro1963 met viewtopic.php?f=11&t=2470&p=22498#p22498
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Caro1963
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 sep 2017, 11:23

Re: Voorstellen ysje-Yvonne

Bericht door Caro1963 »

Hoi Yvonne,

Veel herkenbare punten in jou verhaal, al had ik wel drie kleine nog zeer lokale uitzaaiingen.
Ook in eerste instantie na echo en puntie diagnose onschuldige struma maar na halfjaarlijkse controle bleek het toch papillaire schildklierkanker.
Ik ben begin okt. '17 geopereerd, alles eruit inclusief twee bijschildklieren, ook tijdje aan Calcy chew geweest, inmiddels werken de 2 over gebleven bijschildklieren wel weer.
Ik kreeg na de operatie 4 weken helemaal niks aan medicatie, pas na de RAJ (waarvoor ik 2 dagen moest blijven) kon ik op gaan bouwen met Levothyroxine.
Inmiddels zit ik, na maanden opbouwen op 187.5 mcg en voel me daar redelijk goed bij, mijn TSH moet in ieder geval onder de 0.5 blijven.
Het liefst inderdaad op de 0.1 maar daarvoor moest ik 200 mcg slikken en daar voelde ik me niet goed bij.
Eerste deel van halfjaarlijkse controle heb ik gehad, echo was goed, TG niet meetbaar in bloed, nu de total bodyscan nog.
De hoogte van medicatie is bij iedereen anders, bijft een kwestie van goed aangeven bij arts hoe je erbij voelt en evt met hele kleine beetjes fine tunen.
Sterkte in ieder geval en geef het de tijd...
Plaats reactie