Operatie Toetva

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Sofla
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:59

Operatie Toetva

Bericht door Sofla »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een schildkliernodus (bethesda 4) De punctie gaf geen duidelijke uitslag dus moet nu geopereerd worden ( een hemithyreoidectomie )
Ik overweeg dit via een Toetva in het UMC Utrecht te ondergaaan ( vrij nieuwe operatietechniek in Nederland, tot op heden ongeveer 10 patienten)
Is er toevallig iemand op dit forum die zo'n operatie heeft gehad, of die misschien iemand kent die deze operatie heeft ondergaan? Ben n.l. erg benieuwd naar hun ervaring.
Dank alvast
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Operatie Toetva

Bericht door laura »

hallo Sofla,

Wat jammer dat je helemaal geen reacties hebt gekregen.
Het is ook een vrij nieuwe techniek.

Misschien volgt er nu een reactie?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sofla
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:59

Re: Operatie Toetva

Bericht door Sofla »

Klopt Laura,hier in Nederland pas rond de 10 patienten.
Morgen,woensdag 13 november ga ik de Toetva ondergaan. Dan kan mijn eigen ervaring misschien iemand anders in de toekomst tot nut zijn.
Gr
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Operatie Toetva

Bericht door laura »

hallo Sofla,

Ik wens je een goed verloop van de ingreep.
Plus dat ik benieuwd ben naar je ervaring.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sofla
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:59

Re: Operatie Toetva

Bericht door Sofla »

Het is inmiddels 3 weken geleden dat ik de operatie heb ondergaan. Ik ben erg enthousiast (voor zover je dat kunt zijn als je geopereerd moet worden)
Deze operatie heeft als voordeel dat er geen uitwendig littteken zichtbaar is zoals dat met een schildklieroperatie van buitenaf ( de open operatie) wel het geval is. De Toetva kan alleen als de tumor niet groter is dan maximaal 3 cm. Momenteel wordt deze operatie in Nederland alleen nog uitgevoerd in het UMC Utrecht door prof. Vriens en prof. Borel Rinkes.
Het enige voordeel t.o.v. de open operatie is dus dat je geen uitwendig litteken hebt. De mogelijke complicaties zijn hetzelfde als bij de open operatie, zoals bijvoorbeeld letsel aan de stembanden en ook een kleine kans van letsel aan de nervus mentalis (een zenuw die de onderkaak en onderlip van gevoel voorziet)
Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis moeten verblijven en had na de operatie wat lichte keelpijn en wat moeite met slikken maar die problemen werden elke dag minder. Heb misschien maar 1 dag wat pijnslillers gebruikt,had meer last van de bekende verschijnselen na een algehele narcose.
Verder lig je gedurende de operatie met je hoofd 15 graden naar achteren gekanteld waardoor je na de operatie wel een stijve nek, spieren en hoofdpijn kunt hebben.
De littekens zitten dus in je mond een snee onder de onderste tandenrij en 2 kleine snedes ruim onder de onderlip,aan de zijkanten (die worden gebruikt om trocarts te plaatsen o.a. ter voorkoming van schade aan de nervus mentalis.
Er zitten oplosbare hechtingen in je mond. Ik heb geen pijn in mijn mond gehad. Het voelt allemaal "raar"aan (als een uitwerkende tandartsverdoving) maar ook dat gevoel verdwijnt op den duur. Het is op dit moment nog niet weg maar alweer stukken minder dan in het begin net na de operatie.
Last but not least de uitslag geen kwaadaardige tumor, maar goedaardig. De verwachting is dat nu ik in mijn geval de rechter helft van de schildklier kwijt ben, de linker helft het zal gaan over nemen.
Kortom geen spijt gehad om deze operatie te laten doen (maar zijn dan ook wel zeer ervaren oncologische chirurgen)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Operatie Toetva

Bericht door laura »

hallo Sofla,

Dank je wel voor je duidelijke en uitgebreide verslag!
En natuurlijk: wat fijn dat het goedaardig was.

groetjes,
Laura
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Operatie Toetva

Bericht door niekje »

Dankjewel voor je verslag. Ik heb in verband met de lange wachttijd voor de toetva inmiddels voor de conventionele methode gekozen...
Sofla
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:59

Re: Operatie Toetva

Bericht door Sofla »

Hallo Niekje,

Hoe lang is die wachttijd dan nu?
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Operatie Toetva

Bericht door niekje »

Begin oktober punctie gehad, zeker niet voor eind januari aan de beurt... waarschijnlijk nog later.
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Operatie Toetva

Bericht door Snip »

Hoi,

Ik wilde je even laten weten dat ik dankzij jou ben gaan kijken naar de TOETVA. Inmiddels heb ik een operatie-datum! Ik heb ook veel gehad aan je beschrijving van het herstel, daar is op internet nog niet zo veel over te vinden.
Plaats reactie