Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
jade
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2020, 10:17

Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door jade »

Beste allemaal,

Ik ben Jade, 34 jaar en moeder van 2 dochters. In 2018 is na mijn zwangerschap een niet-toxisch multinodulair struma vastgesteld. Echt na aandringen om hierop te controleren, omdat mijn keel wat dik leek. Ik had ong. 80% van alle klachten die bij hyper staan vermeld, vooral het continu in de fik staan, opgejaagd zijn en doodop. Maar waardes waren tsh 0.58 en ft4 20.2, dus normaal bevonden. Daarom bij burn-out coach geweest en wat energetische begeleiding gedaan, en weer wat bij zinnen gekomen. In 2019 struma gaan groeien, maar internist vond het normaal. Had toen geen echte klachten, dus niks mee gedaan. Na veel gebeurtenissen in 2019 toch weer veel hyperklachten gekregen die nu op z'n top zijn. Ik voel me als een kip zonder kop qua opgejaagdheid en geen ademhalingsoefening die helpt. Herken me compleet in dit beeld minus de agressie:https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... nelle.html. Ik zou wel tegen een muur willen rennen omdat ik me zo ellendig voel. Bijna alle hyperklachten uit de folder van SON ervaar ik maar mijn waardes zijn goed (okt tsh 0.75 en ft4 14.9, vorige week tsh 0.94 en ft4 18). Mijn hele leven lijdt eronder inclusief gezin/sociale zaken/werk/etc. Ik kan niet eens werken.
Hebben jullie wel eens ervaren dat de waardes goed lijken, maar er toch aanwijzingen zijn voor een te snelle schildklier? Moet ik terug naar huisarts? Andere waardes laten testen? Ik ben echt wanhopig....volgens psych ben ik hyperalert en wil aan de emdr met me, maar voel zelf dat t lichamelijk is en niet tussen m'n oren zit. Dank voor jullie reactie!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door Kiek »

Welkom, Jade,

Je hebt gelijk om informatie te verzamelen.
Ik zou stapelgek worden met zo'n hoge FT4!

Als je denkt dat een of andere nodus zelfstandig een hoeveelheid schildklierhormoon loslaat, dan moet het toch mogelijk zijn om je struma in beeld te brengen, om de activiteit al dan niet aan te tonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door Marjo1 »

Hoi Jade,

Wat een ellende zeg. En wat zul je je onbegrepen voelen als je niet kunt werken maar er lichamelijk 'niets aan de hand is'.

Dat hyper alert zijn ken ik goed. Dat hoort bij mijn weten inderdaad ook echt bij hyperwaarden.
Zoals de endocrinoloog me zei toen mijn waarden net van een beste hyper een beetje in het normale gebied kwamen: vergeet niet dat u nog een versterkte waarneming heeft.
Ook volgens de huisarts is 'mijn sensor niet goed afgesteld'. En ik voel inderdaad van alles en voel me (daardoor) niet lekker.

Maar hoe je je voelt kan ook echt naijlen op de waarden (of volgens de endo: het klachtenpatroon kan achterlopen op de biochemie). Dus als je niet een 1 op 1 relatie merkt in wat je voelt met de waarden die worden gemeten kan dat ook nog.

Mijn huisarts echter heeft het steeds alleen maar over stress en weer leren vertrouwen op je lichaam...

Ben benieuwd welke oorzaak de psych heeft voor die alertheid? Is die dan pas opgekomen na het ontdekken van de struma? En welke oorzaak ziet de internist dan voor wat je voelt?

Wat is de ondergrens voor normaal bij jouw lab voor TSH?
Misschien kun je je ook je FT3 laten testen? Het kan zijn dat dat verhoogd is en voor de klachten zorgt, en je FT4 normaal is?

Ik zou er achteraan gaan. Laat je niet zomaar de psychische hoek inpraten.

Hartelijke groet en succes,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
jade
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2020, 10:17

Re: Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door jade »

Ha Kiek en Marjo,

Dank voor jullie berichten, dat sterkt me.

Kan een nodus zelf schildklierhormonen aanmaken?
Dan zie je dat dus waarschijnlijk niet in bloed...

Hyperalert is gekomen na zwangerschap, gelijk met struma. Maar psych denkt dat ik zaken niet goed verwerk en dat het daardoor komt, ik denk daar anders over.

TSH lab is 0,35-4. Dan valt ie dus binnen bandbreedte.
Ga mn andere waarden eens laten prikken.

Wat me opvalt is dat ik nu na bijna elke gebeurtenis die ik meemaak helemaal alert en gestresst ben en een paar dagen nauwelijks slaap. Hoort dat ook bij het klachtenbeeld of is dat dan echt stress?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door Kiek »

Hallo Jade,

Een nodus die autonoom hormoon aanmaakt houdt zich niet aan de regels van de schildklierhuishouding.
Een onafhankelijk stukje schildklierweefsel. In een groepje nodussen kan de ene overproduceren, en de anderen doen niets.
Zo eentje wordt ook wel een 'hot-nodus' genoemd, of een toxisch adenoom.
Hoe heter de nodus, hoe koeler de omgeving.
En dat is in beeld te brengen.
Een multinodulair struma hoeft niet perse schildklierhormoon te produceren.
Zo heb ik volkomen functieloze en gekrompen nodussen bij een hypothyreoïdie.

Afhankelijk van het stadium laat lab bij een hot-nodus verhoogde T3/FT4 zien, en lage/onderdrukte TSH.
Zoektermen: hot thyroid nodules

Je last (want dat is het!) door een te hoge productie van schildklierhormonen kan natuurlijk ook veroorzaakt zijn door je zwangerschap. En een (voorbijgaande?) post partum thyreoïditis veroorzaken. Met voorbijgaande hyper en hypostadia.
Zelfs de aanwezigheid van een multinodulair struma doet hier niets aan af.
Maar toch.... die nodusjes..
Laat ze nakijken!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jade
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2020, 10:17

Re: Even voorstellen + multinodulair struma (goede waarden, veel hyperklachten)

Bericht door jade »

Blij dat er zulke ervaringsdeskundigen zijn. Hier leer ik van. Ik neem dit mee naar de internist, Kiek.
Plaats reactie