Nodus

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Mleen
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2020, 09:17

Nodus

Bericht door Mleen »

Ik heb sinds een maand of 3 drukklachten in mijn keel. Het gevoel dat er iets zit. Schildklierfunctie is normaal.
Er zitten 2 bultjes (nodus) van 16x12x12 mm en 15x10x10 mm. Punctie gedaan en het is goedaardig.
Helemaal blij mee natuurlijk maar de internist denkt dat ik hierdoor geen klachten kan hebben.

Huisarts wil dat ik het nog even een paar weken wil laten rusten en dan eventueel een second opinion vragen bij een schildklierpoli in een ander ziekenhuis waar ze ook de nieuwe RFA methode toepassen.

Wie heef hier ervaring mee? Eigenlijk een te kleine nodus om er iets aan te doen maar wel klachten ervaart.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus

Bericht door Kiek »

Hallo Mleen, welkom!

Nodussen komen veel voor.
Ongeveer ruim de helft van de vrouwen boven de 50 jaar heeft een of meer nodussen.
Terwijl hun schildklier prima functioneert.
Gelukkig heb je goedaardige nodussen.
Je hebt ook nodussen die apart van een schildklierziekte bestaan.

Ik had een struma met 3 nodussen en een hypothyreoïdie.
De struma kwam door de hypothyreoïdie, en de nodussen zaten er.
Na levothyroxine verdween de struma.
En de nodussen werden in de loop der jaren onregelmatige flubbers.

Wil je iets meer vertellen over de nieuwe RFA-methode?

Net vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mleen
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2020, 09:17

Re: Nodus

Bericht door Mleen »

Hoi,

Hoe groot waren jou nodussen of hebben ze daar niks aan gedaan? Ik ben niet zo heel goed op de hoogte van alles betreft dit probleem.
Vind het zelf alleen nogal hinderlijk en het wordt ook echt een psygisch dingetje heb ik het idee.

RFA dan gaan ze je lokaal verdoven en kunnen ze met een naald stroomstootjes afgeven zodat de nodus krimpt en je hier geen last meer van hebt.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus

Bericht door Kiek »

Hallo,

Dank je voor de RFA-uitleg!
Als je echt last van een nodus hebt, omdat dat ding je slokdarm indeukt, waardoor je moeite hebt je voeding door te slikken, dan is dat misschien een prima behandeling.

'k Heb net m'n laden omgekieperd, op zoek naar de kopietjes van de echo's waarop de beschrijving met maten van m'n schildklier.
Zij zijn hier ergens, maar waar...?

Het is inmiddels 25 jaar geleden dat er een eerste echo gemaakt werd.
Gedurende een jaar of tien namen ze ongeveer iedere twee jaar een stukje weefsel uit de grootste van de drie nodussen. Dat houdt niet veel in: een naaldje in de nodus tijdens een echo.

En op een bepaald moment, na weer een verhuizing, vond ik het welletjes.
Schildklier gekrompen door voldoende levothyroxine.
En zelfs de grootste nodus werd kleiner.
Die zakte als een plumpudding in dat rommeltje dat ooit een gezonde en regelmatig gevormde schildklier genoemd kon worden.

Wie weet is het voor je mogelijk je nodus als een nu-eenmaal-aanwezig-maar-onbeduidend-geval-van-niets weg te denken.
Wel aan de leiband van een behandelaar.
En als je er na een paar maanden nog bovenmatig last van hebt, dan zou je verdere stappen kunnen ondernemen.
Zo'n RFA lijkt me lang niet zo ingrijpend als een operatie.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mleen
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2020, 09:17

Re: Nodus

Bericht door Mleen »

Bedankt Kiek! Ik moet het van de huisarts idd nog even aankijken. Ga ik ook zeker doen maar heb me wel voorgenomen om op mn strepen te blijven staan als dit zo'n vervelend gevoel blijft geven.

Op de site van het ziekenhuis van de schildklierpoli staat een nummer voor second opinion. Denk dat ik dat ga bellen om te vragen hoe hun erover denken.
Plaats reactie