multinodulair struma

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: multinodulair struma blijft klieren

Bericht door Kiek »

Hallo Ann,

Wat heb je al lang een struma!
Vrouwen zijn bevattelijker voor een struma dan mannen. 1 op 13 zegt een oud onderzoek.
Anderen schrijven zelfs over 1 op 19.
Ook bestaat er een genetische invloed, zoals bij jou je moeder ook een struma heeft.

Toen ik nog een multinodulaire struma had, is er een paar keer in geprikt. Ik had nodussen, geen cysten. Natuurlijk voelde ik die prik wel. Maar eigenlijk vond ik die ingreep peanuts.
Mijn struma is verdwenen omdat ik een hypothyreoïdie had, waarvoor ik levothyroxine nodig heb. Nu zit er nog een slechts een hoopje onregelmatige flubbertjes.
Ik had geen last van die struma. Ik voelde hem niet.

Jij hebt hem nu al jaren. En je hebt er soms last van.
Zou je vergrote schildklier je luchtpijn misschien indeuken?
Dat zou zeker reden zijn om die struma flink aan te pakken.

Ook kunnen langdurige nodussen zich ontwikkelen tot zelfstandige schildklierfabriekjes.
Dat gebeurt best vaak bij al lange jaren bestaande struma’s.

Als een struma verwijderd wordt, betekent dat levenslange afhankelijkheid van levothyroxine. Soms moet dat gewoon.
Maar als er geen dwingende redenen zijn, en je hebt de keus, weet dan dat je met de verwijdering van een struma ook kwaliteit van leven inlevert.

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden:
1. Langdurige struma’s nemen zelden af. En worden zelden groter.
2. Volgens mij heeft een punctie geen invloed op de grootte van de struma. Wel op de inhoud van een eventuele cyste.
3. Dat weet ik niet.
4. Ik denk dat ik toch zou experimenteren met voeding: niet zoveel strumagene voedingsmiddelen: zoals sojabonen, kelp, broccoli, bloemkool, koolraap, etc. Gierst moet je ook niet eten. Verder gewoon gezond, de schijf van 5. En geen zelfgebakken brood.
5. Je hebt meer kans dat ie ooit te snel gaat werken, dan te langzaam.


Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie