Schildklier deels verwijderd

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Sjorsje79
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019, 10:55

Schildklier deels verwijderd

Bericht door Sjorsje79 »

Hallo allemaal,

Ik ben een moeder van 4 kinderen en sinds de eerste in 2012 geboren is merkte ik een verdikking in mijn hals. Bij iedere zwangerschap leek het erger te worden maar de waardes zaten altijd tussen de norm.
Jaren heb ik met het gevoel gelopen dat iemand mijn keel dichtkneep waarop de huisarts zei dat dat niet kon en dat dat op de echo ook niet te zien was.
Uiteindelijk kreeg ik een burn-out, ik was zo moe en had gen energie meer. Toch maar weer een echo en gelukkig zei deze meneer direct dat hij begreep dat ik last van mijn schildklier had.
Om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg een ct scan en daarop was te zien dat mijn schildklier onder mijn borstbeen groeide en dat het mijn luchtpijp aan de kant en dicht duwde. Afgelopen januari is de helft van mijn schildklier eruit gehaald. Ik voelde me na de operatie gelijk goed en had meer energie. In febr. Begon ik me weer moe te voelen dus bloed laten prikken. Waardes waren goed maar in mei nogmaals controle. Ook deze waardes waren goed.ik voelde me toen ook weer beter. Alleen vitamine d was weer veel te laag.
Afgelopen week is er weer een ct-scan gemaakt omdat ik de andere kant ook voel drukken tegen mijn hals. Ook de andere kant groeit weer. Mijn tsh en ft4 zijn nog steeds goed maar ik voel me wel weer moe, weinig energie. Mijn vitamine d was nu niet te laag want dat slik ik nog steeds.
Kan mijn vermoeidheid toch van mijn schildklier komen ondanks de goede waardes?

Mijn waardes:

Voor de operatie
Tsh 0,39 en ft4 16

Na de operatie
Tsh 2,0
Febr tsh 1,73 en ft4 13
Mei tsh. 2,0 en ft4 16
September tsh 1,22 en ft4 16
Sjorsje79
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019, 10:55

Re: Schildklier deels verwijderd

Bericht door Sjorsje79 »

De laatste waarde is van september ipv febr :shock:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier deels verwijderd

Bericht door laura »

Sjorsje,

Ik heb het veranderd in september ;)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lilsie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2020, 13:02

Re: Schildklier deels verwijderd

Bericht door Lilsie »

Hoi Sjorsje,

Bij mij is mijn halve schildklier verwijderd in 2016, februari. Ik ben dat hele jaar heel vermoeid geweest en ondanks dat ik dagelijks vitamine D slikte, bleef die veel te laag. (Ondergrens 50, mijn waarde zat zelfs met bijslikken op een bepaald moment op 27).

Ik gebruik nu in de winter wekelijks en in de zomer maandelijks een soort 'paardendosis' VitamineD. (50.000 ie per week, D-Cura). Daarmee is de waarde naar een beter niveau gekomen.

Tot eind vorig jaar waren mijn schildklierwaarden prima. Geen medicijnen daarvoor nodig gehad. Ik ging me ook steeds fitter voelen. Helaas bleek er toen (weer) een kwaadaardig plekje te zitten. Sinds april is dus de rest ook verwijderd. Nu in het instelproces.

Maar jouw vraag - ik vraag me dus af of je vitamine D ook steeds wordt gemeten. Bij mij zagen ze aanvankelijk niet eens dat het zo laag was, werd geen aandacht aan besteed. Maar bijslikken hielp wel (zij het langzaam, ik denk dat je lijf ook tijd nodig heeft om aan te passen aan de halve schildklier situatie).

Sterkte!
Lilsie
Sjorsje79
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019, 10:55

Re: Schildklier deels verwijderd

Bericht door Sjorsje79 »

Bedankt voor jullie reacties.

Vorige week donderdag ben ik opnieuw geopereerd en is de rest van mijn schildklier ook verwijderd. De andere kant was weer veel groter en drukte ook weer tegen mijn luchtpijp. De waardes van mijn schildklier waren nog altijd prima. Ik voel me net als na de vorige operatie een stuk beter, lichamelijk en geestelijk. Nu hoop ik dat het instellen van de medicatie soepeltjes gaat verlopen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier deels verwijderd

Bericht door laura »

Een maand later ...

Hoe gaat het nu Sjorsje79?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie