Nodi schildklier- uitslag echo

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Mamavan4
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2021, 17:02

Nodi schildklier- uitslag echo

Bericht door Mamavan4 »

Hoi allemaal,

Sinds kort viel het me op dat mn keel thv schildklier verdikt was. Bij het slikken zie je dit nog veel duidelijker.
Ik heb een echo gehad en zie nu de uitslag staan. Ik heb volgende week pas een afspraak bij de huisarts.

Moet ik me zorgen maken? Zusje van mn moeder kreeg begin 40 schildklierkanker en is overleden. Vandaar dat ik lichtelijk in paniek ben, daar waar ik normaliter zeer nuchter ben.

De uitslag:

De schildklier toont enkel nodi, waarvan de grootste in de rechterkwab. Deze heeft een parallelle configuratie, lengtedoorsnede 14 mm, is echogeen en scherp begrensd. TIRADS 3.

Zegt jullie dit wat?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Nodi schildklier- uitslag echo

Bericht door Bella »

Beste Mamavan4,

Nodi (nodussen) van de schildklier komen vaak voor en zijn meestal goedaardig. Maar dat je geschrokken bent, kan ik me goed voorstellen. Misschien kan de betekenis van de aanduiding ‘TIRADS 3’ in de uitslag van de echo je een beetje geruststellen:

TIRADS 3 Waarschijnlijk goedaardige nodule – < 5% kans op maliginiteit (= kwaadaardigheid)

Sterkte!
Bella

http://www.schildklier-centrum.be/echog ... hildklier/
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie