kanker schildklier

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Tukker
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:41

Re: kanker schildklier

Bericht door Tukker »

Hallo Angelheart

Wanneer je de jodiumbehandeling krijgt is het het best als je zo min mogelijk schildklierhormoon hebt.
Na de operatie heeft je lichaam vaak nog genoeg hormoon om twee tot drie weken door te gaan zonder dat je het echt merkt. (Natuurlijk heb je wel de last en vermoeidheid van de operatie.)
Daarna merkt je lichaam echt het tekort aan schildklierhormoon en krijg je echte hypo klachten.
Het is heel vervelend maar wel het beste voor de behandeling.
Het kortwerkende hormoon T3 wordt wel eens voorgeschreven als je langer moet wachten maar ook hiermee moet je zeker twee weken voor de jodiumbehandeling stoppen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Sterkte!
Erna
Hannah-NZ
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2014, 02:10

Re: kanker schildklier

Bericht door Hannah-NZ »

Hallo angel,

Als je zonder schildklier en zonder schildkliermedicijn komt dan wordt je HYPO, zoals we dat noemen. In die tijd, voor -en ook na! de slok, kan je je heel vermoeid en sloom gaan voelen, hetgene waar mensen met een trage schildklier last van hebben, maar dan nog een beetje erger. Hier zijn een aantal kenmerken, waar je vaak, maar niet altjd last van kunt hebben, totdat je weer op je medicijn bent en je lichaam weer goed ingesteld is. In totaal kan dat wel eens 3 maanden totaal zijn (was het bij mij en ik heb 3x RAI gedaan), dus 3 x 3 maanden in 2 jaar. Eerlijk gezegd - Ik vond het knap zwaar!

Buitengewoon vermoeid & lusteloos
Duizelig & licht in het hoofd
Lage lichaamstemperatuur (35 – 36,6 °C)
Lethargisch: lang uitslapen & overdag slaperig
Extreem kouwelijk (rillingen & verkleumen)
Apathisch: niet vooruit te branden
Koude handen & voeten + tintelingen in ledematen
Haaruitval + droge, glansloze & breekbare haren
Veel vocht vasthouden (oedeem)
“Pafferig” gezicht (myxoedeem)
Nagels zijn zwak, bros & geribbeld
(Verergering van) oogklachten
Huid is droog, gekloofd, schilferig & vlekkerig
Vitiligo (pigmentverlies van de huid)
Geheugen- & concentratieproblemen
Maagklachten & darmverstopping
Lage bloeddruk
Hartritmeverstoring (palpitaties, extrasystolen e.a.)
Trage hartslag (bradycardie)
Spierpijn & spierkramp (chronisch)
Sterk verminderde eetlust
Emotioneel instabiel & melancholisch
Depressie & burn-out
Onverklaarbare gewichtstoename

( http://www.salusi.nl/te-traag-werkende- ... hyreoidie/ )


Maak je in die tijd niet te druk over deze verschijnselen, het hoort er allemaal bij!

Nadat je weer begint met de schildklierhormoon te slikken gaat je lichaam langzaamaan weer op peil komen, alsof je kacheltje weer beter gaat branden zeg maar. Je schildklier is tenslotte de thermostaat van je lichaam en als die er uit is, en je krijgt kunstmatig schildklierhormoon, heeft je lichaam wat tijd nodig om weer op gang te komen. Totdat je op de goede dosis voor jou zit, kan het ook wel even duren, het goed inregelen is een taak apart. Jij zult naar je arts goed moeten aangeven hoe je je voelt, maar omdat we schildklierkanker hebben zul je dus altijd wat HOOG ingesteld zijn, omdat ze de TSH willen onderdrukken, zolang de Tg nog niet 100% onmeetbaar is, waardoor je je toch niet helemaal 100% zult kunnen voelen.

Je moet heel veel geduld hebben, maar als je onmeetbaar wordt is er wat meer te doen zodat je je beter kan voelen op een goed ingeregeld niveau.
Ik wens je veel succes, en kom op... zorg er voor iets leuks te doen te hebben... want dat heb je gewoon nodig ;)
angelheart
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014, 19:39

Re: kanker schildklier

Bericht door angelheart »

Bedankt voor antwoord ik ben bijna in tweede week zonder schildklier en heb toch redelijk verschillende probleempjes ja erg vlug moe natuurlijk, spier en gewrichtspijnen, constipatie,zware hartkloppingen ook in rust,trillen en beven handen en op benen,concentraieproblemen,warm dan koud,maar wat ik ook heb is sterk vermageren je mag zeggen in een week ben ik bijna drie kilo kwijt en ik ben al geen dik mens :-( dus dit heb ik echt niet nodig ik lees nergens je vermagerd ook,hoop al de symptomen ik nu heb niet nog erger worden nog hoor ik moet mij elke dag erdoor trekken gewoon en blij zijn dag voorbij is ik kreeg wel zakjes calcium ik elke dag moet nemen meer van medicatie niet.
Plaats reactie