Nodus 3cm

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Hallo iedereen,

Sinds enige tijd heb ik een nodus op mijn schildklier. Ik dacht in de eerste instantie dat het een reactie was op mijn schildklier (heb ook een aantal auto immuun ziektes waar dit goed zou kunnen). Na een bloedtest bleek dat mijn schildklier goed werkt.

Na de echo bleek het te gaan om een nodus van 3cm met een ander soort cellen dan de schildkliercellen. Nu komt er een punctie. Maar als ik zoek zie ik veel berichten over een nodus met dezelfde soort cellen als de schildklier. Klopt het wat ik heb gevonden? Hoe werkt zoiets?

Ik ga er trouwens vanuit dat er geen enge berichten komen (kans is zo klein dus maak ik mij nu niet druk over). Maar ik ben wel nieuwsgierig of ze een nodus van 3cm zullen verwijderen. Ik heb er nu geen last van maar hij is wel vrij snel op komen zetten dus ik vraag mij af wat de standaard procedure is.

Alvast bedankt!!!!

Groeten Elize
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nodus 3cm

Bericht door laura »

hallo Elize,

Ik kan me voorstellen dat zo'n nodus met een ander soort cellen dan schildkliercellen verwijderd wordt.
Maar ik zou dat niet zeker weten.
Ik vrees dat ik het antwoord schuldig moet blijven.

Wanneer is de punctie?
En heb je er al over gesproken met een arts?
Of heb je binnenkort een afspraak?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Hallo Suze,

Bedankt voor het snelle antwoord. Binnen twee weken komt er een punctie en een afspraak met een internist. Helemaal in het begin van de (eventuele) behandeling dus.
Maar ik wil graag goed voorbereid zijn met wat er kan komen. Ik heb zelf het idee dat ze het laten zitten als het niet snel groeit. Maar ja, die echo liet dit dus zien en toen werd ik nieuwsgierig.

Groetjes Elize
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Nodus 3cm

Bericht door Jenny »

Elize,

Die punctie wordt gedaan om te zien wat voor cellen dat zijn. Nu is het zo dat alleen de cellen op die plek kunnen worden onderzoek, of men moet op meerder plaatsen prikken. Ik weet niet of dat wel wordt gedaan.....
Maar een snel groeiende nodus lijkt mij geen pretje, op den duur zal je daar toch ook last van krijgen, lijkt mij.
(ik heb een "lichte" struma en op een CT scan -die om een andere reden werd gemaakt- is te zien dat mijn luchtpijp ietwat smaller is, terwijl ik daar geen last van heb.)

Ik hoop dat jij snel uitsluitsel hebt van wat er nu precies aan de hand is.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nodus 3cm

Bericht door Tamara0512 »

Hi Elize,

Wat naar dat ze het bij jou ook hebben ontdekt.
Bij mij precies hetzelfde, een knobbeltje van ongeveer 2 cm.
Twee weken geleden heb ik de punctie gehad (wat overigens heel erg mee viel), en meteen de week erna de uitslag.
Helaas was deze bij mij minder goed.
Ze konden niet met zekerheid zeggen of dat de cellen goed of kwaadaardig waren, en hebben nu dus besloten om mijn halve schildklier te verwijderen.
Ik sta nu dus op een wachtlijst (vind het allemaal ook erg spannend!).
En na de operatie krijg ik meer duidelijk of het nu goed of kwaad is.

Ik wens je veel sterkte toe!
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Tamara, sterkte!

Ik heb volgende week de punctie....
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nodus 3cm

Bericht door Tamara0512 »

Hi Elize,

Hoe ging de punctie?
Ik word maandag geopereerd. Zo spannend allemaal.
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Punctie ging wel okay (lang leve de verdoving!). Nu wachten..

Jij heel erg veel succes!!! Hoop dat het allemaal meevalt!
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Hoi Ann,

Ik heb er geen last van dus ik ga nog steeds uit van de boodschap: "we zien u over een half jaar weer voor een echo check". Hij is vrij snel op komen zetten dus dat zou ik wel fijn vinden.
Maar goed om te lezen dat hier veel informatie is te vinden. Want hierdoor heb ik eigenlijk eerst alleen maar geruststelling gekregen. Druk maken is niet direct de beste optie.
Dus bedankt! :)

Laat het sowieso nog wel even weten natuurlijk...

Groeten Elize
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Nodus 3cm

Bericht door Elize »

Inmiddels heb ik een categorie 3. Niet helemaal duidelijk dus nog een punctie.
:?
Plaats reactie