Nieuw! Knobbel op schildklier

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Tamara0512 »

Hallo allemaal.

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik bent Tamara een 28 jarige mama uit Gouda.
Een paar weken geleden had ik erg veel last van mijn keel. Ik dacht aan een ontsteking en bracht een bezoek aan de huisarts.
Die onderzocht mij, en zag, gek genoeg, niets in mijn keel.
Wel vond hij mijn hals wat "dik", en besloot dat ik een echo moest laten maken.
Op die echo zagen ze een knobbeltje bij mijn schildklier en werd doorverwezen naar de internist.
Die voelde in mijn hals, en voelde idd het knobbeltje zitten.
Ik moest een punctie gaan plannen, en gelukkig kon ik een week later al terecht.

Vorige week donderdag de uitslag gehad. En helaas, ze konden niet zeggen of het goed of kwaadaardig is, en is er dus besloten om mijn halve schildklier te verwijderen.
Wat een naar nieuws.

Nu had ik gisteren een afspraak bij de chirurg en is mij het eea uitgelegd voor de operatie.
Alleen gebeurd dit pas over 4 tot 6 weken.
Hebben meer mensen zo lang moeten wachten?
En... Ook al is het straks "kwaad" kan het dan nu niet nog erger worden omdat je op een wachtlijst staat?

In elk geval moet ik het accepteren, en ik hoop hier veel steun en informatie te vinden.

Liefs,
Tamara
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Jenny »

Tamara,
Ik begrijp dat het knobbeltje bij voorbaat wordt verwijderd? Het is doorgaans een langzaam groeiend iets, wat best even kan wachten. Maar wanneer jij dat niet wilt kun jij je verzekering inschakelen om bemiddeling. Kijk een op de website van het ziekenhuis naar de wachtlijsten.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door dan75 »

Bij zat tussen het vinden van het gezwel (4 cm op 3,5 cm) en de operatie (rechter halve schildklier verwijderd) 7 maanden
2 puncties en 2 echo's gehad, met tussenpauze van 2 maanden
1e punctie zei goedaardig, 2e punctie geen duidelijkheid
het gezwel was in die 2 maanden niet of nauwelijks gegroeid
natuurlijk is in geval van kwaadaardig best dat er zo snel mogelijk geopereerd wordt om de kans op uitzaaiingen te verkleinen

mij hadden ze gezegd dat er 1 kans op 3 is dat het kwaadaardig is
indien goedaardig, dan is er 1 kans op 2 dat je schildklierhormoon dient bij te nemen, en verder ga je daar dan (meestal) weinig last van hebben
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Tamara0512 »

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties.
Het is denk meer ook de schrik en de onzekerheid wat niet leuk is.
Het blijft maar door je kop malen..

Maar wat lang zeg, 7 maanden tijd ertussen! Wow!
Er gaat zoveel tijd overheen inderdaad.. Duurt lang allemaal.
Maar goed, ik ben wel erg positief en nu maar duimen dat ik snel aan de beurt ben.

Was je ook snel moe?
Zou dat een "symptoom" kunnen zijn?
inge
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2014, 20:34

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door inge »

Hallo Tamara, ik heb ook 10 weken moeten wachten op de operatie. Mijn chirurg vertelde dat het geen kwaad kon ook niet als het kwaadaardig zou zijn.
Bij mij is ook de helft van de schildklier verwijderd. Dat is gebeurd eind december. Nu slik ik sinds 7 weken thyrax, deze week heb ik er weer een halfje bij gekregen . Over 6 weken moet ik weer bloedprikken.
Ik was inderdaad ook heel erg moe. Nu gaat het weer een stuk beter gelukkig.
Bij mij was de uitslag na de operatie gelukkig goed.
Groetjes, Inge.
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Tamara0512 »

Hoi Inge,

Jeetje wat heb jij ook lang moeten wachten. Zenuwslopend he? Pff!
Gelukkig was de uitslag goed bij je! Maar je slikt dus wel medicijnen? Waarom is dit precies als ik vragen mag? Tegen mij hadden ze gezegd dat de andere helft alles overneemt. Of is dit nog maar af te wachten?

Hopelijk is je bloed goed over 6 weken, ik zal voor je duimen!
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Myra »

Bij mij is de linkerhelft verwijderd en de andere helft doet zijn werk voor twee. Mijn waardes zijn zelfs beter dan ervoor. Ik hoef dus geen medicijnen te slikken en heb dat ook nooit hoeven doen.

Is bij jou niet onderzocht of het een koude of warme nodus is? Dat gebeurt met het slikken van een jodiumpil en de dag erna een scan.
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Tamara0512 »

Hi Myra,

Bij mij gaan ze ook de linkerhelft weghalen.
Ze hebben niet onderzocht of het warm of koud is. Mij werd alleen verteld dat ze niet konden zeggen of het goed of kwaad was, en dat ze het daarom weg gaan halen.
Dan kunnen ze erna verder onderzoek doen, dus we hopen maar dat alles goed is, maar ik ben er wel positief over.

Vandaag al bij de anesthesist geweest, en nu is het dus afwachten op de oproep.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door mathilde »

Hallo Tamara
Bij mij is ook eerst de helft van de schildklier en zelfs een stuk van de andere kant weggehaald, en heb het lang met weinig thyrax kunnen stellen. Er zaten ook knobbels is. Maar mijn internist zei, dat de kans dat het niet goed zou zijn, maar minimaal is.
. Maar om zekerheid te hebben halen ze het weg en kijken het dan na.
Helaas groeide het weefsel weer aan, zodat de rest ook verwijderd is en ik nu volledig op de thyrax ingesteld ben, wat heel goed gaat. Maar inderdaad horen die moeheidsklachten erbij, en dat is ook niet zomaar over, Hier past het woordje geduld.....
Maar met mij gaat het heel goed. Het heeft wel 2 jaar geduurd voordat ik goed ingesteld was, want elke verhoging geeft pas na een aantal weken resultaat
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Tamara0512
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2014, 10:29

Re: Nieuw! Knobbel op schildklier

Bericht door Tamara0512 »

Hi Mathilde,

Jeetje wat een verhaal ook zeg bij jou!
Maar blij om te lezen dat het nu goed gaat.

Ik ben gisteren gebeld door het ziekenhuis en word maandag geopereerd.
De zenuwen gaan goed door m'n lijf nu, ben zo zenuwachig!!
Plaats reactie