Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Jackie »

Hallo Elize,

Ik denk dat als je vragen hebt het goed is deze met je arts door te spreken.
Laat hem maar uitleggen waarom de rest van de schildklier eruit moet.
En je zou ook kunnen vragen of er andere behandelopties zijn? Wat zijn hiervan de voor-of nadelen. Wat is het beste voor jou?
En ook wat het vervolg is. Eerst op korte termijn, maar ook nabehandeling en controles.

Het zou is fijn om te weten waar je aan toe bent.

Heel veel sterkte en groetjes Jackie
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Elize »

Hoi Jacky,

Bedankt voor je reactie. Daar heb ik inderdaad wat aan. Ik zie hier dan ook het volgende in staan:

Uitgangsvraag: wat is de chirurgische behandeling van een unifocaal papillair schildkliercarcinoom?
Er wordt geadviseerd om bij een unifocaal papillair schildkliercarcinoom <1 cm, zonder aanwijzingen
1992 voor lymfekliermetastasen, een hemithyreoidectomie te doen. Bij een niet-radicale resectie, een
1993 multifocaal papillair carcinoom in het hemithyreoidectomie preparaat of bij patiënten met een
1994 verhoogde kans op een schildkliermaligniteit in de contralaterale schildklierkwab heeft totale
thyreoidectomie gevolgd door 131 1995 I de voorkeur.


Bij mij was de ene nodus 1,5 cm. Dus ik vroeg mij af of de 0,5 mm niet de overweging waard is om de operatie te doen.
Maar nu er op twee plekken iets is gevonden is het duidelijker.

Nu vraag ik mij alleen nog af wat de volgende zin betekend: multifocaal papillair carcinoom in het hemithyreoidectomie preparaat
1. Multifocaal als in, meerdere plekken?
2. En hemithyreoidectomie preparaat...? Is dat de punctie of het pathologisch onderzoek van de uitgenomen schildklierkwab?

Voordat er wat gaat gebeuren wil ik echt alles weten. Haha! Maar mijn spoedcursus gaat tot nu toe gestaag door. ;) Ik hoop dat iemand hier helderheid over kan geven.

Groeten!
JoyceW
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2013, 19:24

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door JoyceW »

normaal gesproken wordt alles verwijderd als er schildklierkanker is. Daarna radioactieve slok om alle restjes te verwijderen.

Het verwijderen/beschadigen van de bijschildklieren geeft bij tot gevolg gehad dat ik overal kalkneerslag in mijn lichaam heb en nierstenen/nierschade door het jarenlange gebruik van calcium....vandaar mijn waarschuwing kies een goede chirurg. Succes !

grts Joyce
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Jackie »

Hallo Elize,

Ik heb even gezocht en kwam het volgende tegen:

1. Multifocaal betekend volgens mij dat er meer dan 1 tumor

2. Hemithyreoïdectomie is als een helft van de schildklier in zijn geheel wordt verwijderd.
Bijvoorbeeld bij een knobbel in die helft van de schildklier waarvan het onduidelijk is of de knobbel goedaardig of
kwaadaardig is.

Het hemithyreoidectomie preparaat is dan denk ik het weefsel onderzoek van deze halve schildklier die verwijderd is .
Elize
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2014, 17:04

Re: Schildklier moet er toch uit na uitslag punctie

Bericht door Elize »

Jacky,

Bedankt nog. Het bleek dat je helemaal gelijk had! :)
Plaats reactie