Nodus grensgeval goed/slecht

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Shanti
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:17

Nodus grensgeval goed/slecht

Bericht door Shanti »

Goedemorgen allemaal,
Een aantal maanden geleden voelde ik een knobbel bij mijn schildklier. Toen deze na een aantal weken nog niet geslonken maar eerder gegroeid was, ben ik naar de huisarts gegaan. Deze liet bloedprikken en een echo maken. Bloedwaardes waren normaal, de echo liet een multinodulair struma zien. In de rechter schildklierkwab waren meerdere cystes te zien en een scherp begrensde hypervasculaire massa. Links ook nog een niet goed beoordeelbare cyste. De grote massa in de rechterkwab vertrouwde hij niet helemaal, dus ( zoals ook aangeraden door de radioloog) werd ik doorverwezen naar de endocrinoloog. ( dit alles duurde al een maand).
De endocrinoloog liet een echogeleidepunctie doen (3x), waar de uitslag gelukkig snel van terug was. De punctie was goed beoordeelbaar, maar de conclusie niet helemaal duidelijk. De endocrinoloog heeft contact gehad met de patholoog, wat hij nu precies bedoelde. De conclusie was namelijk dat het beeld NOG paste bij een colloidale nodus. Wat betekent nu dat woordje NOG? Zoals ik begrepen heb, is de verhouding tussen de gevonden cellen net op de grens van goed/slecht. Nu is het dus nog 'goed', maar ik moet wel over drie maanden opnieuw een punctie laten doen. Ik maak me eerlijk gezegd best een beetje zorgen. Zijn er hier nog meer mensen die een "grensgeval" waren ( en wel goed beoordeelbaar) en opnieuw geprikt moesten worden?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus grensgeval goed/slecht

Bericht door Kiek »

Hallo Shanti, welkom!

Zoals je zelf al schrijft betekent het woordje NOG dat de verhoudingen van bepaalde cellen net op de grens zitten.
Van GOED dus.
Je schrijft al dat ze voor de zekerheid over drie maanden nog eens een punctie doen.

Ik heb jaren in zo'n grensgebied gezeten.
En meerdere puncties gehad.

'k Had een struma met meerdere nodussen.
Nadat ik gelezen had dat 50% van de middelbare vrouwen nodussen/cysten aan de schildklier hebben, zonder dat ze iets weten, vond ik het welletjes.
En heb een punt achter de puncties gezet.
Tegelijkertijd kreeg ik een hypothyreoïdie waarvoor ik Thyrax moest slikken.
Nu, na jaren Thyrax, zijn er slechts een paar flubbertjes over als schildklier: m'n schildklier is sterk gekrompen.

Bij jou wordt over drie maanden weer een punctie gedaan.
Als het daarna weer 'inconclusive' is, zou je voor een second opinion naar een academisch ziekenhuis kunnen gaan.

Want een voor het overige goed werkende schildklier is een zegen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Shanti
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:17

Re: Nodus grensgeval goed/slecht

Bericht door Shanti »

Hoi kiek, Heel erg bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat op de grens nu nog goed betekent. Maar toch schrik je als je te horen krijgt dat het een minimaal verschil is en ze het niet vertrouwen. De punctie is pas over drie maanden omdat de boel eerst weer een beetje tot rust moet komen. Eerder prikken zou kunnen leiden tot een vals positieve uitslag. Ondanks dat de bloeduitslagen normaal waren, heb ik wel een aantal klachten die zouden passen bij hyperthyroide ( hartkloppingen, zweten, gewichtsverlies )
Ik ben wel blij om te lezen dat jouw " grensgeval " geslonken is. En ja een goedwerkende schildklier is uiteraard een zegen, daarom zou ik hem graag willen houden ;)
Plaats reactie