voorstellen, ben nieuw hier

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hallo, ik ben ook nieuw.
Ik ben 61 jaar en heb 4 jaar een struma, waar ik tot aug 2014 geen last van heb gehad,daarna is de ellende begonnen, me slecht voelen opgejaagd, last met de stoelgang, obstipatie, dan weer diarree, koude handen en voeten, rillingen, branderige ogen, moe, nergens zin in.
In november toch maar eens naar de huisarts, bloed geprikt op tsh en t4, bezinking etc. alles prima, bloeddruk prima, allen had ik een tekort aan vit D, daar heb ik iets voor gekregen , was 0.35 nu 0.65 boven het min., maar ik vond dat mijn schildklier aan de rechterkant groter was geworden dus een echo, waaruit blijkt dat ik twee cystes heb, een van 3.3cm dat een losse, en een van 1.1 een vaste, dus naar de internist, mijn hele verhaal gedaan, maar hij dacht niet dat mijn klachten daar vandaan kunnen komen omdat de waarden goed zijn. Dus eerst een punctie, bleek ook goed, toen een scan en daar zagen ze dat de cystes toch mijn keel iets dicht drukte, wat ik ook wel merk met slikken, of je een prop weg wil slikken, dus toen naar de chirurg, en die vind dat het toch beter is dat min rechterhelft van de schildklier eruit gaat, maar ik heb nog steeds geen antwoord of ik me na de operatie beter ga voelen.
Mijn waarden zijn,
TSH 0.65
Ft4 14
T3 1.2
Wie heeft of herkent dit, ik wil zo graag een bevestiging!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door laura »

hallo Ikke,

Of je klachten te maken hebben met je schildklier? Dat kan ik niet zeggen.
Mogelijk speelt de overgang een rol?

Of je je na de operatie beter zult voelen? Helaas is dat onvoorspelbaar.

Misschien heb je wel iets aan deze informatie: http://schildkliertje.blogspot.nl/p/str ... nodus.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Vragen over thyrax

Bericht door ikke61 »

Hallo, ik voel me al jaren niet echt goed, dit is mijn verhaal,
In 2011 geopereerd, baarmoeder en eierstokken verwijderd, kort daarna is er een struma vast gesteld, daar had ik geen last van, tenminste dat dacht ik, ik had wel veel klachten maar gooide dat op de overgang, waar ik in was gevallen na de operatie, ik vloeide nog steeds tot mijn operatie. Begin van dit jaar in maart is de rechterhelft van mijn schildklier verwijderd i.v.m. een cyste van 3.3cm en een nodus van 1.1 cm. Tot juni voelde ik me eigenlijk wel prima, maar daarna is het alleen maar slechter geworden, nerveus gevoel, stem weg vallen, gevoelige keel, last van de darmen, benen, op tanden bijten, en ga zo maar door. 6 weken geleden samen met de ha toch aan de medicatie, 25mcg levotheroxine, vandaag bloed geprikt, op tsh, t4, vit D en B12
Mijn waarden van het afgelopen jaar:
07-11-2014 tsh 1 t4 13.9
12-12-2014 tsh 0.65 t4 14 en t3 1.2
14-04-2015 tsh 4.4 t4 14
29-06-2015 tsh 3.9 t4 14.4
19-08-2015 tsh 4.5
06-10-2015 tsh 4.5 t4 16.5
Ik ben erg onzeker, en weet het niet meer!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door Kiek »

Hallo Ikke,

Dat is nogal wat, de helft van je schildklier weg.
Heeft het geholpen?
Had je zulke ernstige slikklachten?
Heeft de internist en de chirurg gewaarschuwd dat je weleens een T4-tekort zou kunnen krijgen?
Ben je daarover onzeker?

Nu lijkt het alsof je TSH protesteert.
Die is na je operatie iets verhoogd.
Dat lijkt op een dreigend tekort aan FT4.
Misschien heeft je overgebleven schildklier nog tijd nodig om dat tekort op te vangen?
Wat zegt je behandelaar hierover?

Heb je last van verstopte darmen?
Tanden bijten herken ik niet als een klacht van een hypothyreoïdie (tekort).

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hoi Kiek,
bedankt voor je reactie.
De operatie heeft in zoverre geholpen dat ik weer normaal kan slikken en geen last meer heb met het liggen.
De internist vond het in april allemaal prima, im voelde me toen ook best goed, als er iets was met de huisarts verder regelen.
Mijn ha is ook schildklier patiënt, heeft er zeker begrip voor, maar vind mijn klachten erg heftig i.v.m. mijn lage waarde, hij zei eerst ook dat het de tijd moest hebben dat mijn schildklier zich aan kan passen, maar ik voel me zo vervelend, dat hij toch medicatie heeft voor geschreven.
Mijn darmen lijken in de ochtend verstopt en in de middag lijkt het bijna diarree, nu 3 dagen, vorige week was best een betere week, vind ik zo raar dat, dat kan...
Ik noem het tanden bijten, maar mijn kaken doen zeer van de spanning, was vorige week ook minder.
Ik ben onzeker of het mijn schildklier is, of die klachten echt daar vandaan komen, iets anders zou ik niet weten, zover ik weet is alles verder prima.
Ik heb ook de temperatuur test gedaan, en mijn temp was echt laag, tussen de 34.7 en 35.6.
Ook heb ik normaal een hartslag van rond de 80 en nu rond de 70, ik ben wel 13kg afgevallen, in een jaar, door anders te eten en meer te bewegen. Dit is me eerder nooit gelukt alleen met die crashdieeten.

Groetjes Rieke (ikke)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door Kiek »

Hallo Rieke,

Weet je nog hoe laat je je waarden geprikt hebt?
Vroeg in de ochtends of 's middags?
De tijd scheelt best.
's Middags is de TSH het laagst.
En 's ochtends vroeg het hoogst.
('s Nachts het allerhoogst)

Wat goed dat het je gelukt is om af te vallen!
Zouden sommige mensen klachten kunnen krijgen door af te vallen?
Want ander eetpatroon? Minder vocht binnenkrijgen?
Ik heb er geen ervaring mee.

De temperatuur zegt gelukkig niets over je schildklierfunctie.
Dat werd heel vroeger wel gebruikt.
Nu wordt al weer tientallen jaren de TSH/ FT4 gebruikt om de schildklierfunctie te testen.

Ik hoop voor je dat de 25 µg levothyroxine helpt.
Zorg wel dat je de volgende keer 's ochtends heel vroeg naar het lab gaat, nuchter, en neem je pilletje mee: slik dat NA het prikken.
Want dat pilletje heeft ook weer invloed op je waarden.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Ben je geopereerd in een academisch ziekenhuis? Of in een 'gewoon' ziekenhuis?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hoi Kiek,

Vorige keren zijn mijn waarden 's morgens rond 11.00 geprikt, vanmorgen nuchter om half 10.
Ik drink voldoende, en de klachten had ik al voor ik ben afgevallen.
Ik hoop morgen uitslag te hebben,

Bedankt, groetjes Rieke
Laatst gewijzigd door ikke61 op 16 nov 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hoi Kiek,

Vorige keren zijn mijn waarden 's morgens rond 11.00 geprikt, vanmorgen nuchter om half 10.
Ik drink voldoende, en de klachten had ik al voor ik ben afgevallen.
Ik hoop morgen uitslag te hebben,

Bedankt, groetjes Rieke


P.S. in zh Rijstate Arnhem
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hoi,

De waarden van vandaag,
TSH 4.1
T4 15.3
Morgen afspraak met de ha

Groetjes Rieke
ikke61
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2015, 13:52

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door ikke61 »

Hoi Kiek
Kum jij mij zeggen of ik van levotheroxinenatrium, beter over kan stappen naar euthyrox, deze zou de echte zijn?
Groetjes Rieke
Plaats reactie