2 verkalkte nodussen

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
StefSoro
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2015, 13:37

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door StefSoro »

Hoi Kiek,

Dank voor je reactie!

Inderdaad een grote opluchting! Alhoewel ik nou niet echt het gevoel heb dat ik heel veel verder kom. Maar er wordt nu in ieder geval echt wat aan gedaan.
Weet niet of ik het echt pijn kan noemen. Merk dat mijn stembanden sneller moe zijn, last met slikken
Maar ik weet niet en de arts ook niet of deze klachten ook weg komen van de verkalkte isthmus en de daarop nodus.

Bedoel jij te zeggen dat mijn klachten niks met een Hashimoto te maken kunnen hebben?

Ze hebben het er alleen over de isthmus met knobbel erop eruit te halen, daarom ga ik naar kno arts en chirurg.
Maar misschien rare opmerking, maar kan het zijn dat die nodus een eigen leven leid door de ontsteking?
Is het dan niet beter dat de hele schildklier eruit gehaald wordt?

Groetjes Stefanie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door Kiek »

Hallo Stefanie,

Een nodus kan inderdaad een eigen leven leiden. Dat is meestal te zien aan de TSH-FT4- waarden.
Er wordt dan een scintigrafie gemaakt met radioactief jodium, waarop zo'n warme nodus zichtbaar wordt.

Omdat er bij mensen met Hashimoto eigenlijk vrijwel nooit een hete nodus voorkomt, zocht ik op PubMed naar verhalen over dit onderwerp, zoekend met de termen Hashimoto hypothyroidism hot nodule:
- Griekse onderzoekers melden een vrouw met Hashimoto die een 'hete' nodus blijkt te hebben. De onderzoekers schrijven dat dit het eerste geval is dat beschreven wordt in Griekenland.
- Een ander verhaal beschrijft een man met een ernstige hypo volgens Hashimoto, mét een hete nodus. Nadat de man levothyroxine kreeg voorgeschreven, slonk de nodus. Zij linken de nodus aan de chronische stimulatie van het schildklierweefsel door de hoge TSH. Door de daling van TSH verdwijnt de stimulatie.
- Het laatste verhaal is een vrouw met Hashimoto met een hete nodus. Drie maanden na de ontdekking van deze nodus bleek ze een hypothyreoïdie te hebben. En zes maanden na de start van levothyroxine is geen nodus meer te zien.

Het lijkt dat behandeling met levothyroxine zo'n nodus inactief maakt.

Maakt de nodus een deuk in je luchtpijp?
Dat kan reden zijn om zoiets weg te halen.

Ik heb geen idee hoe het stukje weefsel van 6 mm x 10 mm in het midden van je schildklier zulke klachten kan veroorzaken als keelontstekingen en een vol gevoel in je hals met uitstraling naar de oren. Laat staan last van je stembanden, en slikken.

Welke ideeën heb jij?

Groetjes,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StefSoro
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2015, 13:37

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door StefSoro »

Hoi,


En ik weet niet wat ik hier van moet denken, aan de ene kant fijn dat ze er mee bezig zijn. Aan de andere kant ben ik voor mijn gevoel niet veel verder dan 5 jaar geleden en ik vraag me af hoe dat kan.

Op de MRI is niet te zien dat de nodus drukt op de luchtpijp. De arts zegt dat ze het zich niet voor kan stellen dat de klachten hier door komen. Maar hij zit precies in het midden voor op de luchtpijp en zo groot is hij niet. Dus waar de klachten dan vandaan komen?! ik denk van de schildklier, want ik meet het met hoe ik me aan het begin van dit hele traject voel.
Misschien niet meer zo erg als toen, maar ik merk dat ik er al die tijd al last van heb. Soms wat meer, soms

Kan het misschien te maken hebben met de antistoffen? Ik heb dit niet gevraagd aan de arts.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door Kiek »

Ik zoek met je mee.

De twee kwabben van je schildklier zitten om je luchtpijp heen, en zijn met elkaar verbonden door de isthmus.
Een beeld van zes verschillende normale schildklieren zie je op figuur 18 van een hoofdstuk in de Thyroidmanager:
http://www.thyroidmanager.org/chapter/s ... oid-gland/

Als je een typische Hashimoto hebt dan kan het middenstuk, de isthmus, vergroot zijn.
Maar de levothyroxine zorgt voor verschrompeling van schildklierweefsel.
Je bent nu al 5 jaar aan de levothyroxine, 150 µg.
Dan zou je verwachten dat je schildklier kleiner geworden is.

Je houdt klachten.
Antistoffen-TPO geven niet zulke klachten.
Je arts zegt dat die klachten niet van je schildklier komen.
Zou je misschien in een andere richting moeten zoeken?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StefSoro
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2015, 13:37

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door StefSoro »

Fijn Kiek!

In 2011 is een echo gemaakt, dit was het begin van van mijn schildklierprobleem.

Klinische gegevens:
Schildklierklachten, verdenking thyreoditis. Multinodulair struma?

Echo schildklier:
De schildklier is fors met een lengte van 6 cm recht en 5.8 cm links. Zijn verschillende nodi zichtbaar, waaronder een met verkalkingen in de isthmus. De grootste nodus zit rechts van de midlijn en heeft een diameter van maximaal 2 cm.

Conclusie:
Struma met enkele nodi. Of er ook thyreoiditis is is daardoor moeilijk te zeggen.

In 2012 is een echo gemaakt die vergeleken is met de echo van 2011.
Bekend struma met enkele nodi. De schildklier heeft echter een toenemend inhomogeen reflectiepatroon en bovendien zijn er multipele vergrote lymfeklieren zichtbaar in de omgeving, de grootste heeft een diameter van 1 cm. Het beeld past bij thyreoiditis.

In 2014 is een echo gemaakt met de conclusie:
In essentie echografisch ongewijzigd beeld. Geen evidente toename in volume. Geen hyperemie of cervicale lymfadenopathie. Wel in de hals langs de vaten meerdere kleine niet-pathologisch vergrote lymfeklieren. ongewijzigd inhomogeen aspect van het schildklierparenchym. Geen toename in volume. Rechter kwab meet 5.5cm. Bekende verkalking in de isthmus. Linkerschildklierkwab meet 0.9 cm.

Sindsdien is er niks veranderd. Ik weet niet wat een toenemend inhomogeen reflectiepatroon betekent. Misschien weet jij dit?
Misschien kun je over deze informatie je mening eens geven, dat zou me erg helpen. :)

Stefanie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 2 verkalkte nodussen

Bericht door Kiek »

Hallo Stefanie,

Hou wel in je achterhoofd dat ik geen arts ben. Net als jij heb ik een schildklierkwaal.
En ik ben nogal geïnteresseerd in schildklieren omdat schildklierziekten veel voorkomen in mijn familie.

Homogeen betekent volgens Van Dale "van dezelfde aard of samenstelling".
Een toenemend inhomogeen reflectiepatroon betekent dan volgens mij dat er steeds meer plekken zijn waarbij het schildklierweefsel niet overal gelijkmatig de echo's doorlaat.

Misschien past dat bij een toenemende Hashimoto schildklier?
Op de eerste echo was het beeld niet overtuigend voor een thyreoiditis (Hashimoto).
Op de tweede echter past het beeld wél bij een thyreoïditis, en dan is dus sprake van een toenemend inhomogeen reflectiepatroon.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie