Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Over de ziekte en behandelingen. Tips en ervaringen zijn welkom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door laura »

Bij patiënten met de ziekte van Graves kan Graves’ orbitopathie ontstaan, een aandoening die onder meer wordt gekenmerkt door uitpuilende ogen.
Selenium leidt bij deze patiënten tot een significant betere kwaliteit van leven, verminderde oogklachten en vertraagde progressie van de ziekte.

Lees artikel in Pharmaceutisch Weekblad: http://www.pw.nl/nieuws/nieuwsberichten ... bitopathie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Suze,

Had ik dat toen maar geweten ;-)
Ik ben nu sinds een maand of 2 selenium aan het slikken en ben benieuwd of ik op de langere termijn iets ga merken op het gebied van mijn ogen. Mijn vriend zegt wel dat mijn ogen er erg rustig uitzien de laatste tijd. Ondanks dat de Graves al een flinke tijd is uitgedoofd heb ik altijd last gehouden van mijn ogen. Bij stress of moeheid of slecht ingesteld zijn qua thyrax kwam mijn slechte oog altijd een tikkeltje naar voren. Wel frappant dus dat dat de laatste tijd niet meer zo is. Ik ben overigens selenium gaan slikken omdat ik ergens had gelezen dat dat goed is voor het immuunsysteem.

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door Jenny »

Hyperdepiepertje,

Heb je wel eerst je selenium laten prikken om te weten of je echt een tekort, dus nodig hebt?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Jenny,

Ik heb dat niet laten prikken. Ik dacht dat het zowieso niet zoveel kwaad kon als je dat ging slikken (ik slik maar 80 mg). Misschien toch een idee om dat de volgende keer mee te nemen.

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door Jenny »

Ik weet dat het een duur onderzoek is, maar ook ik laat het af en toe prikken. Mijn bloed moet van Zwolle naar een lab in Groningen. Ik ben nu een tijdje gestopt, omdat ik er geen meerwaarde meer in zag. Maar in de toekomst laat ik het nog een bepalen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Jenny,

Dat het duur is dat dacht ik al ;-) Gelukkig is mijn internist met dat soort dingen niet flauw!
Ik weet trouwens sinds gisteren dat als je 2 paranoten per dag eet, je je seleniumspiegel op een natuurlijke manier in balans kan krijgen. Nog beter dan met selenium suppletie. Wel grappig trouwens want ik kan me nog herinneren dat ik in de beginperiode van graves heel veel paranoten at. Grappig dat je lichaam altijd precies neemt wat het nodig heeft :-)

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door Bianca81 »

Hallo,

Ik heb vandaag selenium voorgeschreven gekregen. Dit valt idd, buiten de vergoeding.
Ik ga het natuurlijk aanvragen want heb een brief van de oogarts mee gekregen.
Iemand die ervaring heeft of het wel en zo ja waar vergoed wordt?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door Jenny »

Bianca,

Heb je ook begrepen wat Selenium met je ogen doet? Of heb je er een artikel over? Mijn internist vertelde dat er in Rotterdam onderzoek naar is gedaan en dat Selenium geen invloed heeft op de anti-stoffen van Graves.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Selenium nuttig bij oogziekte van Graves

Bericht door laura »

In de internistenrichtlijn 2012 staat op pagina 88 en 191/192 iets over selenium:
- Een vergelijking van de baten en nadelen van seleniumsuppletie levert geen ondersteuning op voor het adviseren van seleniumsuppletie tijdens de zwangerschap.
- Seleniumsuppletie wordt niet aanbevolen voor vrouwen met schildklierautoantistoffen (TPOAb+).
- Bij milde GO lijkt selenium effectief in termen van verbetering van de kwaliteit van leven en conditie van de ogen (oogleden, proptosis en beweeglijkheid oogspier).
- Langdurig gebruik van seleniumsupplementen kan het risico op type 2 diabetes verhogen.

Selenium blijkt uit onderzoek geen effect te hebben op de TPO-antistoffen.
Bij een milde oogziekte van Graves zou het kunnen helpen.

Meer info heb ik hier verzameld: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... um-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie