Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door laura »

Hashimoto na de bevalling, een ervaringsverhaal uit een vroeger Schildklier Magazine (september 2009). Belangrijk om het te plaatsen omdat vrouwen na de bevalling nog steeds aanlopen tegen onwetendheid.

Leestip: Schildklier en de periode na de bevalling (post partum)

‘In januari 2007 ben ik bevallen van een prachtige zoon. Dat kan ik nu zeggen maar zo voelde ik het vlak na de bevalling helemaal niet. Mijn roze wolk bleef weg. Ik herkende mezelf totaal niet meer. Ik was verschrikkelijk moe en had totaal geen energie. Verder had ik erg negatieve gevoelens en kreeg ik paniekaanvallen. Dit terwijl ik altijd een hele energieke en positieve jonge vrouw was geweest.

Met deze gevoelens ben ik naar de huisarts gestapt en hij vond dat ik oververmoeid was. Ik zat echter de volgende dag alweer bij hem, totaal in zak en as. Hij vond het nodig om me naar het GGZ te sturen. Daar werd acuut de diagnose postnatale depressie gesteld. Ik kreeg meteen Zyprexa en later nog Citalopram (antidepressiva) voorgeschreven. Dit betekende dat ik moest stoppen met de borstvoeding wat ik verschrikkelijk vond. Achteraf heb ik natuurlijk enorme spijt dat ik die medicijnen heb genomen maar het was pure wanhoop en totale uitputting. Door de Zyprexa sliep ik veel waardoor ik de “pijn” even niet voelde maar ik hoorde zelfs mijn kindje ’s nachts niet huilen waardoor alle nachtvoedingen voor mijn man waren.’

Schildklierproblemen in de familie
‘Ik was zelf niet overtuigd van de diagnose en ben op het internet gaan zoeken. Daar kwam ik erachter dat ook schildklierproblemen dezelfde klachten konden veroorzaken. Ik heb ook tantes en nichtjes met schildklierproblemen dus dit leek me het onderzoeken waard. Ik mocht van mijn huisarts bloed gaan prikken. Mijn TSH was 0,50 en viel dus binnen de norm. Dan leg je je er maar bij neer. Als ze maar vaak genoeg tegen je zeggen dat het psychisch is en dat zich dat vaak openbaart na zo’n grote gebeurtenis als een bevalling, dan ga je het vanzelf geloven. Ik ben werkelijk door een hel gegaan en heb totaal niet kunnen genieten van het eerste jaar van onze zoon. Mijn moeder is heel veel bij me in huis geweest omdat ik mijn eigen huishouden niet kon runnen.’

TSH werd hoger
‘In december 2007 vond de psychiater het toch ook allemaal erg lang duren want ik reageerde ook totaal niet op de antidepressiva. Zelfs na meermalen verhogen was er nog steeds geen effect. Ik bleef zelf ook maar zeggen dat ik het gevoel had dat het iets anders was. Ik werd binnen een paar weken ook plotseling flink zwaarder. Dit terwijl ik altijd alles kon eten en ook meteen na de bevalling weer op gewicht was. Dit werd ook maar weer toegeschreven aan de antidepressiva. Maar toch ook maar weer eens bloedprikken. Mijn TSH was 5,5 en mijn antistoffen waren 304. Deze waren helaas de eerste keer na de bevalling niet geprikt anders was het waarschijnlijk meteen duidelijk geweest. Dit is natuurlijk makkelijk praten achteraf maar wel heel frustrerend.’

Eindelijk hoop
‘In februari 2008 ben ik begonnen met Thyrax en het leek wel de wonderbaarlijke genezing. Helaas was dit niet blijvend en begon ik weer te twijfelen aan mijn eigen lijf. Ik was ondertussen niet meer onder behandeling bij de internist of psychiater dus ik ging met mijn verhaal naar de huisarts (september 2008). De huisarts vond mijn waarden goed dus het zou inderdaad wel psychisch zijn en daar kon ik het mee doen! Ik ben recht vanuit zijn praktijk terug naar huis gegaan en heb meteen de Schildklierstichting gebeld voor een goede endocrinoloog. Daar kon ik gauw genoeg terecht. Hij vond dat ik mishandeld was bij de GGZ en huisarts door pure onkunde. Ik voelde me eindelijk begrepen en dat gaf hoop. Ik hoorde van hem ook voor het eerst dat ik Hashimoto had. Die naam was nog niet eerder gevallen. Ik had mijn huisarts zelfs gevraagd of die antistoffen niet belangrijk waren. Dat wist hij niet precies maar ik moest maar doorgaan met dezelfde dosering thyrax. Dus niet!! De endocrinoloog vond ook dat mijn waarden binnen de normen vielen. Maar als ik me dan nog niet goed voelde, dan was mijn instelling dus niet goed.’

‘Sinds februari 2009 gebruik ik naast Thyrax ook Cytomel. En ik ben weer mezelf! Ik schrijf dit in juli 2009 en ik begin nu te denken dat het misschien goed gaat komen en dat deze roze wolk zal blijven. Ik voel me een trotse moeder en geniet van onze zoon. Maar mag dit ook na 2 jaar? Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we helaas geen tweede zwangerschap meer aandurven en dat doet pijn.’

Na oproep veel reacties!
‘Mijn antistoffen blijven wel stijgen dus mijn medicatie zal in de toekomst waarschijnlijk aangepast moeten worden. Dit maakt me wel bang want ik wil me nooit meer zo voelen. Ik ben heel lang erg boos geweest. Ik geef de medische wereld mede de schuld voor deze hel waar mijn gezin en ik en mijn familie doorheen zijn gegaan. Ik wil ook voorkomen dat andere vrouwen dit mee moeten maken want het is dus niet nodig. Ik heb toen ook een oproep geplaatst op de site van de Schildklierstichting (is in 2012 opgegaan in SON). Ik verwachtte er niet te veel van, maar de respons is echt overweldigend. Ik vind het erg fijn dat er zoveel reacties komen. Je kunt je onzekerheden delen want alleen mensen die het ook hebben meegemaakt, begrijpen je echt. Ik vind het ook heel schrijnend dat heel veel vrouwen zelf alles uit hebben moeten zoeken en overal achteraan zijn gegaan. Dit op een moment in je leven dat je daar totaal geen energie voor hebt. Maar anders wordt je dus schijnbaar niet geholpen. Ik voel me momenteel erg goed en dat gun ik iedereen.’

‘Reacties blijven altijd welkom want ik vind het heel fijn om met lotgenoten te mailen. Ik wil bij deze ook iedereen bedanken die al op mijn oproep heeft gereageerd. Het heeft me enorm gesteund. We zijn niet alleen!! Nu moeten we (een deel van) de medische wereld nog overtuigen.’

Opmerking: het Schildklier Magazine was het kwartaalblad van Schildklierstichting Nederland.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Loes26
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:34

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Loes26 »

Beste Laura,

afgelopen maart ben ik bevallen van een onwijs lieve zoon. Na 2 maanden werd bij mij post partum thyreoiditis geconstateerd. Naief en onwetend als ik toen was, dacht ik dat het allemaal wel mee zou vallen. Inmiddels ben ik 7 maanden verder en herken ik veel in jouw verhaal. De lichamelijk klachten kan ik nog accepteren, maar ik heb veel moeite met de psychische klachten.
De laconieke houding van mijn internist helpt ook niet bij het krijgen van begrip voor mij situatie. ik ook heb gelukkig een hele lieve man, die mij zoveel mogelijk ontlasten familie waar ik veel steun van heb.
Tot nu toe heb ik alleen beta-blokkers tegen de hartkloppingen geslikt. Hier ben ik ook weer mee gestopt, omdat ik veel last had van de bijwerkingen. Op dit moment twijfel ik om toch aan de medicatie te gaan beginnen. Het vooruitzicht dat dit wellicht nog wel 6 maanden kan duren, stemt mij niet erg vrolijk.

Wat zou jouw advies zijn?

Heel veel dank voor het delen van jouw verhaal. Het is fijn om te weten, dat ik niet de enige ben met deze klachten.

Loes26
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door laura »

Beste Loes,

Leg het eens voor aan Kiek, zij is ook lid van dit forum.

Het ervaringsverhaal is niet van mij.
Het heeft gestaan in het kwartaalblad van de Schildklierstichting.
Zo'n verhaal dat het delen inderdaad waard is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Kiek »

Hallo Loes, welkom!

Hoewel ik geen ervaring heb met een postpartum thyreoïditis (wel met hypo en subhyper) is het goed voor te stellen dat je hier niet zomaar ongeschonden en zonder klachten doorheen rolt.

De dagelijkse zorg rondom je baby na de bevalling, en al snel word je heen en weer geslingerd door een wisselende werking van je schildklier. Eerst te veel schildklierhormoon en vervolgens te weinig.
Dat valt helemaal niet mee.

Zowel een hyper- als een hypothyreoïdie kan flinke psychische klachten geven.
Jammer dat je internist niet bij machte is om te vatten hoe het echt met je gaat.

Hoe is het nu met je schildklier? Word je TSH/FT4 regelmatig gecheckt?
Afhankelijk van je waarden zou je een beslissing kunnen nemen om bij een hypothyreoïdie (tekort aan T4) toch levothyroxine (=T4) te slikken.

Probeer de betekenis van je TSH/FT4-waarden te weten te komen. Dan ben je beter in staat om samen met je internist beslissingen te nemen over al dan niet aanvullen met T4/levothyroxine.
Heb je je laatste waarden van FT4 en TSH?

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loes26
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:34

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Loes26 »

Lieve Laura en Kiek,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb afgelopen maandag weer bloed laten prikken en morgen heb ik weer een afspraak met de internist.
Eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

De uitslag zal ik met jullie delen..

Groetjes Loes
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Wendy1976 »

Hier idem dito.
Ik voel mij nog steeds ontzettend naar. Mijn huisarts zegt dat mijn waardes goed zijn en dat ik mij zo voel door de stress.
Ik ben in augustus bevallen, van een super lieve dochter en in november begon de ellende.
Ik belde de huisarts en ik vertelde dat ik zo ontzettend moe was. Ik moest bloed gaan prikken en ik zou daarover gebeld worden.
Ik werd inderdaad 2 dagen later terug gebeld en mijn waardes waren wat afwijkend (later hoorde ik een tsh van 100)
Ik moest over 6 weken weer prikken en kijken of er voorruit gang was. Ths van 235 en amper nog t4.

Nu 7 maanden later met eutyrox 88mcg zitten mijn waardes volgens mijn huisarts goed.
Ths van 1.2 t4 14 t3 1.3

Nou ik voel mij nog steeds ellendig en moet gewoon bijna iedere dag huilen.

Ik hoop gewoon dat het beter wordt, maar mijn geduld raakt een beetje op. Ik herken mezelf ook niet meer.

Woensdag moet ik weer bloed prikken en ben bang dat mijn waardes weer binnen het norm vallen en dat ik het er maar mee moet doen.

Hebben jullie advies voor mij, ik ben de wanhoop nabij.

Liefs,
Wendy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Kiek »

Dag Wendy, welkom!

Misschien ben je niet goed ingesteld.
Je TSH reageert op aangeboren wijze op iedere hoogte van je FT4.
De TSH stimuleert een gezonde schildklier.
Ieder mens heeft zo z'n eigen waarden van TSH op het niveau van de FT4.

Nu wordt je FT4 bepaald door je levothyroxine.
Maar je TSH reageert als vanouds op de hoogte van je FT4.

Voor mensen met een hypothyreoïdie is het belangrijk de betekenis van de waarden te leren kennen. Op je waarden wordt immers je dosis bepaald.

Als je van je FT4/TSH-waarden een rijtje maakt, dan zet ik ze in de app.
Daar komt het aangeboren patroon van je TSH-FT4-huishouding uitrollen.
Je kunt zoiets beschouwen als een streefwaarde van TSH/FT4.


Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Wendy1976 »

Beste Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ik bel dinsdag mijn huisarts of ze mijn andere waardes willen doorgeven( ben het zelf vergeten)

Afgelopen vrijdag de waardes van woensdag gekregen:
Tsh: 3.2 t4 15 t3 1.5 88mcg

Dus mijn tsh is wat gestegen.

Heb nu met mijn huisarts afgesproken om de ene dag 100 mcg en de andere dag 88 te slikken.
Ze was het er niet helemaal mee eens. Maar je foet er alles aan om je beter te voelen.

Kan het ook zijn dat ik van zo ver moet komen, dat het daarom zo lang duurt, voor ik mij enig sinds wat beter ga voelen. Ik heb zo een ontzettende last van somberheid. Ik wil lekker kunnen genieten van mijn hummel( en puberdochter)

Groetjes,
Wendy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door Kiek »

Hallo Wendy,

Het is belangrijk dat je goed in je vel zit.
Met suffe schildklierwaarden lukt dat niet.

Het gaat om de verhouding van je TSH/FT4, bepaald in hetzelfde lab. (Ieder lab heeft andere apperaten)
Het is niet mogelijk om zomaar te zeggen wat jouw beste waarden zijn.
Dat verschilt bij ieder mens.
Er is geen 'gemiddelde' dat bij je past.
Heb je een reeks waarden van TSH/FT4?
Daaruit kan de app díe waarden halen die bij jouw lijf horen.

Het is ook belangrijk om altijd nuchter naar het lab te gaan.
Zonder levothyroxinedosis van die dag.
Dat geeft de beste waarden weer.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ervaringsverhaal post partum thyreoïditis

Bericht door mamavan2 »

Je TSH is inderdaad gestegen maar je FT4 ook. Toen ik je post las met de tsh van 1.2 leek me dat die al aan de lage kant was. Als je dan meer medicatie toevoegt ga je je alsnog niet beter voelen. Zit er verschil in de tijdstippen waarop deze waardes zijn geprikt of is er wat anders wat het verschil kan maken?
Plaats reactie