Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

yes. Hopen maar!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

tsh 0.17 en ft4 11.5....
Nog niet goed dus.
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Sorry, helemaal niet meer gereageerd op dit topic!

Wat fijn dat je zwanger bent! Gefeliciteerd! De reden dat ik weer op dit topic ben gaan kijken is dat ook ik zwanger ben!
Inmiddels 6weken3dagen, dus nog heel pril. Vandaag de eerste echo gehad.

Ik gebruik inmiddels 2x12,5 gram PTU. 15 oktober voor het laatst bloed geprikt, de waarden waren toen tsh 0.4 en ft4 11. Formeel was ik toen 2weken5dgn zwanger(rondom ovulatie). De internist gaf aan dat 23 november weer bloed geprikt moest worden. Mijn feritiliteitsarts vroeg zich af of ptu verder verlaagd kon worden maar internist was dan bang dat ik weer hyper zou worden.. Na het lezen van jouw berichten vraag ik me ook af of dit niet eerder moet gebeuren... ik voel me bij deze waarden wel goed. Mijn hartslag blijft redelijk stabiel rond 75, daar mee ik een beetje aan of de schildklier normaal functioneert...
Zijn bij jou ook nog antistoffen geprikt?
Hoever ben jij inmiddels in de zwangerschap? En verlopen de controles allemaal via de gynaecoloog?

Groetjes, Suze
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Hi! Gefeliciteerd, wat een goed nieuws!
Ik zou vooral weer prikken over een week of 2. Vaak prikken, strakke controle. Dan kan je het beste weten wat te doen met de dosis.
Ik ben gister weer gaan prikken. Plan van aanpak is nu:
TSH, FT4 en FT3 nogmaals prikken, en vervolgens ook nog een keer TSH receptor antistoffen.
Het kan zijn dat mijn t3 wel gewoon op niveau zit.. We gaan het zien.
Verder verloopt mijn zwangerschap helemaal prima! De 20 weken echo zag er goed uit gelukkig.
2x 12.5 mg is al een mooie lage startdosis overigens :). Ik had aan het begin nog iets van 150 mg ofzoiets.
In het begin van de zwangerschap gaat je ft4 vanzelf omhoog door de hcg. Dus ik denk dat je andere waarden zal zien de volgende keer prikken.

Ik ben inmiddels 26+5 weken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Hallo Suze, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Laat vooral je bloed vaak prikken. Dat geeft je meer houvast, zekerheid en ook rust.
Als de dokters het over kosten hebben: een TSH/FT4 bedraagt ca. 10 euro.

Hallo Rosan,
Wat zijn echo's toch een pracht stukje wondertechniek.
Zulke techniek, en andere pijlers van onze dagelijkse werkelijkheid, zouden onze schildklierbehandelaars veel meer moeten betrekken bij schildklierbehandelingen.
Benieuwd naar je volgende waarden!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Mijn t3 was volgens mijn internist normaal. Ik heb zelf de waardes nog niet binnen dus ik ben benieuwd.
Wel benieuwd waarom mijn ft4 laag is en ft3 normaal.. Misschien toch een jodium tekort?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Kiek »

Jodium lijkt me sterk.
Je woont in NL?
Dan eet je vast gewoon brood van de bakker.
En gejodeerd keukenzout.
In BE is weer meer kans op jodiumtekort.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Dank voor jullie felicitaties!
Ik heb 19nov weer een prikafspraak maar misschien bel ik op om het nog iets eerder te doen. De afspraak met de spec is pas weer 30 nov..
Rosan, gaan de controles bij jou via de verloskundige of gynaecoloog?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Kiek schreef: 12 nov 2021, 16:08 Jodium lijkt me sterk.
Je woont in NL?
Dan eet je vast gewoon brood van de bakker.
En gejodeerd keukenzout.
In BE is weer meer kans op jodiumtekort.
Ja ik eet wel brood van de bakker/supermarkt. Maar wel maar 3a 4 sneetjes per dag? Wel veel zuivel..
Ik ben gestopt met de multivitaminen (waar 50% van jodiumbehoefte in zat per dag). Dus ik dacht wie weet toch een tekort.
Je hebt toch meer nodig tijdens zwangerschap. We hebben gejodeerd keukenzout maar eigenlijk voegen we geen zout toe aan het eten.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door rosan »

Suze87 schreef: 14 nov 2021, 16:08 Dank voor jullie felicitaties!
Ik heb 19nov weer een prikafspraak maar misschien bel ik op om het nog iets eerder te doen. De afspraak met de spec is pas weer 30 nov..
Rosan, gaan de controles bij jou via de verloskundige of gynaecoloog?
Ik loop bij de gynaecoloog. Ivm de schildklierproblematiek en medicijngebruik. Zal jij ook wel hebben toch?
Plaats reactie