zonder schildklier zwanger worden

Plaats reactie
dolphins
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016, 09:44

zonder schildklier zwanger worden

Bericht door dolphins »

hallo,
Ik ben hier nieuw van vandaag. ik ben bijna 42 en 3 jaar (april '13) geleden hebben ze na een miskraan gezien dat ik de ziekte van grave had.
Omdat ze met medicatie (strumazol en L-tyroxine) de schildklier niet "dood" kregen en met toch nog een zwangerschapswens hebben ze hem er volledig uitgehaald in juni '14. vele mogen nadien direct aan kindjes beginnen denken. ik bleef maar hopen op groen licht wat er niet kwam, waardes bleven veel te hoog. " mijn lichaam bleef vechten tegen iets wat er niet meer was". vraag mij geen waardes want daarvan snap ik niets. het bleef maar duren om de 3 maande terug gaan, dus ben ik in aug '15 voor een 2de opinie gegaan bij een andere endocri. Hiervan kreeg ik direct groen licht. hij zag geen probleem, om eraan te beginnen. nu schrijven we februari '16. omdat er nog geen zwangerschap in zicht is zijn we begonnen met temperaturen en ovulatietest.

Nu was mijn vraag kunnen we rekening houden met temperatuur "zonder schildklier" omdat dit toch de kachel van het lichaam is?

ondertussen zijn mijn waardes tsh 2.15 mU, FT4 20.8 (nog iets verhoogt), FT3 4.2met 100 mg l-thyroxine (december)

Ok ik weet dat mijn leeftijd ivm met zwangerschap niet zo evident is, maar hierop wil ik niet becritiseerd worden)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: zonder schildklier zwanger worden

Bericht door Kiek »

Welkom Dolphins,

Nu je geen schildklier meer hebt, gebruik je als vervanger de l-thyroxine (=T4).
Dat is het belangrijkste hormoon dat een gezonde schildklier produceert.
Uit dat hormoon worden weer andere hormonen 'gedolven'.
Aan je waarden te zien gebruik je gelukkig voldoende T4.

Van harte veel succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: zonder schildklier zwanger worden

Bericht door laura »

dolphins schreef:" mijn lichaam bleef vechten tegen iets wat er niet meer was".
hallo Dolphins,

Waar het hier om draait zijn vermoedelijk de TSH-receptor antistoffen (=TRaB).
Dat zou het vechten verklaren wat er niet meer is.

Op een ander forum kwam ik een dergelijke discussie tegen over wel/geen groen licht vanwege die antistoffen.

Volgens de internistenrichtlijn wordt dit aanbevolen:
Foetale monitoring met seriële echografie-onderzoeken dient uitgevoerd te worden bij vrouwen met ongecontroleerde hyperthyreoïdie en/of vrouwen met verhoogde TRAb-niveaus. Monitoring kan inhouden: echografie voor hartslag, groei, vruchtwatervolume en foetale struma. Een multidisciplinaire behandeling door een gynaecoloog, internist en kinderarts (neonatoloog) is aangewezen.
Nergens wordt daar een zwangerschap ontraden op basis van die antistoffen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
dolphins
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016, 09:44

Re: zonder schildklier zwanger worden

Bericht door dolphins »

dat ik heel goed zal moeten opgevolgd worden weet ik, en daar we eindelijk groen licht kregen is ook een goed teken.
maar mijn vraag was eigenlijk of je op gebied van zwangerschap wel de temperatuur methoden kan hanteren om te kijken wanneer je een eisprong krijgt. ik weet dat als je een gestoorde schildklier hebt je temperatuur te laag is en ik weet niet of ik hier wel degelijk kan op voortgaan. ik krijg er geen goed zicht op. Heeft iemand hier deze methode ook gehanteerd of ervaring mee en kan me hierop een antwoord geven
bedankt
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: zonder schildklier zwanger worden

Bericht door Kiek »

Ik begrijp de noodzaak om je temperatuur te meten.
Ik heb familieleden dankzij ivf.
De moeders slikten tijdens de vele trajecten ook levothyroxine.

Ben je eenmaal goed ingesteld met schildklierhormoon, dan is je temperatuurregelaar goed.
Eerst temperaturen en vervolgens je l-thyroxine innemen, is een prettige volgorde.
Belangrijk is om met strikte regelmaat je l-thyroxine te slikken.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie