Hashimoto en bv

Esmee87
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2016, 19:17

Hashimoto en bv

Bericht door Esmee87 »

Zijn er nog mensen met hypothyroidie die nog bv geven?
Mijn dochter is 9 maand en krijgt nog bv. Onlangs dus de diagnose van hashimoto, en sindsdien aan de levothyroxine maar merk nog geen verschil. Voel me nog altijd heel slecht, de voedingen waren al heel zwaar maar ik doe het graag en wil het zo graag volhouden. Ze zit nu in de opvang en dus kolf ik af tussen mijn dutjes. Nu merkte is dat ik amper nog melk kan kolven. Gaat dit verbeteren als ik weer goed ingesteld ben?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Kiek »

Hallo Esmee,

Zorg dat je zo snel mogelijk op een volwaardige dosis zit.
Dan verzeker je je van voldoende voedingsstoffen voor je dochter. (<- deze zin zorgt voor verwarring, en is daarom fout, dd 27/7)
In deze situatie met kleine stapjes ophogen duurt veel te lang.
Het gaat erom dat je vlot op de juiste dosis zit.
Zo ben je sneller op het juiste niveau.

Wat zijn je uitgangswaarden?
Ik bedoel TSH en FT4.
Hoeveel levothyroxine slik je nu?

Probeer voor jezelf een grove einddosis in te schatten.
Zoals aantal kg x 1.8 à 2.0 = microgrammen.
Ga met die dosis aan de gang.
Vandaag nog doen.

Hou je taai!
Kiek
Laatst gewijzigd door Kiek op 27 jul 2016, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Ttttim »

Beste Esmee,

Wat een vervelende situatie! Echter, je hoeft je geen zorgen te maken (ik ben het absoluut NIET eens met Kiek). Ondanks dat vrijwel van alle schildkliergerelateerde hormonen is aangetoond dat ze in redelijke hoeveelheden aanwezig zijn in moedermelk is er geen reden om aan te nemen dat kinderen een tekort aan schildklierhormoon kunnen krijgen omdat ze te weinig binnen krijgen via borstvoeding. Zeker op de leeftijd van 9 maanden is de schildklier van een kind dat niet zelf een schildklierafwijking heeft prima in staat om genoeg schildklierhormoon te produceren.

Wat wel vervelend is, is dat je niet genoeg borstvoeding meer kan geven terwijl je dit nog wel wil doen. De meerderheid van de vrouwen die hypothyreoot zijn tijdens de fase waarin ze borstvoeding geven geven aan dat ze beduidend minder melk maken. Vaak gaat na het starten met schildklierhormoon dit vanzelf weer over, hoewel in de literatuur ook wel terug te vinden is dat het bij sommige vrouwen wat langer duurt (sinds hoe lang gebruikt je levothyroxine? en hoeveel?) - in dat geval kan het helpen om iets meer te nemen (schildklierhormoon bevordert de werking van prolactine, het hormoon dat melkproductie in de borst stimuleert) en loont het om vaker per dag te kolven (dan gaat het prolactine omhoog).

Ik zou je afraden om gelijk naar de 1.8-2.0 te gaan, maar het wel op te bouwen. Je lichaam heeft zich ingesteld op te weinig schildklierhormoon, en je lichaam heeft ook weer tijd nodig om zich in te stellen op genoeg schildklierhormoon. Als je te snel naar een hoge dosis gaat zul je je niet snel beter voelen en kun je zelfs hyper klachten krijgen. De afweging van die klachten wegen (in mijn ogen) niet op tegen het feit dat je dochter iets minder borstvoeding krijgt.

Succes,
Tim
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Kiek »

Dat zou mooi zijn, Tim!
Ik doel op een tekort aan jodium, waarvan de opslagplaats dus niet functioneert bij een moeder met een ernstige hypothyreoïdie.
Overigens heeft dit dus niets te maken met moeders met een hypothyreoïdie die goed ingesteld zijn op levothyroxine.

Nu begrijp ik van jou dat er bij onbehandelde hypomoeders wél voldoende jodium aanwezig is?
Misschien neemt het jodium dan een ander pad, waardoor het in het lichaam blijft, en niet uitgeplast, etc., of zoiets?
Heb je een verwijzing naar de literatuur?
Anders blijft dit in het luchtledige hangen.

Dank voor je bijdrage,
Kiek

PS:
Het afraden van een volledige dosis vind ik niet juist.
Voor mensen met een hypothyreoïdie is het zaak zo snel mogelijk weer op de rails te komen.
Een hypothyeroïdie heeft ook grote praktische en emotionele gevolgen.
Voor 60-minners is een volledige dosis een prima begin.
Mijn familieleden en ik waren 20 jaar geleden dolgraag met 100 µg levothyroxine gestart, als we dit hadden geweten.
Het instellen en de voortduring van de hypothyreoïdie duurde met die 25 µg stapjes onnodig lang.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Ttttim »

Hoi Kiek,
Tijdens lactatie is de borst ook een opslagplaats voor jodium, omdat de borsten actief jodium concentreren middels dezelfde jodium transporter als de schildklier (NIS; zie bijv. http://download.springer.com/static/pdf ... 359b5a44e9.

Daarnaast, jodium komt binnen via ons dieet, en in Nederland zitten we vrij goed wat betreft jodium inname - dus uberhaupt een hele lage kans op een relevant jodium tekort. Dus jodiumstatus staat totaal los van wat iemand zijn schildklierhormoon status is. Daarnaast, als er minder jodium op gaat aan de aanmaak van schildklierhormoon, dan is er dus juist meer jodium 'over'.

Als je een jodium tekort hebt, moet je dit oplossen door jodium te geven - niet door levothyroxine te geven. Sterker nog, wat betreft je opslagplaats opmerking, in vrouwen die door een jodium tekort hypothyreoot zijn geworden neemt de jodium voorraad in de schildklier veel sterker toe als je enkel jodium suppletie geeft in vergelijking met een combinatie van jodium en levothyroxine of alleen levothyroxine (zie http://sci-hub.bz/10.1530/acta.0.1250662.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en bv

Bericht door laura »

hallo Ttttim,

Je reageert alleen niet op de situatie: Esmee die een flinke hypothyreoïdie.
Lees: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 9468#p9468

Of: is er bij onbehandelde of onvoldoende behandelde hypomoeders wél voldoende jodium aanwezig?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Kiek »

Dus zolang de moeder zorgt voor een juiste (gebalanceerd enzo) voeding van haarzelf in ons net-aan-voldoende-jodium land, zal er voldoende jodium in haar borstvoeding zijn. [1]
Of haar hypothyreoïdie nu voldoende gesuppleerd is met levothyroxine of niet.

Het kan zijn dat door een beschadigde schildklier de jodiumopslag vermindert en/of verdwijnt (b.v. thyroidectomie).
Misschien is dit ook afhankelijk van het soort hypothyreoïdie?
Dat heeft waarschijnlijk geen invloed op de hoeveelheid jodium die via de moedermelk wordt overgedragen, zolang de moeder dus goed eet.
Ik weet dit niet zeker.

Tim's aangedragen literatuur toont helaas geen uitsluitsel (2de artikel niet leesbaar).

1. Ik vond in de Thyroidmanager iets over borstvoeding en jodium.
http://www.thyroidmanager.org/chapter/c ... secretion/

The salivary glands and the stomach also clear iodide and small but detectable amounts appear in sweat and in expired air. Breast milk contains large amounts of iodide, mainly during the first 24 hours after ingestion (19). Its content is directly proportional to dietary iodine. For example, in one part of the USA with community adult iodine intake of about 300 µg daily per person, breast milk contained about 18 µg iodine/dL, while in an area of Germany consuming 15 µg iodine per capita daily, the breast milk iodine concentration was only 1.2 µg/dL (20). Milk is the source of virtually all the newborn’s iodine, so milk substitutes need to provide adequate amounts.

Tim, dank je voor het leerzame inspringen!

PS:
Nog even over die start met volledige dosis. Een eerste onderzoek werd gedaan door Annemieke Roos in Rotterdam in 2005:
The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism TreatmentA Prospective, Randomized, Double-blind Trial,
http://archinte.jamanetwork.com/article ... eid=765552
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Ttttim »

@ Laura, eerste reactie was een reactie op de situatie, tweede reactie op kiek.
Jodium status beïnvloedt je schildklierstatus.
Maar je schildklierstatus beïnvloedt niet je jodium status.

Als je levothyroxine geeft gaat jodium omhoog, echter, belangrijkste bron blijft verreweg dieet (gelijk aan mensen die geen levothyroxine krijgen). Thyroxine moet of in het maagdarmstelsel afgebroken worden voordat er jodium an sich vrijkomt (wat gelukkig niet in grote hoeveelheden gebeurt- anders zou levothyroxine niet zo goed werken), OF, thyroxine moet eerst een cel in, dan in de cel afgebroken worden tot MIT, en dan ook nog van tyrosine afkomen.

De opslag van jodium in de schildklier is belangrijk voor het maken van schildklierhormoon, maar het is niet zo dat jodium opgeslagen in de schildklier weer vrij kan komen als er te weinig in het bloed zit - het is alleen een voorraad voor de schildklier zelf.

@kiek, ik heb geen probleem met oproepen van tweede artikel (hier ander overzicht mbt mijn 2e punt: http://press.endocrine.org/doi/pdf/10.1 ... v-14-4-401).

Thyroid manager stukje is in dit geval niet relevant omdat het over newborns gaat. Een kind van 9 maanden is véél minder afhankelijk van jodium dat via borstvoeding binnenkomt. Overigens is 15 ug jodium per dag HEEL erg weinig.

Onderzoek waar je naar linkt leest letterlijk: "The clinical score and the symptoms of hypothyroidism decreased until 24 weeks of treatment at a comparable rate in both groups (Figure 3)." Deze RCT (de hoogste vorm van bewijs) laat dus zien dat er geen verschil is tussen snel op volledige dosis of gefaseerd opbouwen. Druist 180 graden in tegen je PS van 10:43.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Kiek »

Tim, je schrijft in je laatste post:
Onderzoek waar je naar linkt leest letterlijk: "The clinical score and the symptoms of hypothyroidism decreased until 24 weeks of treatment at a comparable rate in both groups (Figure 3)." Deze RCT (de hoogste vorm van bewijs) laat dus zien dat er geen verschil is tussen snel op volledige dosis of gefaseerd opbouwen. Druist 180 graden in tegen je PS van 10:43.
Over het klinische gedeelte heb ik geen oordeel.
Met gevoelens heb ik wel wat.
Er wordt in dat artikel geconcludeerd dat er geen verschil is tussen de opgebouwde dosis en de full-dose levothyroxine.
Heb je ook gelezen dat die mensen pas een eerste vragenlijst invulden in de 12de week, dus na 3 maanden!
De belangrijke eerste periode, waar verschil wordt gemaakt, is zomaar overgeslagen.

Dit artikel is wél de start van een wereldwijde discussie over dosering en een aanzet om over rigide grenzen heen te kijken van slome 25 µg opbouw, zoals je in je eerste post voorstelt.

Ervaring op het forum laat zien dat veel (huis-)artsen geen idee hebben welke aspecten spelen in de opbouw van dosering.
Dit kan een aanmoediging zijn voor ons, de gebruikers van dit forum en van levothyroxine, om een oplossing te vinden.
Door het delen van ervaringen.
Er valt hier veel te lezen en te leren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en bv

Bericht door Kiek »

Belangrijk: gloednieuw hoofdstuk van John Lazarus over

Thyroid Regulation and Dysfunction in the Pregnant Patient
Last Updated: July 21, 2016

Boordevol info.
Voldoende jodium is ook in het jodium-schraal Nederland belangrijk.

Over borstvoeding:
During breast-feeding, thyroid hormone production and urinary iodine excretion return to normal, but iodine is efficiently concentrated by the mammary gland. Since breast milk provides approximately 100 µg/d of iodine to the infant, it is recommended that the breast-feeding mother should continue to take 250 µg per day of iodine (see Table 14-2).

http://www.thyroidmanager.org/chapter/t ... t-patient/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie