Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Saskia77 »

Dag allemaal,

Ik heb me net aangesloten bij dit forum, zie ook mijn introductie elders. Heel kort: ik ben 39, moeder van twee kindjes en in juni is Hashimoto geconstateerd.

Ik heb in beide zwangerschappen pre-eclampsie ontwikkeld, bij de laatste ook zwangerschapsdiabetes. Zijn jullie bekend met enig verband met Hashimoto?

Binnenkort ga ik sowieso naar de gynaecoloog vanwege mijn kinderwens, dus ik zal het daar ook vragen, maar ik was benieuwd of er meer moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

Kindjes zijn, ondanks twee premature baby's, gelukkig gezond!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Kiek »

Welkom, Saskia!

Pre-eclampsie komt meer voor bij mensen met een onbehandelde hypo- en hyperthyreoïdie, zo wordt geschreven.

Ik hoop dat je snel ingesteld bent!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Ttttim »

Beste Saskia,

Geen enkele studie in de literatuur heeft een verband gevonden heeft tussen TPO-antistoffen en pre-eclampsie.
Echter, als Hashimoto leidt tot een overte hypothyreodie is er wel een verhoogd risico. Er zijn wel studies die hebben aangetoond dat er een verband is tussen een subklinische hypothyreoidie (dus verhoogd TSH met normaal FT4, een milde vorm van hypothyreoidie) en pre-eclampsie, echter dit is geen groot risico (in de orde van bijvoorbeeld 7% in plaats van 5%; bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25200555). Vrij vertaald zou dit kunnen betekenen dat als je niet goed behandeld wordt voor een Hashimoto tijdens de zwangerschap, je een iets hoger risico hebt op pre-eclampsie.

De link tussen Hashimoto en zwangerschapsdiabetes is wat sterker, en consistenter aangetoond. De gedachte is dat dit komt omdat er bij beide afwijkingen een autoimmuun proces speelt (in andere worden, omdat bij Hashimoto het lichaam per ongeluk de schildklier aanvalt is de kans ook groter dat het lichaam de insuline producerende cellen aanvalt). Hier lijkt het dus niet zo te zijn dat het hoger risico daadwerkelijk veroorzaakt wordt door een afwijking van de schildklier zelf.

Belangrijkste advies omtrent zwanger worden als je Hashimoto hebt is dat je zodra je zwanger bent in plaats van 7 keer per week je dosis levothyroxine neemt, je dit nu 9 keer per week doet - dus 2 keer per week een extra dosis (bijvoorbeeld maandag en donderdag een dubbele dosis). Als je dit doet zit je qua behandeling goed en is de kans dat je te weinig schildklierhormoon in je bloed hebt heel klein. Als je hier over twijfelt kun je het beste zodra je zwanger bent een afspraak maken met de gynaecoloog of internist.

Succes!
Tim
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Kiek »

Tim bedoelt vast dat zodra een vrouw positief test voor zwangerschap, en ze slikt bijvoorbeeld dagelijks 100 µg, dan is het de bedoeling dat ze vanaf de volgende dag 125 µg levothyroxine/Euthyrox slikt. Dat is een verhoging van 25%.

Iedere hypo-zwangere ingesteld op levothyroxine, hoort in eerste instantie met 25% te verhogen, zodra de zwangerschap bekend is. Later wordt de dosis aangepast aan de labuitslagen.
Deze boodschap wordt je ook meegegeven door je behandelaar als je een volgende zwangerschap bespreekt.

Werk altijd met dezelfde dagelijkse doses.
En prop die verhogingen niet in 2 dagen in de week.
Dat is farmacokinetisch onjuist.
Daarnaast heeft zo'n dosering meer kans te worden vergeten, dan een vaste omschakeling.

Dus het advies om tweemaal per week een andere dosis te slikken is niet gedacht vanuit de zwangere hypovrouw, maar door onderzoekers aan het begin van deze eeuw bedacht.
Een onpraktisch en daarom onnozel advies.

De laatste huisartsenrichtlijn [1] is duidelijk niet kritisch gelezen door patiënten.
Anders was dat advies er zeker uitgewipt ten faveure van een normale vehoging.

Het gaat er tenslotte uitsluitend om hoe de gebruikers hiermee omgaan.
En zeker niet de dokters.

1. https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... en#note-47
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Ttttim »

Beste Kiek,

Op basis waarvan vind je dit farmacokinetisch onjuist?
Thyroxine heeft een halfwaardetijd van een week, daarom kun je prima je dosis per week verhogen. Je neemt elke dag dus 1/7 van wat je in je bloed nodig hebt, 1 dag 2/7 nemen is dus niet "de verhoging in 2 dagen proppen". Met jouw voorbeeld van 100ug is het makkelijk rekenen, maar wat als je 125, of 75 slikt? Dan moet je meerdere pillen slikken die je wellicht niet eens in huis hebt ten tijde van een positieve zwangerschapstest.

Waarschijnlijk één van de meest geciteerde papers in het veld van schildklier en zwangerschap heeft laten zien dat het door mij voorgestelde schema op een goede manier de fysiologische toename in schildklierhormoon tijdens de vroege zwangerschap nabootst (http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... #t=article). Daarnaast kun je dit advies in alle huidige internationale richtlijnen terugvinden. Dat komt niet omdat patienten die richtlijnen niet kritisch gelezen hebben maar omdat het voor een grote meerderheid van patienten juist makkelijker gevonden wordt. Dat houdt natuurlijk niet in dat dat voor iedereen geldt (zoals blijkt uit jouw reactie).

Ik vrees dat we Saskia met deze discussie niet echt helpen, belangrijkste punt is dat je je er van bewust bent dat je de dosis aan moet passen en dat als je twijfelt over hoe je dit moet doen (wat begrijpelijk is na bovenstaande discussie) je het beste een afspraak met een arts kunt maken.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Teun »

Ik denk zo wie zo dat Saskia en ook anderen die zwanger zijn of willen worden zich ook voor de schildklier heel goed medisch moet laten begeleiden. Dus niet het advies van Tim of Kiek zomaar opvolgen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door laura »

In de Nederlandse richtlijn (2012) luidt de aanbeveling - http://www.internisten.nl/sites/interni ... atting.pdf :
Verhoging van de dosis kan initieel plaatsvinden door [2012] op twee van de zeven weekdagen een dubbele dagdosis in te nemen.

Geen woord erover dat zo'n dosering de hele zwangerschap aanbevolen wordt.

In deze richtlijn (2013) wordt niets gezegd over de manier van doseren: http://press.endocrine.org/doi/full/10. ... .2011-2803

En maar omdat het voor een grote meerderheid van patienten juist makkelijker gevonden wordt klinkt wel heel erg paternalistisch.
Overigens is dit een patientenforum met tips vanuit patientenperspectief.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Kiek »

Hallo allemaal,

Tim, om terug te komen op je vraag waarom 't een beter is dan 't ander, hieronder een uitleg.

De 25% -verhoging levothyroxine-pillen aan het begin van de zwangerschap van vrouwen die afhankelijk zijn van levothyroxine, is een opmaat naar de volgende aanpassing van de dosering, die op geleide van de labuitslagen plaatvindt.
Het gemiddelde van de levothyroxineverhoging van zwangere vrouwen aan de levothyroxine loopt tegen de 50%.
Overigens heeft niet iedereen een verhoging nodig, zoals ook wordt beschreven in het artkel in de NEJM waar je naar verwijst in je post van do aug 04, 2016 6:05 pm. Ca. 15% heeft geen verhoging nodig.

Het is de bedoeling om aan het begin van de zwangerschap zo snel mogelijk een hernieuwd stabiel niveau van T4 te bereiken (steady state), om de door de zwangerschap verlaagde vrije T4 te compenseren.
Zo zorg je voor een zo goed/veilig mogelijke omgeving voor de vrucht.

Als je een dosis-verhoging wenst van 25% bij een gebruikte dosis van 100 µg levothyroxine, dan zou je volgens de farmacokinetische principes en de eigenschappen van levothyroxine het beste de eerstvolgende dag 250 µg moeten innemen en de dagelijkse dosis in de weken daaropvolgend verhogen van 100 tot 125 µg.
In dit voorbeeld ben je dan op dag 3 op het gewenste hernieuwde stabiele niveau.
Je zou dan waarschijnlijk zelfs je lab al binnen een week kunnen laten bepalen om het resultaat van deze laatste dosis te zien aan TSH/FT4.

Door de pillen levothyroxine zit iedereen toch al met een flinke dagelijkse en kunstmatige startverhoging [1] van FT4. Deze artificiële onregelmatigheid moet je niet ook nog eens wekenlang willen verergeren, door tweemaal per week de dosis nodeloos te verdubbelen. Zo’n extra verhoogde hobbel bestaat een aantal uren per dag, om vervolgens weer in te zakken.

Dit voorbeeld laat zien dat je die hogere hobbel maar eenmaal hoeft te nemen.
Dus tweemaal per week een dosis verdubbelen is
1. Erg onhandig voor de zwangere gebruikers;
2. En veroorzaakt nodeloze onregelmatigheden.

Goed weekend!
Kiek

1. Tekeningetje van gewone startverhogingen van 4 fictieve (niet zwangere) voorbeelden na inname dosis levothyroxine:
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 2962 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Ttttim »

Hoi Allemaal,

Laura, je hebt gelijk - het maakt ook niet uit hoe je de verhoging wil bewerkstelligen. De reden dat ik in mijn initiele post aangaf om van 7 naar 9 maal de wekelijkse dosis te gaan is niet perse paternalistisch, maar wellicht pragmatisch daar de meeste mensen dit advies het makkelijkst zullen vinden (ik in ieder geval). Ondanks dat ik ervan beschuldigd werd om iets 'onjuists' te zeggen, denk ik dat de waarheid in het midden ligt - er is in ieder geval geen bewijs dat een dagelijkse 25% verhoging beter is dan een wekelijkse.

Wat de hoofdboodschap is van het artikel waar naar gerefereerd wordt is volgens mij dat: als je elke keer bloed prikt en je levothyroxine op basis daarvan verhoogd, je vrijwel altijd te laat bent met de verhoging. Ik ben het niet met Kiek eens dat je er naar moet streven om binnen 3 dagen nadat je weet dat je zwanger bent op het niveau van 125% te zitten. Dit is geen reflectie van de normale fysiologie omdat de stijging in TBG en hCG ook niet binnen 3 dagen van 0% naar 100% gaat. Alternatief op de 7/9 manier, is gewoon 125% van je dosis nemen - dan heb je inderdaad minder last van het feit dat je T4 op de ene dag meer piekt dan op de andere dag. Mijn vorige punt was dat het wel meevalt met de schommelingen tussen dag 1 en 2 waarin je 100% neemt, en dag 3 waarin je 200% neemt, maar er is zeker wat voor te zeggen om de piek te willen vermijden.

Wat Kiek nu allemaal berekend geeft een initiele piek en daarna zit je in één keer op 125%. Wellicht dat dit helpt als je de dosis buiten de zwangerschap snel wil verhogen omdat je klachten hebt oid, maar schort niet met de veranderingen die je in euthyreote vrouwen ziet tijdens de zwangerschap. Het plaatje refereert ook niet naar de zwangerschap, dus lastig te interpreteren in deze discussie (de vrij fractie na inname is lager door hogere bindende eiwitten etc. in de zwangerschap).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Relatie tussen Hashimoto en pre-eclampsie?

Bericht door Kiek »

Gelukkig is het eenvoudig te berekenen, Tim.
Misschien helpt het je als je op Schildkliertje kijkt, naar de opbouwtabel.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html

En dan weg met die tweemaal per week dubbele dosis.
Dat gejongleer is nergens voor nodig.
En verre van de fysiologische realiteit.

Grote schommelingen zijn voor veel vrouwen een onplezierige ervaring.
Om nog maar te zwijgen wat de effecten zijn van deze schommelingen voor de foetus.
Dus, zo min mogelijk schommelingen, en zo snel mogelijk naar een stabiele steady state om de al verloren tijd in te halen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie