Medicijnen nodig?

Plaats reactie
Nova
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2016, 22:35

Medicijnen nodig?

Bericht door Nova »

Even een paar vraagjes!

3 jaar geleden voor het eerst de schildklier laten testen omdat dit in mijn familie voorkomt en door klachten, hier kwam uit:

Tsh: 6,3
T4: 13,9

Volgens mijn vorige huisarts geen reden tot paniek. De TSH zou wel vaker wat verhoogd zijn bij dames aan de anticonceptie-pil.

Drie jaar later en inmiddels wil ik wel eens aan kinderen gaan denken, toch maar even laten testen bij mijn nieuwe huisarts.

TSH: 5,2
T4: inorde werd gezegd.

B12: 142

Nog steeds iets verhoogd TSH dus, is dit in combinatie met mijn kinderwens reden tot paniek? Moet ik hiervoor medicijnen slikken? Een lage dosis. Kan ik deze medicijnen via de huisarts krijgen of is het beter om te worden doorgestuurd? Hoelang duurt het ongeveer tot de schildklier een goede waarde heeft. Kan je TSH überhaupt tijdelijk verhoogd zijn door de anticonceptie-pil?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Medicijnen nodig?

Bericht door Kiek »

Welkom, Nova!

Het is mooi te lezen dat je je bewust bent van de noodzaak voor voldoende schildklierhormoon tijdens de zwangerschap.
Je TSH piept inderdaad boven de normaalwaarden uit.
Dat betekent dat je TSH-regeling een tekort aan FT4 ervaart.
Een kind in wording heeft voldoende schildklierhormoon van de moeder nodig.

Door de invloed van eiwitbinders van de oestrogenen verschuift de verhouding van de (in voorraad gebonden) T4 en de FT4: er wordt meer T4 gebonden.
Er blijft dan minder vrije T4 de FT4 [F van free=vrij] over.
Deze vrije T4's [FT4] veroorzaken wel de actie van de schildklierhormonen op die plaatsen waar het nodig is.
De FT4's zijn belangrijk.

Gezonde schildklieren schakelen in zo'n situatie vanzelf een tandje hoger en produceren meer T4, zodat de FT4 ook weer verhoogt en op het juiste niveau komt.
De TSH blijft normaal.
Vrouwen zonder werkzame schildklier moeten hun T4-pillen (=levothyroxine) verhogen, waardoor hun FT4 ook weer hoger wordt. Als ze dat niet doen, dan verlaagt de FT4 en verhoogt de TSH.

Je huisarts zegt dat de TSH wel vaker verhoogd is als men de ac-pil slikt.
Dat past dus bij vrouwen waarvan de schildklier niet voldoende presteert/produceert.
Dat geldt niet voor gezond werkende schildklieren.

Voor jou geldt in het bijzonder dat je familieleden hebt met een schildklierkwaal.
Vaak zijn dat autoimmuunziekten.
De meest voorkomende is Hashimoto, de schildklier produceert dan te weinig FT4.

Jij hebt 2 risicofactoren:
- familie
- ac-pil geeft je een verhoogde TSH.

Je hebt meer dan genoeg redenen om eerst je schildklier uitgebreid te testen.
Bijvoorbeeld met antistoffen.

Schildklierhormonen golven de hele dag door, in een soort vast en individueel patroon.
Zo is bijvoorbeeld de TSH 's nachts het hoogst en 's middags het laagst.
Schildklierhormonen zijn dus eenvoudig te beïnvloeden.
Daarom is het belangrijk om 's ochtends vroeg naar het lab te gaan, zodra het lab open is.
Vers uit bed. Altijd dezelfde tijd, en dezelfde condities.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie