Vraag over miskramen en schildklier

Plaats reactie
Jolanda76
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2016, 15:13

Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Jolanda76 »

Hallo ik heb een vraag over mijn schildklierwaardes. Ik heb 3x een miskraam gehad en dan wordt er uitgebreid bloedgeprikt. Mijn waarde T4 was wat aan de lage kant daarom over 3 weken nogmaals prikken.
T4 is 11.4 en de andere 2.9 Huisarts zegt is helemaal prima en wil me pas over 3 maanden prikken. Gynaecoloog gaf aan dat het wat aan de lage kant is maar niet alarmerend en wilde dat de huisarts me over 4 weken zou prikken. Dat gaat nu ook gebeuren.
Ik wilde eigenlijk een doorverwijzing naar de internist maar huisarts vindt het niet nodig.
Mijn vraag aan jullie de kenners.. wat vinden jullie v deze waardes? Heb dus 3 x een miskraam gehad. Laatste was in juli dit jaar.
Ik kan me zo voorstellen dat bij een zwangerschap er extra gevraagd wordt van de schildklier en dat dit dan onder de 10 kan komen?

Verder ben ik veel aangekomen tussen eerste zwangerschap/miskraam en laatste miskraam. Bijna in 2 jaar tijd 40 kilo erbij.... (pfff)
vaker tintentelende voeten handen etc... dan sta ik gewoon en opeens is mijn voet aan het slapen. ik las dat dit ook iets kan zijn? Ook hoorde ik gisteren van mijn moeder dat mijn oma ook een te trage schildklier had. Zij heeft 4x een miskraam gehad (en 4 gezonde kinderen) Is zoiets erfelijk. kortom een hoop vragen. Hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee.
Alvast bedankt, Groetjes Jolanda
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door laura »

hallo Jolanda,

Familie met schildklierproblemen is wel verdacht.
Wat goede waarden zijn voor een zwangerschap? Daar verschillen de inzichten wel over.

Er wordt veel onderzoek gedaan, zoals dit bijvoorbeeld: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... er-en.html

Dit gaat over screening: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... r-bij.html

Dit zijn inzichten uit richtlijnen: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... ag-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Ttttim
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016, 17:57

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Ttttim »

Beste Jolanda,

Weet je ook of er bij jou TPO antistoffen zijn bepaald? Deze zijn vrij sterk geassocieerd met een hoger risico op miskramen en zorgen voor een hoger tsh en lager ft4 (zie studies van stagnaro-green). Op dit moment loopt er in amsterdam een klinische trial voor TPO antistof positieve vrouwen met een miskraam in de voorgeschiedenis waarbij ze schildklierhormoon behandeling geven, lage dosis.

Zulke trials zijn gedaan in vrouwen die niet zwanger kunnen worden en samengenomen laten deze studies baat zien van behandeling, zie http://m.humupd.oxfordjournals.org/cont ... ms052.full.

Jij zou zeker in aanmerking komen voor lage dosis schildklierhormoon op basis van huidige richtlijnen en onderzoek. Belangrijkste hiervoor zijn de antistoffen, maar zelfs zonder die antistoffen is het het overwegen waard denk ik.
Jolanda76
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2016, 15:13

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Jolanda76 »

Dank jullie wel. Staan die waardes ergens zwart wit. Werd gisteren benaderd door een vrouw via fb en zij gaf aan dat ts4 boven de 13 moeten liggen en tsh tussen 0.5 en 1. Maar dit zie ik nergens zwart op wit. Bedoel wil graag dat ik medicatie krijg maar tot nu toe vindt de huisarts en gynaecoloog internist dat ik goede waardes heb.als dat ergens zwart op wit zou staan dan doen ze er misschien wat mee. Hopelijk. Bedankt voor jullie reacties:-)
Groetjes Jolanda
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Jolanda,

De mevrouw van fb vergist zich.
Voor vrouwen die levothyroxine slikken gelden andere regels dan voor vrouwen die géén levothyroxine gebruiken.

Om een betekenis aan je FT4 van 11.3 te kunnen geven, zijn de normaalwaarden van jouw lab van belang.
Deze referentiewaarden variëren in Nederland ergens tussen de 6 tot 26 pmol/l.

Zo is je FT4 van 11.3 pmol/l prima, als de normaalwaarden tussen de 7 - 16 pmol/l liggen.
Bij normaalwaarden van 12 - 26 pmol/l is je FT4 te laag.

Je TSH hoeft heus niet tussen de 0.5 en de 1 mU/l liggen.
Dat is echt een onzinverhaal van de fb-mevrouw.

Omdat je waarden van TSH en FT4 de hele dag golven in een bepaald vast en individueel patroon, is het ook van belang te weten hoe laat je naar het lab bent geweest.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Levothyroxine is geen medicatie. Het maakt een zieke schildklier dus niet beter. Het is een supplement om de T4 aan te vullen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jolanda76
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2016, 15:13

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Jolanda76 »

Dankjewel Kiek,

Ik had om.9.00 uur in de ochtend de afspraak in het lab. Moest nuchter gebeuren.

De rest ga ik weer voorleggen aan de vrouw van fb :-)
Groetjes Jolanda
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over miskramen en schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Jolanda,

Soms hebben bepaalde families veel vrouwen met schildklierziekten.
Jij hebt een grootmoeder met een schildklierkwaal.

In mijn familie zijn ook heel wat vrouwen te vinden met een schildklierziekte.
Zo had in het begin van deze eeuw menig nichtje positieve antistoffen met toen nog normale TSH/FT4.
Vier van deze vrouwen slikken nu levothyroxine, omdat de TSH's stegen tot flink boven de normaalwaarden, en de FT4's daalden.

De kennis van anti-TPO was een handig weetje, om met reden jaarlijks de TSH/FT4 te volgen.

Ik ben benieuwd naar jouw anti-TPO.
En natuurlijk ook naar de referentiewaarden van je lab!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie