Kinderwens na behandeling ziekte van Graves

Over vruchtbaarheid, zwangerschapswens, zwangerschap, na de bevalling, borstvoeding, maar ook de overgang
Hyperdepiep

Ziekte van Graves en Radioactieve jodium

Bericht door Hyperdepiep » 01 jul 2017, 19:44

Hallo,

Hoe zit het met de Ziekte van Graves na een behandeling met radioactief jodium. Volgens mij worden er nog steeds antistoffen aangemaakt. Heeft dat invloed op de dosering schildklierhormoon die ik nu extra moet slikken omdat ik hypo ben na de behandeling met radioactief jodium?

Groet
Laatst gewijzigd door Hyperdepiep op 23 apr 2018, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Hyperdepiep

Re: Kinderwens na behandeling ziekte van Graves

Bericht door Hyperdepiep » 02 jul 2017, 09:07

Hallo Laura,

Nog steeds niet goed ingesteld. Ik heb inmiddels 8 x een wijziging gehad in de dosering maar een normaalwaarde is nog niet bereikt. Ook moet ik van de endocrinoloog wachten met zwanger worden omdat ik niet goed ingesteld ben. :(
Laatst gewijzigd door Hyperdepiep op 23 apr 2018, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Teun

Bericht door Teun » 02 jul 2017, 09:30

Ik ben dan wel niet Laura maar vind het voor jou zeker met een kinderwens vervelend dat het zolang duurt. Maar ook dat is geen uitzondering. Ik heb dan wel geen Graves gehad maar heb wel hypothyreoidi, Hashimoto.
Bij mij heeft het twee jaar geduurd voordat ik enigzins was ingesteld en ben nu 3 maanden verder en heb het idee dat ik weer zal moeten wijzigen. Ik heb tot nu toe nog niet langer dan 4 maanden dezelfde dosis gehad.
Ik lees hier op het forum veel verhalen van mensen die er nog langer over doen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die snel ingesteld raken, waarom de een wel en de ander niet is niet bekend. Helaas horen jij en ik niet bij deze laatste groep. Uiteindelijk zal het goed komen en ik hoop dan ook je kinderwens in vervulling, maar zeker niet nu nu je nog niet goed ingesteld bent. Sterkte.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 02 jul 2017, 14:30

hallo Hyperdepiep,

Wat voor tsh's en fT4's heb je allemaal gehad in die 7 maanden?
En 8 wijzigingen zijn wel heel veel wijzigingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Hyperdepiep

Bericht door Hyperdepiep » 02 jul 2017, 21:32

Hallo Laura,

Ik heb je een pb gestuurd.

Groet
Laatst gewijzigd door Hyperdepiep op 23 apr 2018, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 02 jul 2017, 22:00

Met die dalende dosis, stijgende fT4 en dalende tsh lijkt het er veel op dat je schildklier zelf steeds meer doet.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Hyperdepiep

Bericht door Hyperdepiep » 03 jul 2017, 05:57

Dag Laura,

Dat is precies mijn vraag!

Meestal lees je op forums dat na een behandeling met radioactief jodium het een tijd kan duren voordat je goed bent ingesteld. Maar als je eenmaal goed bent ingesteld, dan gaat het goed. Hoe zit het dan met de ziekte van Graves.

Mij is verteld dat de behandeling met radioactief jodium de ziekte van Graves niet wegneemt. Dat blijf je houden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Hyperdepiep op 23 apr 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Kiek

Bericht door Kiek » 03 jul 2017, 10:14

Laura schrijft:
"Met die dalende dosis, stijgende fT4 en dalende tsh lijkt het er veel op dat je schildklier zelf steeds meer doet."

Hyperdepiep antwoordt:
..."wordt mijn 'restje' schildklier gestimuleerd om meer hormoon aan te maken omdat de Graves weer actief is?

Je uitslagen laten zien dat je schildklier in mei een eigen FT4-patroon volgt.
Dat patroon is niet te realiseren door uitsluitend 88 µg levothyroxine.

Komt het weleens voor dat ruim een half jaar na RAI een schildklier tijdelijk aan het hyperen slaat?
Waarom geen directe stop van de levothyroxine, maar slechts een verlaging van 12 µg bij een FT4 van 30 pmol/l?
Of is het misschien al langer geleden dat je je RAI hebt gehad?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 03 jul 2017, 10:29

Pas na zo'n zes maanden is het effect van radioactief jodium duidelijk.
Ik begrijp dat je die behandeling in september hebt gehad.

Mijn idee is dat je eigen schildklier het in februari zelf weer oppakte.
En daarna deed hij steeds meer zelf.

Of die steeds lagere dosis euthyrox iets uithaalt?
Mijn idee, maar ik ben geen arts, zou zijn: stoppen met euthyrox en kijken wat je schildklier nu echt zelf doet.

Met die euthyrox erbij, krijg je geen idee van wat je schildklier doet.
laura

Hyperdepiep

Bericht door Hyperdepiep » 03 jul 2017, 20:21

Dag Kiek en Laura,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het voorleggen aan de endocrinoloog. Weet niet of je zomaar mag stoppen met schildklierhormoon. Maar zo aanmodderen is ook niets.

De radioactieve behandeling heb ik inderdaad september vorig jaar gehad.

Plaats reactie