Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door Teun »

Ik denk dat je ft4 bedoeld. Tsh van 14,9 is echt niet goed.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

haha wat suf. Ik had ook mijn tsh al gemeld. Ft4 ja!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

weet iemand hier of je met graves (remissie) door verloskundige of gynaecoloog behandeld dient te worden? Iedereen wijst een beetje naar elkaar op dit moment. (Ik ben zwanger!)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door laura »

Hoi Rosan,

Van harte gefeliciteerd met dit goede nieuws!

Volgens de NHG-standaard - https://www.nhg.org/standaarden/samenva ... n#idp93584:
Hyperthyreoïdie

Bepaal bij euthyreote patiënten met de ziekte van Graves in de voorgeschiedenis TSH, vrije T4 en TSH-R-antistoffen.
Verwijs naar de internist-endocrinoloog bij hyperthyreoïdie of bij aanwezigheid TSH-R-antistoffen.
In de laatste drie maanden kunnen die antistoffen de schildklierfunctie beïnvloeden van de baby. Hierdoor kan de baby zelf hyperthyreoïdie krijgen. Dit is gelukkig zeldzaam, bij ongeveer 1 tot 5% van alle zwangerschappen van alle ‘Graves-zwangeren’. Maar als het voorkomt, heeft de baby meer kans op onder andere groei- en ontwikkelingsstoornissen, een te snelle hartslag en een te grote schildklier (struma).

Een struma bij de foetus kan problemen geven bij een bevalling. In dit geval moeten een internist en gynaecoloog de zwangerschap en bevalling goed begeleiden.

Overleg met je arts, is mijn idee.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

Dank! Al heb ik wat bruin bloedverlies sinds gister (nu 5 weken + 1 dag), dus ik hou mijn hart nog even vast.

Ik had de huisarts gevraagd, die dacht verloskundige. De gynaecoloog dacht eventueel gynaecoloog. Mijn endocrinoloog moet ik nog spreken. Ik merk het wel. Eerst maar eens zien of dit goed gaat. Dank nogmaals.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door laura »

hoi Rosan,

Hoop dat het goed gaat!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

dank! Ik hoop het ook....!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

Inmiddels ben ik 8 weken (en 2 dagen ;) ) zwanger.
Mijn tsh:
4 weken zwanger: 1.4 mIU/L
8 weken zwanger: 0.42 mIU/L

Zelfde lab getest. Kan zijn dat dit de dip in TSH door HCG is, maar ik vroeg me af hoeveel jullie TSH daarbij daalde?
Is een daling van 1 IU/L teveel? Mijn FT4 is trouwens nooit wat aan te zien. Die wordt altijd geprikt maar is altijd ongeveer hetzelfde, of mijn TSH nou 0.1 of 5.5 is. Mijn echte verschil zit in T3 (denk ik). Die is niet geprikt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door Kiek »

Op een plaatje in de Thyroidmanager zie ik dat bij gezonde schildklieren de hCG het hoogst is in ca. week 8, bij een bijbehorende laagste TSH van ca. 0.5 mU/l. Daarna kruipt de TSH weer omhoog en normaliseert.
De FT4 stijgt vanaf het begin van de zwangerschap.

Vrouwen die afhankelijk zijn van levothyroxine, moeten hun dosis bijstellen.
Rosan, let dus wel op je FT4, die een dalende neiging zou kunnen hebben bij gelijkblijvende levothyroxine.
Je TSH/FT4 krijgt andere verhoudingen.

zie figure 14-4
http://www.thyroidmanager.org/chapter/t ... t-patient/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

dank kiek. Dan lijkt het ok.

Mijn ft4 was vorige keer (bij 4 weken zwanger)19.5, en nu 18.8. Maar zoals ik zei, het schommelt zo tussen de 18 en de 20.. Er lijkt geen correlatie tussen mijn ft4 en mijn tsh. Soms is die lager bij een lage tsh dan bij een hogere tsh.
Het lijkt dus nog rond dezelfde waarde te hangen.

Ik ga het wel bespreken met mijn endocrinoloog. Dank voor de link in ieder geval!
Plaats reactie