Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

Inmiddels 15 weken zwanger!
Rond de 12 weken mijn tsh nog gecheckt, en die was iets gestegen (0.69). En rond de 8 weken had ik mijn antistoffen bepaald en die waren niet meetbaar.Dus mijn graves lijkt nog altijd in remissie! Heel blij mee.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door laura »

hoi Rosan,

Dat is heel goed nieuws!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

ja! heel blij mee :-). Fingers crossed!
Mandy
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2018, 20:00

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door Mandy »

Hoi Rosan!

Hoe gaat het nu? Hoe is je zwangerschap tot nu toe verlopen? Als het goed is ga je nu langzaam richting het einde. Ik hoop in ieder geval dat alles goed gaat!

Ik ben 25 jaar en sinds 31 oktober gestart met Block en replace. Heb inmiddels een t4 van 14 (was 78) en tsh van >4 dus mijn euthyrox is verhoogd van 88 naar 100. Mijn man en ik hebben ook een kinderwens en de timing van de Graves is heel erg naar (komt natuurlijk nooit goed uit...). Ik hoop natuurlijk ook dat het na 31 oktober van dit jaar weg is en niet meer terug komt en we aan kinderen mogen beginnen, maar wat een zorgen brengt het met zich mee.. Wel geeft jouw verhaal hoop dat het goed kan komen. Fingers crossed!

Groetjes Mandy
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

Hi Mandy!
Vervelend om te horen dat bij jou graves is geconstateerd, en helemaal dat het in een periode is dat je wilde proberen voor een kind!
Ik ben inmiddels inderdaad al best ver (33 weken), en mijn graves is nog altijd rustig. Ik moet zeggen dat mijn T4 nooit heel hoog is geweest, maar ik weet niet zeker of dat gecorreleerd is. Ik was begin maart gestopt met mijn medicijnen, en was in juni begonnen met proberen. Ik heb dus maar een paar maanden afgewacht.

Mijn zwangerschap is eigenlijk heel normaal verlopen! De eerste maanden erg misselijk, maar dat had mijn moeder ook, dus dat is denk ik ongerelateerd. Vaak controles in het begin gehad voor mijn schildlier, maar het verliep normaal. Ik heb nog een extra check gehad met 13 weken bij de gynaecoloog in het AMC ziekenhuis (waar ik ook bij endocrinoloog loop), om te zien of ik bij verloskundige in behandeling kon blijven. Ook daar was alles helemaal normaal.
Ik hoef nu mijn schildklier niet meer te checken tot na de zwangerschap. Kans is flink dat het dan weer terugkomt.

Van wat ik heb begrepen, mocht je graves toch terugkomen voordat je probeert zwanger te worden, dan is het "snelst" om de schildklier te laten verwijderen operatief. Maar, dit is niet zonder risico. Alternatief is radioactief jodium, maar dan moet je minstens een half jaar wachten na behandeling (en ligt er dus ook maar net aan wanneer je terecht kan?). Ander alternatief is titratie met medicijnen. Dan moet je wel weer eerst instellen, en ook dat is niet zonder risico, in dit geval voor de baby, omdat de medicijnen placenta passeren en wat verhoogde kans geeft op aantal afwijkingen. Komt inderdaad heel veel bij kijken.Heb je hier ook al met je behandelaar over gesproken? Ik heb met een gynaecoloog, mijn endocrinoloog en mijn huisarts gepraat. Maar ze zeggen allemaal net weer wat anders en weten het allemaal niet zo.. Maar toch handig om verschillende input te hebben.

Veel succes en laat weten hoe het gaat!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door laura »

hallo Mandy,

Als jouw man en jij een kinderwens hebben, is een operatie een idee.
Zoals Rosan ook al zegt.

In de internistenrichtlijn wordt dat ook aanbevolen.
Eerst de schildklier eruit, dan goed instellen op levothyroxine en dan voor de zwangerschap gaan.

Schildklierremmers geven een kleine kans op aangeboren afwijkingen bij de baby.
Daar zit je toch niet op te wachten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

Maar na block and replace kan het zijn dat je helemaal niks nodig hebt, en dan ben je het allerbeste ingesteld. Dus ik zou dat zeker eerst proberen. Ze hadden mij verteld dat ik sowieso drie maanden moest wachten na het stoppen van de medicijnen. Mocht het dan nog goed gaan, mocht ik het gaan proberen. Tijdens de zwangerschap is de kans dat het terugkomt iets verkleint (voor enkelen begint het juist in de zwangerschap, dus het kan nog altijd alle kanten op gaan). Na de bevalling is de kans weer vrij groot dat het terugkomt.

Mocht het niet werken, en het komt terug.. dan zou ik inderdaad voor operatie/radioactief jodium kiezen.
Nadeel van radioactief jodium is dat je wat langer moet wachten voordat je mag proberen, maar het is wel weer minder risicovol.
Succes met alle keuzes, en mocht je nog vragen hebben, ik lees nog regelmatig mee.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Rosan,
Op 25 maart was je 33 weken.
Wil je ons voor de broodnodige ervaring laten weten of Graves zich (voorgoed) koest houdt?
Succes, sterkte en ook veel genoegen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door rosan »

hi allen!
ik ben inmiddels al weer even geleden (3 maanden) bevallen (een jongen!), en heb na 7 weken mijn schildklier laten checken. Alles was nog goed, en ik voel me ook momenteel nog goed. Ik ben officieel ontslagen bij de endocrinoloog en loop verder bij mijn huisarts. Over 3 maanden weer checken, en dan jaarlijks.
So far so good. Ik duim! Ik had eigenlijk gerekend op het ergste, dus ik vind het al heel fijn dat de eerste periode (de zwaarste) met mijn schildklier gewoon goed ging. Als dat er bovenop was gekomen was het denk ik wel pittig geweest. Met de baby gaat ook alles goed!!
:D
dank nog voor alle adviezen en hulp
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kinderwens, momenteel nog block and replace voor Graves

Bericht door Kiek »

Rosan, van harte gefeliciteerd met je zoon!
In de hoop dat Graves zich niet meer vertoont,
en het jou en de jouwen goed gaat,

met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie