Grote kinderwens, stoppen met de pil.. Wat doen?

Plaats reactie
Spookiej
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2017, 20:21

Grote kinderwens, stoppen met de pil.. Wat doen?

Bericht door Spookiej »

Hallo lieve kliertjes!

Ik heb de ziekte van Hashimoto, nu heb ik twee vragen:

1. Helaas blijf ik niet klacht vrij (vooral erg moe e.d.) mijn dokter zei een tijdje terug dat het gebruik van de anticonceptiepil hier ook aan mee kan dragen.. Nu ben ik benieuwd of dit echt zo is.. En zit ik heel erg te twijfelen om ermee te stoppen (en te zien of dit helpt).. Maar daarnaast vind ik het fijn om die regie in handen te hebben.. Te bepalen wanneer ik ongesteld word (met name op vakantie doorslikken), en tijdens de seks..

Heeft een van jullie ervaring met (Euthyrox) en stoppen met de pil?

2. Ik heb een erg grote kinderwens.. Maar ben bang dat ik alsnog niet goed ingesteld sta o.i.d. momenteel ben ik er nog niet heel erg mee bezig maar binnen nu en 1-2 jaar zou ik wel aan kinderen willen beginnen. Maar ik lees dat dit moeilijker zal gaan met een trage schildklier?

Wie heeft ervaringen en tips?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote kinderwens, stoppen met de pil.. Wat doen?

Bericht door Kiek »

Dag Spookie,

Als je stopt met de pil, dan zal je FT4 stijgen.
Dat komt door de oestrogeen.
Sommige vrouwen kunnen licht hyperen.
Andere vrouwen voelen zich wel prettig met die stijging na het stoppen van de oestrogeenpillen.

Jouw voorraad T4 in je bloed blijft in rust, want deze voorraad is gebonden aan bindingseiwitten zolang er geen noodzaak is tot arbeid in je cellen.
Slechts een steeds wisselende kleine fractie van die voorraad, minder dan 0.05%!, staat paraat, en is vrij (de F van free) om te voldoen aan de vraag van je cellen.
De oestrogenen rommelen aan die bindingseiwitten, en beïnvloeden die kleine fractie vrije T4: ze zorgen voor minder vrije T4/FT4.
Als je nu stopt met de oestrogenen zal je FT4 daarom wat stijgen.

Dit is dus het effect van oestrogeen.

Als je goed bent ingesteld, dan word je gewoon zwanger, zonder extra problemen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie