Zwanger met hypo en tpo antistoffen

mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door mikkie32 »

Hallo,

Afgelopen maandag ben ik erachter gekomen dat ik weer zwanger ben (3mndn geleden miskraam gehad) vandaag bloed laten prikken voor schildklier en daaruit kwam, tsh 4.4 en vrij te 19. Ik slik 100mcg levothyroxine en moet ophogen naareacties 125. Want tsh zou eigenlijk onder de 2.50 moeten liggen volgens het zkh. Vrij t4 is wel goed en daarom moest ik niet meer ophogen met 0.25 mcg omdat ik anders mis weer te ver Door zou kunnen schieten. Over 3 weken weer terug maar toch maak ik me zorgen omdat mn tsh niet rond de 2 is. Wat denken jullie?andere ervaringen?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door rosan »

Gefeliciteerd met de zwangerschap :)

Ze geven meestal aan op te hogen met 25-50% van je normale dosis vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent, dacht ik. Maar met je normale dosis had je nog een vrij laag tsh. Dus ik weet niet of ik iets meer zou nemen.. Heb je je twijfels besproken?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door Kiek »

Gefeliciteerd met je zwangerschap, Mikkie!

Je huisarts doet het precies volgens de regels.
In de richtlijn staat het zo:
Bestaande hypothyreoïdie

De huisarts bepaalt bij aanvang van de zwangerschap de TSH-R-antistoffen, indien aanwezig verwijst deze de patiënt naar de internist-endocrinoloog.46) Indien er geen TSH-R-antistoffen aanwezig zijn, kan de huisarts ervoor kiezen om de patiënte zelf te begeleiden tijdens de zwangerschap. Bij verwijzing naar de internist-endocrinoloog verhoogt de huisarts alvast de dosering levothyroxine met 25% om adequate maternale schildklierwaardes te behouden.47) Bij zwangere patiënten met hypothyreoïdie die de huisarts zelf behandelt is het volgende beleid van toepassing:
verhoog de dosis levothyroxine met 25% zodra een zwangerschap is aangetoond;
controleer bij zwangerschap 1 maal per 4 weken, het TSH en vrije T4;
streef naar een TSH tussen de 1 tot 2 mU/l;
verhoog vervolgens de dosering levothyroxine op geleide van het TSH en vrije T4; de uiteindelijke dosering is 25 tot 50% hoger dan de dosering voor de zwangerschap;
verlaag direct na de bevalling de dosering naar de dosering van voor de zwangerschap;
controleer vervolgens na 6 weken het TSH;
verwijs de patiënte naar de internist-endocrinoloog indien het niet lukt om patiënte goed in te stellen.
Voor het verdere beleid zie
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door rosan »

maar gezien de tsh al aan de lage kant was voor de zwangerschap, weet ik niet of meer ophogen niet beter is (dus direct naar 40/50%).

Ik ben echter geen arts dus ik zou sowieso het advies opvolgen van zij die er meer vanaf weten. Maar ik zou wel altijd mijn twijfels uiten! Alleen dan ga je met een gerustgesteld gevoel naar huis.
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door mikkie32 »

internist had vandaag met endocrinoloog gesproken en mag niet meer ophogen dan 0,25 aangezien mn vrij t4 19 is. Ik heb een paar keer mn twijfel uitgesproken maar dit word me aangeraden.. Pff twijfel of ik niet gewoon 150 mcg moet gaan slikken. Over 3 weken weer bloed laten prikken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door Kiek »

Mikkie, twijfel niet en volg het advies van je behandelaars: dus niet nog eens extra ophogen.
Het gaat om de juiste balans.
Teveel schildklierhormoon is ook niet goed.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door rosan »

Ik ben het met kiek eens!
Het belangrijkste is dat je je twijfel hebt geuit. Dat hebben ze in consideration genomen, en toch vinden ze deze dosis het beste. Dus daar zou ik me dan zeker aan houden. Zoals kiek zegt, teveel is ook niet oke.
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door mikkie32 »

ik heb me ook netjes aan de dosis gehouden. Ben benieuwd wat er over 3 weken uit komt :)
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door mikkie32 »

Ik heb nog een andere vraag. Sinds 2 dagen heb ik last van opgezette lymfeklieren onder mn kaak.. weten jullie of dat dit vaker voorkomt tijdens zwangerschap met hypo patiënten? Komt dit Door de autoimmuunziekte? Of hoe is dit te verklaren?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met hypo en tpo antistoffen

Bericht door Kiek »

Een verkoudheid, of een keelontsteking, of een ander ontstekinkje in die buurt?
Dat heeft verder toch niets met je schildklier te maken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie