Op zoek naar een internist

Sand77
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2016, 18:15

Help!!!

Bericht door Sand77 »

Hallo,

Ik heb mezelf niet voorgesteld dus doe dat nu heel snel:
Ik ben een vrouw van 40 jaar die al tien jaar de ziekte van hashimoto heeft en een kinderwens. Sinds januari is mijn medicatie verhoogd naar 125 microgram
Nu was ik na mijn terugkeer van vakantie erg moe en heb besloten om bloed te prikken. Ik kreeg vorig week mijn uitslagen binnen:
TSH < 0.01
T3 7.2
T4 31.7

Na het horen van mijn uitslagen heb ik mijn internist gebeld. Via zijn assistent kreeg ik het volgende te horen nl, dat ik tot 9 juni geen medicatie meer moet slikken. Dat is dus 17 dagen en ik heb nu al vier dagen niet geslikt.
Wil iemand mij advies geven wat ik zou moeten doen want het voelt niet goed om de komende dagen negen medicatie te slikken.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Sand
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help!!!

Bericht door Kiek »

Dag Sand, welkom!

Natuurlijk moet je wat doen aan je FT4 van 31.7 pmol/l.
Dat is geen prettige waarde, ook niet in relatie tot je kinderwens.

Welke dosis slikte je vóór je dosiswijziging in januari?
Ben je misschien geswitched van merk?
Dat zou bijvoorbeeld een van de verklaringen kunnen zijn van je flink verhoogde waarde van FT4.

Is er een reden waarom nu de T3 gemeten wordt?
Of gebruik je misschien andere medicatie of supplementen?

Je wordt nu tien jaar behandeld voor je hypothyreoïdie.
Wat zijn je startwaarden? Misschien van hetzelfde lab?
Dan zou je die waarden en de loop naar je huidige waarden kunnen vergelijken.
Zo krijgt je FT4 van 31 een betekenis.

Wat het effect is van 17 dagen niet slikken is afhankelijk van de (rest-)functie van je schildklier.
De restfunctie is de bodem.
Als iemand geen schildklierwerking meer heeft, dan ziet het plaatje er uit zoals voorgesteld op Schildkliertje:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html

Links zie je de opbouw van levothyroxine, rechts zie je wat er gebeurt als je stopt met levothyroxine.
Onderaan staan de dagen, waarvan op het plaatje het stoppen begint bij dag 28. Op dag 48 (20 dagen na staken) heb je niet veel meer over.
Zo ontwikkelt de stof levothyroxine zich bij een gemiddeld mens zonder schildklier.
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 3199 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sand77
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2016, 18:15

Re: Help!!!

Bericht door Sand77 »

Dag Kiek,

Dank je wel voor je reactie op mijn bericht. Ik heb niet alles bewaard en het is niet meer terug te halen. Ik heb altijd het merk euthyrox geslikt en slik dat nog steeds
2009- TSH 0.37 euthyrox 100mcg
7-2012 T4 20, TSH 0.9, 100 mcg
10-2012 T4 24, TSH 0.43, 100 mcg
11-2012 T4 21, TSH 0.31, 100 mcg
8-2013 T4 23, TSH 0.53, 100 mcg
4-2014 T4 15, TSH 4.4, 100 mcg
7-2014 T4 17, TSH 0.16, 75 mcg
9-2014 T4 17, TSH 5.2, 100 mcg
12-2014 T4 16, TSH 14, ? mcg
2-2015 T4 22, TSH 0.6, 88mcg
5-2015 T4 19, TSH 2.4, 112,5 mcg
6-2015 T4 17, TSH 0.05, 88 mcg
8-2015 T4 17, TSH 0.12, 88 mcg
12-2015 T4 19, TSH 5.9, 100 mcg
1-2016 T4 17, TSH 5.5, 125 mcg
4-2016 T4 25, TSH 0.02, 125 mcg

Er is geen specifieke reden dat de T3 gemeten is. Ik heb wel vanaf januari twee potjes cPNI10-D van Bonusan geslikt

cPNI-10D : 10D bevat schildklierconcentraat. cPNI-10D bevat stoffen die ondersteuning bieden aan het neuronale systeem, waaronder Withania somnifera. Beide producten ondersteunen de stofwisseling, thermoregulatie, energieverdeling, gewichtscontrole en gedrag.
Ik vermoed dat het door dit supplement komt dat mijn T4 zo verhoogd is.
Vanaf 2014 heb ik steeds bij dezelfde ziekenhuis geprikt.
ik heb vandaag mijn internist gesproken en mag 75 mcg van hem innemen en hij heeft uitleg gegeven waarom hij had gezegd om te stoppen.
Mocht je iets opvallends zien dan hoor ik dat graag. Dank voor het meedenken.

Groetjes,
Sand

PS wat betreft mijn kinderwens wij zijn nooit op een natuurlijke wijze zwanger geworden en ik ben in 2014 via een IVF traject kort zwanger geworden maar kreeg een miskraam. Wat ik opvallend vind is dat een slecht werkende schildklier tijdens een IVF traject nooit meegenomen wordt, maar al helemaal niet de anti stoffen behorende bij Hashimoto. Ik heb namelijk laatst een fertiliteitsarts gesproken uit Spanje en hij gaf aan dat je echt de anti-stoffen omlaag moet brengen wil je je kans dat een ivf traject slaagt vergroten.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help!!!

Bericht door Kiek »

Ojee! Dat is oppassen dan met zulke supplementen.
Deze stoffen 'over the counter' zijn in Nederland verboden, omdat er stoffen inzitten die in NL alleen op recept verkrijgbaar zijn. Gemalen schildklier bevat o.a. thyroxine en triiodothyronine, als in Euthyrox en Cytomel.

Ik heb de ontwikkelingen de laatste jaren van IVF/schildklierhormonen niet meer heb bijgehouden.
Daarom vanmorgen gezocht op PubMed met de termen IVF TPO.
De allerlaatste studies laten geen verschil zien in de resultaten van vrouwen met en zonder anti-TPO.

Uit een review in 2015 van de AMC-ers : ......makes a direct effect of TPO-Ab unlikely.
Mogelijk dat er een onderliggend mechanisme bestaat.
Er lijkt toenemend bewijs te zijn dat schildklierhormoon in vruchtbaarheid en beginnende zwangerschap een rol heeft.
En, zoals vaker een artikel over een onderzoek/review ëindigt: meer onderzoek is nodig.
http://humupd.oxfordjournals.org/content/21/3/378.long

Volgens mij is het belangrijk dat je TSH/FT4-waarden evenwichtig zijn en op het juiste niveau passend bij jouw lichaam.

Om dat uit te zoeken heb ik je waarden in een app gezet.
Daar komt uit dat de waarden van TSH ca. 1 mU/l met een FT4 van ca. 20 pmol/l het best bij je passen.
Sommige waarden heeft de app eruit gegooid. Die passen niet bij de andere waarden.

Het is ook belangrijk om 's ochtends vroeg naar het lab te gaan.
Voordat je de Euthyrox slikt. En altijd dezelfde tijd. En hetzelfde lab.
Zo zijn je waarden met elkaar te vergelijken.

Succes!
Kiek
Sand77.jpg
Sand77.jpg (39.92 KiB) 3122 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Help!!!

Bericht door laura »

hoi Sandra,

Gelukkig ben je weer op de goede weg.
Maar met supplementen moet je echt uitkijken: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... on-in.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sand77
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2016, 18:15

Re: Help!!!

Bericht door Sand77 »

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik vind het best ingewikkelde materie dus fijn als iemand het kan uitleggen en aangeven waar je alert op moet zijn.

Groet,

Sand
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help!!!

Bericht door Kiek »

Het lijkt dat een TSH van tegen de 1 mU/l bij jou het beste past, met een FT4 van ongeveer 20 pmol/l.
Dat zijn een soort streefwaarden. Het wordt ook wel set point genoemd.
Een mens wordt geboren met een vaste werking/relatie van de hypofyse (TSH) met de schildklierhormonen.
De sterkte van die werking verschilt bij ieder mens, net zoals vingersafdrukken.
Je oude waarden zijn in de curve hierboven uitgebeeld, en geeft een idee over jouw relatie/werking van TSH met de FT4.

Blijf verre van supplementen met onduidelijke inhoud.
Het slikken van T3/Cytomel is niet veilig tijdens een zwangerschap.

PS: Een ander lab kan weer andere meetapparatuur hebben, waardoor de cijfers veranderen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sand77
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2016, 18:15

Op zoek naar een internist

Bericht door Sand77 »

Dag,

Ik heb de ziekte van hashimoto en een traag werkende schildklier. Ik slik euthyrox 125 mcg.
Wij zij al een aantal jaren bezig met het krijgen van een kindje via ivf en sinds vorig jaar lopen we bij een kliniek in Spanje. Wij hebben op 6 maart een terugplaatsing gehad en op 16 maart heb ik een positieve test gehad. Voor de terugplaatsing heb ik mijn schildklierwaarden en anti-stoffen gemeten en die waren: TSH 0,15, T4 22,7 en mijn anti stoffen 116. Zijn dit goede waarden voor een terugplaatsing, weet iemand dit?
Ik heb voor mijn terugplaatsing aan mijn internist gevraagd of de waarden goed genoeg waren voor een terugplaatsing. Hij gaf aan dat de waarden prima waren. Maar de kliniek in Spanje vond het te scherp afgesteld maar hebben toch besloten om verder te gaan met de terugplaatsing.
Nu heb ik vrij snel na de positieve test vermoedelijk een miskraam gehad. Ik had na de positieve test mijn medicatie verhoogd met 25 mcg, op advies van mijn internist. Ik heb geen bloed laten prikken terwijl ik wel progesteronmedicatie ( injectie 25 Mg en vaginaal 1200 Mg) innam. Heeft progesteronmedicatie invloed op je schildklierwaarden?

Daarnaast moest ik ook van de kliniek prednison slikken 20 Mg om de anti stoffen te onderdrukken.
Mijn internist is het niet eens met de aanpak van Spanje.

Hiervoor ben ik ook twee keer zwanger geweest en heb ik kort erop een miskraam gehad.

Ik ben daarom op zoek naar een andere (vrouwelijke) internist die breder kijkt dan alleen maar naar een getalletje en meedenkt met de patiënt. Weet iemand een goede internist aan te raden?

Bij voorbaat bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Groet,

Sand
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Op zoek naar een internist

Bericht door laura »

Hallo Sand,

Voor de duidelijkheid heb ik je onderwerpen samengevoegd.

Jij was al scherp ingesteld met een TSH 0,15 en vrij T4 22,7.
Of een verhoging met 25 mcg euthyrox een goed idee was?

Maar begrijp ik goed dat je prednison kreeg voor de TPO-antistoffen?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe dat zit met progesteron? Mij zegt dat niets.
Kun je niet terecht in een Nederlandse kliniek?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sand77
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2016, 18:15

Re: Op zoek naar een internist

Bericht door Sand77 »

Dag Laura,

Ik neem aan dat je bedoelt voor een ivf traject. Ik heb hier al drie trajecten achter de rug en ook hier zijn ze steeds mijn schildklierprobleem vergeten mee te nemen. Tijdens mijn derde traject heeft mijn huisarts het gemonitord en uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een korte zwangerschap gevolgd door een miskraam.

Wij moeten het nu zelf betalen en zijn daarom uitgeweken naar Spanje omdat ze daar verder zijn en breder kijken.

Is er bij jullie een internist bekend die goed is? Ik zoek echt een internist die het gehele traject meedenkt en meekijkt. Zonder dat ik er achteraan moet rennen of later denk ze hebben weer eens de plank misgeslagen.

Spanje was het niet eens met de waarden van mijn TSH. Zij vonden het ook te laag dus dat ga ik zekers teruggeven aan ze. Wat zou mijn TSH waarde dan moeten zijn? Zoals eerder gezegd TSH waarde zou bij mij 1 moeten zijn? Geldt dat nog steeds?

Ik zag dat er in Rotterdam een schildkliercentrum zit, is iemand daar bekend mee?

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden.
Groet, Reshma
Plaats reactie