Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Sorry het was een veel te drukke week voor een doodzieke kip als ik.... Zoontje ook ziek en dat geeft een belasting die ik er echt niet bij kan hebben. De medicijnen die ik heb tegen de misselijkheid (zofran) werken aardig maar ik blijf kokhalzen en uitgeput conditioneel (hoort erbij). Ze wilden er nog een medicijn naast zetten maar ik vond het risico genoeg dus ik neem genoegen met het kokhalzen ;)

Het contact met mijn schildklier behandelaar is moeilijk. Ze wil alleen face to face afspraken, doet niet meer aan telefonisch. Daarnaast is een afspraak verzetten bij haar onmogelijk, dan zegt de balie maart 2018.... Het zkh is 35km verderop en ik ben momenteel echt te zwak om 2x deze reis te maken in 1wk (1x bloedprikken en 1x afspraak). Spoedbloedprikkrn doet ze ook niet.

Je kan wel "online" een bericht versturen maar daar reageert ze ook nooit op. Ik heb de afspraak die ik had voor gisteren moeten afzeggen omdat ik niet in staat was om 2x te komen. Gelukkig stond er nog een andere afspraak voor 19okt die er (foutief) nooit is uitgehaald.
Nu heb ik 14 Sept dacht ik voor het laatst bloed geprikt bij de huisarts dus eerder dan 4w verder heeft ook geen zin denk ik.

Maar ondertussen ben ik nu wel al vanaf 5u klaarwakker na een loodzware dag (wakker van zoontje die even wakker was, hij sliep door, ik niet).

Als ik nu zelf m'n medicijnen ga veranderen dan hebben we weer een maand geen helder beeld van hoe het er voor staat?

Overigens had ik voor mijn eerste zwangerschap ook een onderdrukte tsh met een hoognormale ft4 en toen dus zelfs met 33% opgehoogd en dat ging goed, ft4 bleef binnen de lijntjes. Maar dat was Thyrax. En dat dat anders is dan euthyrox merk ik nu ook...

De vraag is nu denk ik, ga ik na bloedprikken terug naar die 150 of zal ik er nog tussenin gaan zitten met 156?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Kiek »

Dat is een lastig parket waarin je nu zit met je schildklierbehandelaars.
Zorg dat je TSH tussen de 0.5 en de 1 mU/l komt.
Het betekent dus ietsje omlaag met je dosering.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door rosan »

bij welk ziekenhuis ben je onder behandeling?
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

De vu...
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door rosan »

er zijn veel instanties (ook enkele die samenwerken met bepaalde ziekenhuizen, ik zal even googlen welke dat bij de VU doet) die bloed afnemen bij je thuis, indien je een medische indicatie hebt ook volledig vergoed. Het kan niet zo zijn dat je geen goede behandeling krijgt omdat je te ziek bent om de afstand af te leggen. Bloed kan thuis afgenomen worden, en een afspraak kan telefonisch. En dat kan en mag een dokter in dit geval niet weigeren. Bloeduitslagen bespreken + plan van aanpak is niet iets waarvoor de dokter je in levende lijve moet zien. Dat kan altijd achteraf nog worden bepaald dat telefonisch alleen toch niet genoeg uitsluitsel heeft gegeven of iets dergelijks.
Ik snap dat je nu zelf de power niet hebt om voor jezelf op te komen, maar anders moet je zeker hulp vragen aan iemand anders dat even voor jou te doen.Ik zelf laat nu bijvoorbeeld bloed afnemen bij een kliniek bij mij in de buurt, terwijl ik onder behandeling ben bij het AMC. Het AMC is voor mij verder reizen, en bovendien moet ik daar vaak meer dan half uur wachten. Bij die kliniek ben ik met 5 minuten fietsen, en ben ik direct aan de beurt. Ik heb dit gewoon overlegd en dat was prima. Ik krijg mijn aanvraagformulieren per post verstuurd, ga naar de kliniek (die samenwerkt met het OLVG, dus een ander ziekenhuis, daar worden de bepalingen gedaan) en de resultaten worden verstuurd naar het AMC. Zolang de klinische chemie van de kliniek in een ziekenhuis is, is de expertise voor TSH en FT4 in orde. Ik begreep dat je eerder bij beverwijk liep? Of daar in ieder geval je bloedafname hebt gedaan? Zij hebben meerdere priklocaties, en kunnen waarschijnlijk de gegevens gewoon aan de VU doorsturen.


Zet m op! En ik ben blij te horen dat de zofran in ieder geval iets doet, maar ik hoop dat je je snel echt beter voelt.
Ik heb nu ook last van zwangerschapsmisselijkheid, maar in veel mindere mate dan jij, en vindt dit al vrij beperkend en lastig.
Ik slik soms suprimal en standaard 4* 250 mg gembercapsules per dag (en nacht, dus 24 uur) (op advies van huisarts). Vooral de gember lijkt bij mij wat te doen. De suprimal nam alleen braakreflex weg, maar nog steeds onwijs misselijk. De gember maakt me ook wat minder misselijk (haalt de pieken een beetje weg). Maar dat is hoogstwaarschijnlijk geen remidie bij HG.
Sterkte en hou ons op de hoogte!
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door rosan »

Ik zou overigens misschien niet zonder overleg dingen aanpassen. Zeker in kritieke tijd van zwangerschap. Met HG heb je vaak een sterk onderdrukte TSH. Dus zaak is om daar zowel met gynaecoloog als met internist over te praten.
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Ja het lab van het zkh in Beverwijk wordt gewoon bij mijn huisarts afgenomen. Fijn dichtbij iig. Ze hebben echter andere referentiewaarden dan in de vu. En ik denk niet dat de vu bloed komt prikken bij iemand die 35km verderop woont (ik woonde ooit naast de vu toen ik voor het eerst een zkh nodig had).

Ik heb die internist helaas nog een tijdje nodig. Ze is mijn "hoofdbehandelaar", ook voor andere dingen en zij geeft mij bijv een glucosesensor voor mijn diabetes. Dat ding kan ik zelf niet betalen(heel duur), ik heb hem echt nodig (ook buiten de zwangerschap), en het zkh in beverwijk bijv verstrekt ze sowieso niet.

Ik ben dus nu weer uren wakker (zoontje was 2u terug wakker), dat is toch niet normaal met 13wk zwanger??

Mijn hcg was gewoon gemiddeld, dus niet extreem hoog, dat dat de extra onderdrukte tsh kan veroorzaken. Waar de HG dan vandaan komt is sowieso een raadsel natuurlijk. Ik heb wel óók pcos en die combi schijnt ook vaker voor te komen.

Ik mag vaak wel bij mijn huisarts schildklier prikken, ik denk dat ik nu maar weer daarheen ga en misschien open kaart moet spelen over de schildklier. Of dan weigert ze alle hulp omdat ze niet in het vaarwater van de internist wil zitten? Misschien moet ik gewoon mn mond houden en subtiel vragen om opnieuw bloed te prikken?

Hoe krijg ik de labuitslagen van beverwijk in de vu? Moet mijn huisarts daar iets mee? of het lab in beverwijk?

Mijn gyn zit ook in de vu, maar ik wil daar voor geen goud nog een keer bevallen. Ik heb al expres een andere gyn dan de vorige keer, maar bevallen doe je niet op de poli natuurlijk... Dus dat moet daar sowieso weg richting beverwijk (fijn ook dicht bij huis als ik een langere opname nodig heb).

De combinatie HG en type 1 diabetes is overigens de gevaarlijkste die er bestaat volgens de engelse vakliteratuur, maar de zorg die ik nodig heb krijg ik gewoon niet eens. Ja de zofran maar die heb ik preconceptioneel al afgedwongen. Niemand bij verloskunde die me checkt, die naar me luistert als het echt niet meer gaat of me serieus neemt. Sterker nog, niemand heeft nog naar mijn ketonen gekeken bijv. Sorry moest er even uit.

Suprimal moest ik even opzoeken. Ik heb idd ook iets uit die richting voorgeschreven gekregen (cyclizine) maar behalve suf deed het niets voor me. Gembercapsules niet geprobeerd, maar wel gemberthee. Zal minder sterk zijn, maar alleen van de lucht al ging ik over mn nek. Geen HG maar wel zwaar ochtendmisselijk is ook zwaar hoor! Wat vervelend voor je! Mocht je twijfelen, kijk dan eens naar de PUQE-score voor een indicatie van de hevigheid. Hoe ver ben je nu? Ik hoop voor je dat het snel bijtrekt!!

Het is midden in de nacht en ik ben klaarwakker... Schildklier denk ik dus, ik kan niets anders verzinnen (cortisol misschien nog?). Aanstaande donderdag is het bloedprikken 4wk geleden, kijken of het bij de huisarts lukt. Wel fijn ook dat ik dan uitslag krijg dezelfde dag ipv 2 weken later op consult (ze geven het telefonisch niet door).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door rosan »

Ik zal later uitgebreider reageren, maar andere referentiewaardes kan een dokter heus wel aan gaan wennen. Nood breekt wet. Lijkt me.
Gewoon pushen!
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Gisteren opnieuw laten prikken (nuchter :) )

Ft4 10,6 (ref 7-16)
tsh 0,08 (ref 0,3-??)
Ferritine 100 (ref 10-250)

Qua ft4 dus goed geweest om toch dat halfje op te hogen. Ik weet niet hoe mijn hcg ervoor staat dus over de tsh durf ik niets te zeggen. Misschien moet er nog wat euthyrox bij, maar ik kan me herinneren dat de baby vanaf week 14 zelf de schildklier regelt en dat je het los kan laten. Of is het pas week 16 dat de baby het zelf doet?

Die ferritine is nog ruim voldoende maar wel vreemd dat ik 4wk geleden nog 201 meette... (bij 26 zie ik sterretjes weet ik nog)
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

*schop omhoog
Vandaag weer opnieuw bloed laten prikken. Ft4 was nog verder weggezakt ondanks de ophoging (tsh weet ik niet).

Ik sprak ook een andere internist, die over mijn diabetes gaat in de zwangerschap en die normaal ook dan de schildklier behandeld behalve als patiënten mijn arts hebben. Hij vertelde dat hij streef naar 1e 3mnd naar een tsh onder de 2,5 en daarna onder de 3 :o

Dat is wel helemaal de omgekeerde wereld van hoe ik het meekreeg natuurlijk....

Maar bij een tsh van 2 lig ik gewoon de hele dag te slapen :o :o
Toch sowieso de bedoeling om onder/rond de 1 te blijven ook volgens de NHG?
Plaats reactie