Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Kiek

Hartelijk dank! Dacht dat ik al gereageerd had. Excuses.
'Het kan dus kloppen dat ik me nog niet helemaal fit voel in het hoofd.
Ik heb 6 nov een afspraak met de internist dus ben benieuwd. Dit was overigens wel een ander lab en tijdstip dan de 1e keer. Is dat erg om daarmee al te vergelijken? De eerste keer was gewoon op de dag.

Ik ben benieuwd.

Super bedankt voor het uitrekenen.

Lizza
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Beste allen

Ik heb een vraagje over klachten. Sinds 2 weken slik ik ipv 100 mcg Levo, 125 mcg omdat mijn TSH nog niet voldoende was gezakt. Sinds een week of 2 (denk ik) heb ik een vage klacht erbij. Ik kan de klacht het beste omschrijven als het gevoel dat je hebt als je je net hebt ingesmeerd met tijgerbalsem. Of als je gedoucht hebt met een douchegel waar mint in zit. IK voel het over heel mijn lijf maar veel in voeten en benen. Handen zijn overigens ook nog steeds wat stroevig en stijf.

Herkenbaar voor iemand. Vind het zo een vage klacht dat ik me zorgen maak. Ik hoop dat iemand iets nuttigs hierover kan zeggen.

Alvast bedankt!

Groet
Lizz
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Kiek »

Insmeren met babyolie, Lizz.
Dat gebruik ik al 45 jaar tegen dit soort huiduitingen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Oooh wat een goede tip Kiek. Niks ernstigs dus? Hoort dit bij schildklierproblematiek of herken je het van iets anders?.
Ik zal starten met de olie.
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Oh ja..gevoel lijkt van binnenuit te komen.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door mamavan2 »

Deels herkenbaar verhaal, ook je struggles met je werk. Hoe gaat het nu?
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Hallo allen

Tijdje niet geweest. Inmiddels ben ik aardig op medicatie ingesteld. Ik voel me nog niet helemaal top maar wel stukken beter.
IK heb nu een TSH van 0.58 en een Ftv van 16.9. Ik gebruik 125 mcg levo. Ik voelde me nog niet top dus belde ik de huisarts en de assistent zei; de huisartsen willen de waarde liever op 1 hebben maar nadat de assistent overleg had gehad met arts zei die dat dit gewoon prima is,dus heb ik het maar gelaten. Nog steeds aan het opbouwen met werk.

Ik vraag me wel af of dit een goede waarde is en ik het maar zo moet laten. ANyone advies?

Mama2: hoe is het met jouw nu dan?
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

OH JA,
Mijn huisarts denkt dat dit blijvend is vanwege mijn initiele waarden. Betekent dit dat ik een permanente PPT heb of is het dan de ziekte van Hashimoto?
En kan ik ondanks mijnchuidige "goede" waarden toch last hebben van somberheid. Ik weet niet goed wat door wat komt.

Vast dank!

Lizza
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door mamavan2 »

Gelukkig voel je je war beter. Ik heb in m'n eigen topic wat geschreven over deze week. Heb je bijvoorbeeld vitamine D ook laten checken? Een tekort aan vitamine D heeft wel overlappende symptomen met trage schildklier, bijvoorbeeld lusteloosheid en spierpijn.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Kiek »

Hallo Lizza,

Nee, dit betekent niet per defintie dat het blijvend is.
Je hebt minder kans op schildklierherstel, maar 't is geen wet van Meden en Perzen.
En ja, het artificieel op niveau houden van schildklierhormonen kan leiden tot wat lichte humeurschommelingen.
Met name als je niet goed ingesteld bent.
Er zijn hiervoor natuurlijk meer invloeden dan alleen schildklierhormonen.

Maar toch...heb je de laatste keer je levothyroxine ingenomen voordat je naar het lab ging?
Mogelijk dat dat de reden is van je hoge FT4?
Te hoge FT4 kan voor humeurigheid zorgen.

Het is dus belangrijk je schildklierhormonen op een goed niveau te houden.
Je labwaarde van FT4 is nu 16.9 pmol/l, terwijl een FT4 van ruim 15 pmol/l beter bij je past.
Je set point staat met je laatste waarden op ca. 15.2 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 pmol/l.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie