Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Mijn naam is Liza en in april ben ik bevallen van een zoon. Hierna voelde ik me wat minder fit, wat ik weet aan het nieuwe moederschap.
Uiteindelijk toch bloed geprikt, waaruit bleek dat mijn schildklier iets te snel werkte. Volgens mijn huisarts verder geen reden tot zorg. Advies was om na een maand a 6 weken opnieuw te prikken.

Begin september heb ik opnieuw geprikt en bleek mijn schildklier te traag te werken. TSH 83 bij een bovengrens van 5.3 (geloof ik, heb dat even niet bij de hand) en FT4 van 6.7 bij ondergrens van 10. Vervolgens hebben ze gekeken naar anti stoffen en dat was positief. Anti stoffen 1542 waarbij vanaf 36 positief was.

Ik ben na de uitslag op 14-9 gestart met 50 mcg levothyroxine en 23/9 gestart met 100 mcg levo. Ik voel me nog steeds zo wisselend. Had ook een hogere bloeddruk (159/103), dus weet niet of het een invloed heeft op het andere.

Het schijnt een post partum thryreoïditis te zijn, maar klopt dit ook met de anti stoffen. Die had ik overigens niet toen mijn schildklier te snel werkte. Toen was ik ook getest op anti stoffen.

Waar ik het meeste mee zit is dat ik nu al 3 weken niet werk en niet goed weet hoe ik dat moet doen met werk. Mijn concentratie is afgenomen en voel me af en toe paniekerig. De aard van mijn werk vraagt planning en organisatie en ik heb het gevoel dat ik dat nu niet goed kan. Tegelijkertijd kwam ik net van zwangerschapsverlof en weet ik niet goed of het ook gewoon wennen is. Ik werk als maatschappelijk werker met gezinnen.

Op 6 november moet ik weer naar de internist en de week ervoor zal ik bloed prikken. Bij het doorlezen zag ik dat het wordt aanbevolen om zonder medicatie in de ochtend te prikken. Ik had de eerste keren gewoon tussen het werk door een keer in de middag geprikt. Moet het perse in de ochtend vroeg en ik slik de medicatie om 8 uur. Is het erg om het dan een keer in de middag te slikken?
zoals jullie kunnen lezen ben ik een echte leek en ik heb wat info ingewonnen door hier het een en ander te lezen en internet wat af te struinen maar weet niet goed hoe en wat..

Tips en adviezen zijn welkom. Alvast hartelijk dank.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen en vraag

Bericht door Teun »

Welkom. Wat vervelend voor je dat je nu net na je zwangerschap hiermee geconfronteerd wordt. Ik snap dat je het vervelend vindt om je nu ziek te moeten melden, maar als je niet in staat bent om te werken zit er niets anders op om even een korte stop te nemen.
Je bent nog maar kort geleden begonnen met de medicatie met sterk afwijkende waardes. Het lijkt erop dat het nog niet zo lang bestaat en misschien heb je dan het geluk dat je ook sneller op niveau zit. Je lichaam zal er in ieder geval wat minder moeite mee hebben als dat de ziekte al langer onbehandeld is.

Dat je tot nu toe niet nuchter geprikt hebt is niet erg, het advies van ons ervaringsdeskundige is om er een gewoonte van te maken het wel te doen, dus geen medicatie innemen, zo vroeg mogelijk prikken en daarna kun je gewoon je dosis slikken, maakt niet uit of dit een paar uur later is.
Hou voor jezelf bij hoe je waardes zijn bij welke dosis en hoe je je erbij voelt, dan krijg je goed inzicht en kun je ook mee denken met je behandeling.

Overal op internet vind je informatie over de schildklier, wat ik persoonlijk wel goed informatie vind is de blog van Laura(zit ook hier op het forum)
https://schildkliertje.blogspot.nl/p/we ... klier.html
Een andere informatiesite voor de behandeling is de huisartsen richtlijn.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Voorstellen en vraag

Bericht door Lizza »

Teun
Bedankt voor de reactie. Inderdaad balen. Vraag me af hoe ik waardes moet interpreteren. Is het sterk afwijkend en weet iemand hoe snel zulke waarden weer genormaliseerd kunnen worden? Ik moet een half jaar tot een jaar slikken. Is dat gebruikelijk? En hoe groot is de kans dat het structureel blijft?

Thanx
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vraag

Bericht door Kiek »

Hallo Lizza,

Een hyperthyreoïdie na de bevalling, gevolgd door een hypothyreïdie, is inderdaad een post partum thyreoïditis (PPT).
Je hebt sterk afwijkende waarden.
De risicofactoren die van belang lijken te zijn bij de inschatting van een permanente afhankelijkheid van levothyroxine, de anti-TPO en hoge TSH, zijn ook bij jou aanwezig.
Hoe groot de groep PPT-vrouwen is die permanent van de levothyroxine afhankelijk is, hangt van het onderzoek af.
Ik lees waarden van 12 tot 61%.

Je bent nu gestart met 1 week 50 µg gevolgd door 100 µg levothyroxine.
Afhankelijk van de uiterst indivdivuele behoefte aan T4, zal je dosis desnoods nog aangepast worden op geleide van je FT4/TSH-uitslagen.
Het resultaat van je huidige 100 µg levothyroxine op de hoogte van je FT4 heb je over een week of 6.

Na een jaar zou je een proefstop kunnen overwegen van je levothyroxine.
Dit lijkt afhankelijk of je nog een kinderwens hebt of niet.

Teun schreef al dat nuchtere waarden, op dezelfde tijd, en zelfde lab, belangrijk zijn om ze met elkaar te kunnen vergelijken.
TSH/FT4 staan niet op een vast niveau. Ze zwieren over 24 uur in een bepaald individueel patroon.
Deze waarden zijn makkelijk te beïnvloeden door tijd, voeding, medicatie, enzovoorts.
Daarom is de vroege ochtend een mooi startpunt. Altijd onder dezelfde omstandigheden.
En in hetzelfde lab.

Er valt prima te leven met levothyroxine.
Zorg dat je de betekenis van je waarden voor jou leert kennen.
Over een maand of twee voel je je alweer een stuk beter.

Succes!
Kiek

-2001 Postpartum Thyroiditis and Autoimmune Thyroiditis in Women of Childbearing Age: Recent Insights and Consequences for Antenatal and Postnatal Care
Alex F. Muller Hemmo A. Drexhage Arie Berghout
https://academic.oup.com/edrv/article-l ... .22.5.0441

-1998 Prediction of post partum thyroid dysfunction: can it be improved?
Johannes L Kuijpens, Victor J Pop, Huib L Vader, Hemmo A Drexhage and Wilmar M Wiersinga
http://www.eje-online.org/content/139/1/36.full.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Voorstellen en vraag

Bericht door Lizza »

Kiek ook jij hartelijk dank voor je reactie!

Wat een gedoe zeg! Vandaag naar bedrijfsarts geweest. Blijf nog 4 weken thuis en hopelijk heb ik dan wat meer houvast door opnieuw bloedprikken. Mijn bloeddruk is ook te hoog en zou kunnen samenhangen met de schildklier. Weet iemand of dit met elkaar te maken heeft?
Verder vind ik het vooralsnog moeilijk duiden of ik me nou significant beter voel door de medicatie.

Groet
Lizza
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door laura »

hallo Lizza,

Welkom op het forum.
Ik verplaats dit onderwerp straks naar viewforum.php?f=14
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door laura »

Toevallig vertelde iemand anders ook haar PTT-verhaal.
Belangrijk dus dat het aandacht krijgt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Laura bedankt.

Dacht even dat mijn brein het niet meer deed vd schildklier toen ik topic niet meer kon vinden 🤔
Lizza
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2017, 12:35

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Lizza »

Hallo allen

Nog een vraagje:
Ik heb vanochtend bloed geprikt en mijn TSH is van 83 gezakt naar 7.2 en mijn vrij T4 is van 6.7 naar 12.1 gestegen. Hoe kan ik dit interpreteren. Ik weet niet zo goed of ik mij nou significant beter voel of niet. Blijf vage klachten houden, vooral niet helder in mijn hoofd. Ik heb wel advies aangehouden om zo vroeg mogelijk en zonder medicatie te slikken.
Als iemand hier wat licht op zou kunnen schijnen dan ben ik dankbaar.

Vast bedankt!
ps. slik overigens ongeveer 1 week 50 mcg en 5 weken 100 mcg levo.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lizza en post partum thyreoïditis (PPT)

Bericht door Kiek »

Hallo Liza,

Fijn, dat het je toch gelukt is om vroeg en zonder levothyroxine naar het lab te gaan.
Dat levert waarden op die je goed met elkaar kunt vergelijken.
Je FT4 is al flink verhoogd van 6.70 naar 12.10 pmol/l.

Je TSH heeft vroeger altijd je gezonde schildklier gestimuleerd tot arbeid, op vaste en aangeboren wijze.
In de hypofyse (de TSH-fabriek) wordt je hoeveelheid FT4 in je bloed chronisch gepeild.
Bij een te lage FT4 zal de TSH verhogen, en omgekeerd.
Zo schommelen de TSH en FT4 om elkaar heen.

De mate van wisselwerking van je TSH en FT4 kan gemeten worden door de waarden in een app te zetten.
Daar komt dan het set point uit: het evenwichtspunt van TSH samen met de FT4.
Jouw set point is een FT4 van ca. 15.5 pmol/l met een TSH van ongeveer 1.5 mU/l.
Je kunt deze waarden gebruiken als richtwaarden.

Het is duidelijk dat je nog niet voldoende schildklierhormoon in je lijf hebt.
Je duffe hoofd past bij je huidige waarden.
Dat zal heus steeds beter worden.

Succes!
Kiek
Bijlagen
LizzaOkt2017.jpg
LizzaOkt2017.jpg (39.81 KiB) 3019 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie