Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Plaats reactie
ZomerVlinder
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2018, 10:34

Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door ZomerVlinder »

Hoi allemaal, net nieuw op dit forum lijkt het me goed om mezelf even voor te stellen.

Ik ben na twee miskramen in januari gediagnosticeerd met een subklinische hypotheriodie. Mijn bloedwaarden toen waren TSH 8.7, FT4 14 en anti TPO 63. Daarna bij de endocrinoloog terecht gekomen (door de gyn al gestart met levothyrioxide 0.25) en daar verder onderzocht. Antistoffen vielen volgens haar nog in het dubieuze gedeelte en ik had op enige vermoeidheid na ook niet heel veel klachten verder. Opgehoogd naar thyrax 0.50 en vanaf daar zouden we verder kijken.

Nu bleek ik echter in de maand daarna alweer opnieuw zwanger en kon direct ophogen naar 0.75 en bloed prikken. Waardes van toen met 5wk zwangerschap waren TSH 7.5 en FT4 19, omdat de tsh nog steeds wel te hoog is, zeker voor een zwangere vrouw verder opgehoogd naar 100 thyrax en nu moet ik over 4 weken weer prikken.

Ik ben hier terecht gekomen om meer te leren over hoe dit hele schildklier proces werkt, en ik vind opnieuw zwanger zijn terwijl mijn tsh nog niet op orde is ook wel heel spannend.. Dus ik ben benieuwd wat ik hier verder kan leren/ontdekken :)
Laatst gewijzigd door ZomerVlinder op 01 mei 2018, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door Kiek »

Beste Zomervlinder,

Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Je bericht was blijkbaar ondergesneeuwd.

Het gaat met name om te zorgen dat je genoeg FT4 hebt om aan alle eisen te voldoen.
Je FT4 wordt nu flink onder druk gezet door toevloed van je oestrogenen.
Nu je schildklier dat niet zelf kan oplossen, is verhoging van je levothyroxine erg belangrijk.

Zijn je TSH/FT4-waarden al eerder geprikt? Ooit?
Dan zou je een referentie hebben.
Misschien heeft je huisarts iets in zijn archief?

Je 2 waarden kan ik niet matchen met elkaar.
Ga je 's ochtends vroeg nuchter naar het lab?
Misschien heb je de dosis levothyroxine al geslikt voor het prikken?
Of gebruik je andere medicijnen die mogelijk van invloed zijn?
Van belang is 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine, zelfde lab.
Dan krijg je een reeks waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

Vaak komt een schildklierziekte in de familie voor.
Ken jij mensen in jouw familie die ook een hypothyreoïdie of een hyperthyreoïdie hebben (gehad?)

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Gelukkig heb je je levothyroxine al verhoogd. Je laatste waarde van FT4 van 19 pmol/l is al aardig opgekrikt. Je TSH loopt niet in de pas, en lijkt onafhankelijk van de hoogte van de FT4 te reageren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ZomerVlinder
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2018, 10:34

Re: Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door ZomerVlinder »

Dankjewel voor je welkom Kiek!

Mijn eerste waarden TSH 8.7, FT4 14 en Anti TPO 63 zijn geprikt 12 weken na mijn tweede miskraam niet nuchter ergens halverwege de middag en zonder enige medicatie. Zo is het balletje gaan rollen. Daarvoor ben ik nog nooit op schildklier waarden geprikt dus geen eerdere referentie. Ik moet ook zeggen dat ik op vermoeidheid na weinig klachten had, maar ik weet dat aan het feit dat mijn 1e miskraam heel zwaar geweest is (na 11wk en duurde ruim 6 weken) en daarna binnen 2 maanden weer opnieuw zwanger (tweeling zwangerschap) en weer mis. Daar zou je als mens zowel psychisch als lichamelijk toch ook moe van worden, dus daar had ik niks achter gezocht...

Tweede keer prikken was 's morgens zo tegen half 9, nuchter, maar met medicatie want dat wist ik toen allemaal nog niet en mijn endocrinoloog had er niks over gezegd. Ik was toen exact 5 weken zwanger. De waarden toen waren dus TSH 7.5 en FT4 19 met plus minus 7 weken thyrax levothyrioxide gebruik (3 weken 25mcg door de gyn voorgeschreven, 3 weken 50mcg na de endocrinoloog en 1 week 75mcg toen ik net wist dat ik zwanger was) wel zelfde lab. Op basis daarvan is toen verder opgehoogd naar 100 (nu thyrax gekregen) en eind april moet ik weer prikken op TSH en FT4.

Ik gebruik verder geen andere medicatie, alleen extra vitamine D en foliumzuur. Bij mij in de familie ook niemand met een schildklier aandoening. Mijn oma had wel een schildklier probleempje, maar die heeft jaren lithium geslikt tegen manisch depressie en ik begreep dat het daar mee in verband gebracht kon worden. Zusje heeft pas nog geprikt omdat die ook enige vergelijkbare klachten had, maar die had een TSH van 2.1 dus dat leek mee te vallen.
Laatst gewijzigd door ZomerVlinder op 01 mei 2018, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door Kiek »

Zo'n grote teleurstelling na je hoopvolle verwachting is moeilijk te verteren.
Laat staan dat je snel daarna nog eens een miskraam meemaakte.

Je waarden en de priksituatie laten nu zien dat je nóg meer levothyroxine nodig hebt.
Je laatste waarden zijn geprikt mét levothyroxine in je maag, waardoor het resultaat stijging van de FT4 en daling van de TSH weergeeft.

Dat wil zeggen dat je nuchtere waarden zonder levothyroxinedosis van die dag een lagere FT4 gegeven zou hebben met een nog hogere TSH dan je laatste 7.5 mU/l.

Je wilt geen te lage FT4's. Het lijkt dat je eerder een FT4 van 22 pmol/l nodig hebt, dan eentje van 19 pmol/l.
Vraag een extra verhoging van je levothyroxine.
En niet wachten tot eind april.
Zo kan de FT4 verder stijgen en zal de TSH dalen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ZomerVlinder
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2018, 10:34

Re: Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door ZomerVlinder »

Na het laatste prik moment is er ook nog verder opgehoogd naar 100mcg, en daar doe ik het nu dus zo'n 2.5 week op. Of denk je dat daar nog meer bij zou moeten? Ik zal in ieder geval de volgende keer zonder medicatie prikken, dat heb ik al wel opgestoken van hier :D
ZomerVlinder
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2018, 10:34

Re: Even voorstellen, net schildklier gediagnosticeerd en zwanger

Bericht door ZomerVlinder »

Even een update, want vorige week was ik weer bij de internist. Ik ben ondertussen bijna 13 weken zwanger. Nog geen echo gehad want die is doordat mijn man bijna een hele maand naar het buitenland moest nog verzet maar genoeg zwangerschapskwaaltjes...

Anyway, terug naar de schildklier. Dit keer zonder medicatie nuchter smorgens geprikt en TSH 4.2 en T4 17. Enigsinds boze endocrinoloog omdat de apotheek mij van levothyrioxide over op thyrax had gezet vanwege de verzekering maar zij zegt dat thyrax minder goed werkt? Iemand daar ervaring mee? Anyway, we gaan nog iets verder ophogen hoewel ik me al wel heel goed vol en ik slik sinds vorige week dus 125mcg thyrax. Ben benieuwd of dit voldoende is en over 5 weken weer prikken... To be continued dus denk ik.
Plaats reactie