Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Plaats reactie
Channe
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2017, 17:46
Locatie: Langedijk

Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door Channe »

Hoi, ik ben nu 17 weken zwanger en mijn bloedwaarden zijn geprikt. Tsh 2,6 t4 11,8.
Hiervoor 0,9 en 11,5 dus op zich lijkt het niet heel erg veranderd. De tsh is echter wel boven de ideale waarden <2,0. De dokter zegt nu daf ik mijn levothyroxine moet verhogen, ik had 100mcg, begin van de zwangerschap naar 125mcg gegaan en nu zou ik naar 200mcg moeten. Is dit niet wat overdreven? De dokter geeft aan dat het omhoog moet vanwege dat hgc hormoon de tsh waarde vertroebeld??
Ik kan hier niks over vinden op internet. Ik durf eigenlijk geen 200mcg te nemen, ben bang dat het teveel is. Doorverwijzen naar internist doet ze niet. Hebben jullie een idee, is de 200 te veel of kan het geen kwaad?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door mamavan2 »

Lijkt mij heel veel, aangezien in deichtlijnen 25% wordt geadviseerd en je FT4 niet heel veel meer omhoog moet, zou ik denken.
Channe
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2017, 17:46
Locatie: Langedijk

Re: Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door Channe »

Dat lijkt mij dus ook, maar heb nu 3x gebeld met de dokter en die blijft erbij.
Kan een te hoge dosering kwaad? Anders ga ik hef echt niet nemen.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door rosan »

Bij mij gingen de waardes van tsh eerst flink naar beneden (ik ben in remissie dus slik geen levothyroxine meer) waarschijnlijk door hcg inderdaad, zo rond de 20 weken had ik weer gecheckt en zat ik echter weer wat hoger. Je zou kunnen overleggen dat je het liever wat opbouwt? Eerst kijken wat 150 met je doet...? idealiter zit je rond de zwangerschap rond een tsh van 1.0. Dus ophogen is wel een goed idee.. Als je het te spannend vindt, 150-175 voorstellen?
Channe
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2017, 17:46
Locatie: Langedijk

Re: Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door Channe »

Hoi Rosan, bedankt voor je reactie. Ja mij leek het inderdaad beter met 150 of 175 te starten.. maar ze zei dat 200 in de richtlijn stond. Ik kan dat nergens terugvinden. Als het geen kwaad kan dan wil ik het wel geen proberen maar ik kan nergens vinden of 200mcg kwaad kan als het een te hoge dosering blijkt te zijn
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Levothyroxine verhoging van 100% normaal?

Bericht door laura »

Channe,

Dit is de reactie van Kiek in een andere discussie: viewtopic.php?f=14&t=2805#p20683

Hopelijk reageert Kiek hier ook nog.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie