Zwanger willen worden maar ziekte verergert

BOMA
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018, 10:59

Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door BOMA »

Heeft er iemand tips voor mij?
Ik ben bijna de jaartje bezig met medicijnen voor de ziekte van graves...
Sinds een paar maanden heeft mijn vriend zich bedacht en willen we toch voor een 2 de kindje gaan..
Alleen verslechten mijn antistoffen elke keer....
1.7, 1.9 en nu 2.8.....
Ik weet echt niet hoe dit komt..
Had gehoopt dat snzl ging zakken we waren er bijna...

Nog mensen die dit meegemaakt hebben?
Groetjes!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door laura »

hallo Boma,

Welke medicijnen slik je en hoeveel?
Hoe zijn je tsh en fT4?

Je arts houdt vast aan die antistoffen?
En is er gepraat over een definitieve oplossing?

Heb je dit al eens gelezen: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... ns-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door Teun »

Even ter nieuwsgierigheid en om mijn kennis hierover te verhogen.
Is bij een eventuele zwangerschap, behalve dan de bepaling in de zesde maand belangrijker dan de ft4 en tsh? Ik zou denken dat deze twee laatste waardes perfect zouden moeten zijn en dat de antistoffen dan niet echt tellen, maar zoals al gezegd, ik zou het gewoon willen weten.
BOMA
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018, 10:59

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door BOMA »

Hou Laura
Ik slik 2x10g strumazol en 1x 50g thyroxine.
Ik ken enkel da waarde van men antistoffen en deze was nu 280 en ik m1g maar 150 hebben voor ik mocht stoppen met mijn pillen....

Nu had ik in april 170 en in juni 190 dus alles stijgt...

Geen andere beslissing .
Ze wilt afwachten tot alles daalt naar 150... aangezien ik al bijna een jaar met medicijnen bezig ben ...

Groetjes
BOMA
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018, 10:59

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door BOMA »

Teun schreef: 16 jul 2018, 11:20 Even ter nieuwsgierigheid en om mijn kennis hierover te verhogen.
Is bij een eventuele zwangerschap, behalve dan de bepaling in de zesde maand belangrijker dan de ft4 en tsh? Ik zou denken dat deze twee laatste waardes perfect zouden moeten zijn en dat de antistoffen dan niet echt tellen, maar zoals al gezegd, ik zou het gewoon willen weten.
Ik heb geen idee er wordt bij mij enkel over deze antistoffen gepraat...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door laura »

hallo Boma,

In je eerste berichtje had je het over uitslagen van je antistoffen: 1.7, 1.9 en nu 2.8.
Die hoogte zegt me wel iets.
Dat is niet echt schrikbarend.

Met een zwangerschap zou je sowieso alleen strumazol of ptu in een zo laag mogelijke dosis mogen slikken.
Je zou aan je arts kunnen vragen of dat nu al mag.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door laura »

Hierom zijn die tsh-receptor antistoffen of TSI van belang:

Bij Graves’ hyperthyreoïdie nu of in het verleden moet tijdens de zwangerschap het bloed altijd gecontroleerd worden op TSI-antistoffen. Dat gebeurt t/m de zesde maand. Als er TSI-antistoffen zijn aangetoond, moet de controle in de laatste drie maanden van de zwangerschap worden herhaald. Deze antistoffen kunnen via de placenta bij de baby terecht komen.

In de laatste drie maanden kunnen die antistoffen de schildklierfunctie beïnvloeden van de baby. Hierdoor kan de baby zelf hyperthyreoïdie krijgen. Dit is gelukkig zeldzaam, bij ongeveer 1 tot 5% van alle zwangerschappen van alle ‘Graves-zwangeren’. Maar als het voorkomt, heeft de baby meer kans op onder andere groei- en ontwikkelingsstoornissen, een te snelle hartslag en een te grote schildklier (struma).

Een struma bij de foetus kan problemen geven bij een bevalling. In dit geval moeten een internist en gynaecoloog de zwangerschap en bevalling goed begeleiden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door Kiek »

De aanwezigheid van deze TSHrec-antistoffen tijdens een zwangerschap heeft niet alleen invloed op de moeder maar kan dus ook de foetus treffen.

Ondanks de antistof-onderdrukkende capaciteiten van een zwangerschap, wordt de a.s. moeder aangeraden de Graves definitief te laten behandelen voordat een zwangerschap een feit is.

Ongeborenen kunnen door deze antistoffen last hebben van teveel schildklierhormoon of te weinig, waardoor slechte groei en andere akelige dingen.
Dit is reden om de zwangerschap streng te controleren.

Ik ken de interpretatie niet van laag niveau van deze antistoffen, of een hoog niveau.
'k Zou al nerveus worden van de aanwezigheid ervan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
BOMA
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018, 10:59

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door BOMA »

laura schreef: 17 jul 2018, 09:33 hallo Boma,

In je eerste berichtje had je het over uitslagen van je antistoffen: 1.7, 1.9 en nu 2.8.
Die hoogte zegt me wel iets.
Dat is niet echt schrikbarend.

Met een zwangerschap zou je sowieso alleen strumazol of ptu in een zo laag mogelijke dosis mogen slikken.
Je zou aan je arts kunnen vragen of dat nu al mag.


Nee Laura inderdaad niet hoog.
Ik snap alleen niet dat ze plots stijgen want nu wordt het alleen maar langer wachten...
BOMA
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018, 10:59

Re: Zwanger willen worden maar ziekte verergert

Bericht door BOMA »

Kiek schreef: 17 jul 2018, 10:23 De aanwezigheid van deze TSHrec-antistoffen tijdens een zwangerschap heeft niet alleen invloed op de moeder maar kan dus ook de foetus treffen.

Ondanks de antistof-onderdrukkende capaciteiten van een zwangerschap, wordt de a.s. moeder aangeraden de Graves definitief te laten behandelen voordat een zwangerschap een feit is.

Ongeborenen kunnen door deze antistoffen last hebben van teveel schildklierhormoon of te weinig, waardoor slechte groei en andere akelige dingen.
Dit is reden om de zwangerschap streng te controleren.

Ik ken de interpretatie niet van laag niveau van deze antistoffen, of een hoog niveau.
'k Zou al nerveus worden van de aanwezigheid ervan.

Idd ze zijn laag maar ze zijn er nog...
Had gehoopt dat er tips waren om deze te minderen maar was kunnen we hier niets aandoen zeker.
Is gewoon frustrerend dat het bijna weg was en nu al 2x vermeerdert...
Plaats reactie