Wat is het nu?

Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het nu?

Bericht door Kiek »

Ha Jasmijn,

Prettig te horen dat het je gelukt is om weer vlot op de rails te staan.
Weet je al of je post-zwangerschap-hypo een blijvertje is?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jasmijn84
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2018, 15:38

Re: Wat is het nu?

Bericht door Jasmijn84 »

De huisarts heeft wel geopperd dat ik mag proberen af te bouwen om te kijken of mijn lijf het zelf weer oppakt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de gedachte dat ik weer 5 weken moet wachten als het niet blijkt te werken mij angstig maakt. Ook gaf hij aan dat bij een wens voor een tweede kindje ik meteen mijn dosering moet aanpassen.

Dus weet niet of dit een blijvende variant is of dat dit zichzelf gaat herstellen op langer termijn.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het nu?

Bericht door Kiek »

Zolang er een zwangerschapswens is, is het handig om je dosis op prettig niveau te houden.
En inderdaad 25% ophogen zodra je weet dat je zwanger bent.

"Others suggested a pragmatic approach: to maintain the T4 replacement therapy and postpone the cessation of therapy until the family is complete (237)"
Onderaan de link naar de review van Muller e.a. uit 2001 waaruit deze tekst.

Indien je over een paar jaar overweegt te stoppen met de levothyroxine, ga dan eerst naar het lab om je TSH/FT4 te bepalen.
Stop aansluitend een week, en laat na deze 7 dagen nog eens je FT4/TSH bepalen.

Als na die week je FT4 gezakt is, en je TSH gestegen, dan is duidelijk dat je afhankelijk blijft van levothyroxine.
Is het niet zo duidelijk, dan zou je na 3 of 4 dagen zonder levothyroxine nog eens je TSH/FT4 kunnen bepalen.

Is het wel duidelijk na een week, dan zou je ook nog eens 3 of 4 dagen zonder levothyroxine door kunnen hobbelen, om exact te weten wat je halfwaardetijd van thyroxine is [gemiddeld 6 weken, individueel variërend van 3.5 tot ruim 12weken].
Dat is erg handig, omdat je dan precies weet hoeveel weken je moet wachten voordat je lab laat prikken, om het effect van een nieuwe dosis te kennen.

Over post partum thyreoïditis:
https://academic.oup.com/edrv/article/22/5/605/2424192

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie