Zwanger worden en schildklierwaarden

Nienky1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2019, 13:18

Re: Zwanger worden en schildklierwaarden

Bericht door Nienky1986 »

Hoi Kiek,

Ik heb 2 weken geleden een afspraak gehad met een schildklierverpleegkundige.
Zij heeft mijn verhaal aangehoord en diverse vragen gesteld.
Daarnaast moest ik bloedprikken en de uitkomsten worden volgende week met de endocrinoloog besproken. Via mijn inlog op de site van het ziekenhuis zie ik de volgende uitslagen:

TSH 2,4 (0,55-4,8)
FT4 15 (12-23)
FT3 4,2 (3,5-6,5)
Schildklier anti-tpo negatief

Bloed is geprikt om 15u (ik mocht zelf weten qua tijdstip)

Nu zie ik ook dat ze de ene keer TSH screening gebruiken en de andere keer TSH. Wat is het verschil?

En tuurlijk krijg ik nog een gesprek met de arts, maar heb jij een idee wat deze waarden zeggen?

Groet,
Nienke
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger worden en schildklierwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Nienke,

's Middags heb je geprikt op ongeveer het laagste niveau van TSH en je FT4.
Na je priksessie stoven je TSH en vervolgens je FT4 de hoogte in, om midden in de nacht het hoogste niveau van 24 uur te bereiken.
Dat is een vaste dynamiek van de schildklierhormonen in een gezonde schildklierhuishouding.
Vervolgens daalt de TSH, waarna de FT4 volgt (want niet gestimuleerd door de TSH) om in de middag weer het laagste niveau te bereiken.

Om je waarden te begrijpen is het dus zeker van belang om het begrip "tijd" mee te nemen.
Het 'kies zelf maar' betekent eigenlijk geen notie van de dynamiek en betekenis van je waarden.
Het lijkt op een: 'als het maar binnen de referentiewaarden ligt'.

Het set point is dus als een knikker(TSH) op een bewegend schoteltje: steeds op het laagste punt (set point) verandert de snelheid, en even later rolt de knikker in tegenovergestelde richting, via wederom het laagste punt.

Nu wordt bevestigd dat je waarden het set point van FT4 16.24 niet halen.
Je ziet wel eenmaal een FT4 van 17, waarbij je TSH onverwacht 3.2 mU/l is.
Dat is een rare verhouding, waarschijnlijk veroorzaakt door een meting van mindere kwaliteit.
Die combinatie (17/3.2) heb ik verwijderd.

Wat je nu ziet is dat je FT4-waarden gemiddeld ongeveer 14.5 pmol/l bedragen, dus ruim 1.5 pmol/l van het set point FT4 af. Zouden je FT4-waarden via het set point binnen 24 uur ook 1.5 pmol/l naar de andere kant zwieren, dan zou je een dagelijks verschil in FT4 hebben van 3 pmol/l: 1.5 pmol/l omlaag en 1.5 pmol/l omhoog.
Dat is best een heftige dynamiek in 24 uur.

Ik vraag me af of je het set point haalt binnen 24 uur.

Dat is de reden waarom een bepaling van TSH/FT4 in de vroege ochtend (zodra het lab open is) wél van belang is. Dan tref je je praktisch (=lab open) hoogste waarde van TSH met de nog hoge waarde van FT4. (je slikt géén levothyroxine).

Daarnaast wil je prikken op een vergelijkbare tijd en omstandigheid. Want pas dan zijn je waarden goed met elkaar te vergelijken.

Alle succces van de wereld toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Kiek

Set point: FT4 16.1 - TSH 1.4 mU/l.
Bijlagen
Nienke1986 min 17-3.2 Feb2019.jpg
Nienke1986 min 17-3.2 Feb2019.jpg (43.18 KiB) 2813 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie