Schildklier waarden en zwangerschap

Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

hoi kiek even een vraag mijn dochter heeft nu 2 miskramen gehad heeft 20 jar geleden een jodiuslok gehad wat gedeeltelijk uitgeschakeld is tijdens laatste miskraam meting bloed tsh 5.7 vrije t412 tsh hoog door zwangerschap of miskraam. kan zwangerschapshormoon concureren met tsh waarde zodat die omhoog schiet vriendelijke gr lupe
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Kiek »

Halo Lupe,

Vooropgesteld dat ik de finesses niet ken van een zwangerschap versus schildklierhormonen.
Wel ken ik de schildklierrichtlijn wat betreft de zwangerschap en de achtergronden.

Stel dat je dochter geprikt is een paar uur na de miskraam, dan denk ik dat haar FT4 mogelijk nog beïnvloed is door de zwangerschapshormonen. Misschien heeft de FT4 dan nog steeds de drang om te verhogen?
Omdat ze een te geringe schildklierproductie heeft, kan ze niet voldoen aan de vraag, en zal haar TSH stijgen, veronderstel ik.
Stijging van TSH buiten referentiegebied is immers abnormaal.

Dat betekent dat haar schildklier ook in niet-zwangere situatie de vraag naar schildklierhormoon niet bijbeent.
Slikt ze levothyroxine?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

nee kiek geen levo slikt ze heb ook begrepen dat huisartsen dat tegenwoordig ook mogen uit schrijven vind het eng en ben er bang van
Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

huisarts is in gebreke gebleven had protocol moeten volgen stuurt haar nu naar psycholoog gr lupe
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Kiek »

Lupe, thyroxine wordt gemaakt in de schildklier.
Soms hebben mensen een tekort.
Gelukkig zijn er pilletjes thyroxine.
Dat noemen ze levo-thyroxine.
Daarin zit dezelfde stof die je schildklier maakt.
Ik ben er blij mee, en ik slik het al 25 jaar.
Daarom hebben mijn organen geen tekort meer.

Waarom is de huisarts in gebreke gebleven?
Dat lijkt me wel lastig.
Je huisarts kan ook levo-thyroxine voorschrijven als je schildklier het niet goed kan bijbenen.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

kiek super bedankt en een fijne avond gr lupe
Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

goede morgen weet iemand een goed boek over schildkier zwangerschap en antie stooffen gr lupe
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Kiek »

In het Nederlands ken ik geen boek uit deze eeuw, Lupe.
In het Engels is er veel geschreven.

Er zijn 2 belangrijke zwangerschapshormonen: hCG en TBG.
De hCG is een onafhankelijk hulpje van de TSH om ook de FT4/TT4 te verhogen.
De hCG verhoogt de TSH zelf niet, maar kan zelfstandig wel de FT4/TT4 aanjagen.
En als dat omhoog jagen wat al te enthousiast gaat, dan kan het effect van de hCG de TSH weer verlagen.

De TBG helpt om de TT4 goed te verspreiden.
Want het TBG is in staat om de TT4 aan zich te binden.
Als er een lokaal tekort ontstaat dan springt de TSH bij om de schildklier aan te moedigen dat tekort weer aan te vullen. Het lab toont dan een stijging van de TSH.
En de schildklier zal meer TT4 produceren en in het bloed laten stromen.

Zo zorgen de hCG en het TBG samen voor voldoende hormonen in de schildklierhuishouding van een zwangere.

Het hCG bereikt het hoogste niveau na ongeveer 11 weken, aldus Glinoer en Korevaar.
En de FT4 heeft ook het hoogste niveau rondom de 3 maanden, om daarna geleidelijk aan weer terug te zakken naar de hoogte van voor de zwangerschap.
Het TBG blijft hoog tot het eind van de zwangerschap, net als de TT4.[ 1998-Schildklierziekten, bladzijde 231]

Misschien heb je er alvast wat aan.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Lupe,

Het stukje hierboven is bepaald niet volledig..

Want tijdens de zwangerschap stijgen de oestrogenen ook tot grote hoogten.
Deze oestrogenen zijn superbelangrijke hulpen voor de regeling van de hoeveelheid TBG.
De TBG zorgt dus voor de juiste hoeveelheid vrije T4 en vrije T3, niet teveel en niet te weinig.
Precies genoeg.

Een zwangerschap is niet mogelijk zonder hulptroepen van hCG en extra oestrogenen, met als doel de juiste fijnafstelling van FT4 en T3 van moeder, en de foetus in de baarmoeder, waarvoor de TSH en de TBG verantwoordelijk zijn.

Dit super belangrijke schildklier-evenwicht komt tot stand door de samenwerking van de zwangerschapshormonen met de TSH en de TBG.

Omdat de schildklier van zwangere vrouwen met een hypothyreoïdie niet werkt, moeten de vrouwen hun levothyroxinedosis T4 ophogen, zodat de TBG en de oestrogenen uit die extra T4 zelf de hoeveelheden vrije schildklierhormonen kunnen bepalen, die in iedere fase van de zwangerschap een verschillende hoeveelheid behoeft.
De richtlijn schrijft over een verhoging van 25-30% van de levothyroxine na een gemiste menstruatie of bij een positieve test. En breng de behandelend arts zo snel mogelijk op de hoogte om afspraken te maken.

https://www.schildklier.nl/images/PDF/N ... nissen.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lupe
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2018, 22:39

Re: Schildklier waarden en zwangerschap

Bericht door Lupe »

hoi kiek dit zijn de waardes van mijn dochter tsh 2.5 en vrije t4 12.1 en wil zwanger worden weegt 57 kg en slikt nu 50 levo ze moet zeker ophogen gr lupe
Plaats reactie