2 weken zwanger

Plaats reactie
Fenna
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2019, 19:24

2 weken zwanger

Bericht door Fenna »

Hoi allemaal,
Ik ben Fenna, 29 en nu 2 weken zwanger.
Mijn schildklier werkt te traag (weet ik pas sinds december 2018) maar is goed ingesteld voordat we zwanger werden.

Ik slik nu 50mg levothyroxine per dag.
Zowel dokter als gynaecoloog zeggen ophogen met 25mg (50%) terwijl ik online overal richtlijn van 25% zie, dus 25mg. Endicrinoloog heb ik nog niet want krijg maar geen verwijzing.

Mijn bloedtesten:
- mei: TSH 14 / Vrij T4 10
- juni: TSH 1.6 / Vrij T4 17
- juli: TSH 2.6 / Vrij T4 13 (1 week zwanger)

Ik heb eens 75mg geslikt naar toen voelde ik me verschrikkelijk. Wat is jullie ervaring hierin? Heb gister 62,5mg gepakt en ga dan morgen maar 75mg pakken.

Wat zijn goede waarden als je zwanger bent en medicijnen slikt?

En hebben jullie ervaring met multivitamine met jodium? Kan dat kwaad voor de schildklier?

Dank alvast!
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 2 weken zwanger

Bericht door Kiek »

Fenna, van harte gefeliciteerd!

Een gezonde schildklier gaat direct bij zwangerschap extra FT4 produceren.
Dat heeft je vrucht nodig.
Jouw schildklier doet dat niet vanzelf.
Daarom is je FT4 zo gezakt.

Zorg dus snel zelf voor een hogere FT4.
En slik die 75 µg. Neem straks maar een extra 25 -je.
Om alvast een beetje in te halen.
Richt je met je waarden op een TSH van ca. 1 à 1.5 mU/l.
Die TSH van 2.6 mU/l is veel te hoog bij een zwangerschap.
Deze is zo hoog, omdat je lichaam een hogere FT4 wil hebben.

Wanneer laat je weer TSH/FT4 prikken?
Doe dat altijd 's ochtends vroeg, nuchter en zonder levothyroxinedosis van die dag.
Die dosis neem je mee, en slik deze direct na het prikken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Fenna
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2019, 19:24

Re: 2 weken zwanger

Bericht door Fenna »

Vriendelijk dank voor jouw snelle reactie, ben het extra tabletjr vanaf vandaag aan het slikken, gisteren inderdaad even opgehoogd. Had er een tijdje terug ook 3, maar kreeg toen last van heftige bijwerkingen. Zou dat nu weer kunnen ontstaan of in principe niet doordat ik nu het hormoon doorgeef aan het embryo?

Tevens een andere vraag: ik slik Vitalis elke dag Mama, is het jodium hierin schadelijk? Ik kan volgende week pas naar gynaecoloog dus dan vraag ik het na, maar wellicht weten jullie het al? Want ik slik dit extra ivm b12, folium etc.

Ik slik nu alleen even ijzer en foliumzuur, maar slik liever de multivitamine.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 2 weken zwanger

Bericht door Kiek »

De jodium (grondstof van de schildklierhormonen) komt nu bij je binnen via je levothyroxine.
Extra jodium heb je niet nodig.
Ik denk dus dat het extra jodium in die supplementen nutteloos afgevoerd wordt via het riool.
Van groter belang zijn de juiste waarden van FT4/TSH.

Als je een hyperthyreoïdie zou hebben, zou extra jodium wel kwaad kunnen doen, denk ik.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie