Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Plaats reactie
dorien1
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2019, 12:11

Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door dorien1 »

Hallo iedereen

Ik heb deze morgen, op twee dagen overtijd ontdekt dat ik zwanger ben. Ik ben zo blij maar tegelijk erg zenuwachtig over mijn waarden. Ik ben hypo maar goed ingesteld met 75mcg. Mijn laatste bloedwaarden van juni waren goed TSH: 0,62 en T4: 20,7

Ik heb deze morgen met de secretaresse van mijn endocrinoloog gebeld. Zij bezorgd mij een bloedafnamedocument in de namiddag. Morgenvroeg kan ik dan zonder inname van L-thyroxine mijn bloed laten prikken en hopelijk weet ik dan s’avonds of ik moet ophogen of niet.

Maar ik blijf me toch afvragen of het niet beter is om nu al 25% te verhogen? Of zorgt ophogen voor vertekende waarden morgenvroeg? Ik ben gewoon bang dat ik te lang aan het wachten ben met ophogen.

Zoals jullie wel zullen merken vind ik het echt heel spannend allemaal. Het zou leuk zijn om wat ervaringen te horen.

Alvast bedankt!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door Teun »

In ieder geval van harte gefeliciteerd.
Veel verstand van zwanger en schildklier heb ik niet, maar ik zou denken eerst prikken morgen voor goede uitgangswaarde en daarna je dosis verhogen.
Geniet vooral van je zwangerschap, niet zenuwachtig maken, er zijn echt heel veel mensen zwanger geweest die ook schildklierproblemen hadden.
dorien1
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2019, 12:11

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door dorien1 »

Bedankt voor jullie reacties Teun en Florence! Dat maakt me al wat rustiger. In het verleden ben ik te vaak ziek geweest door verkeerde diagnoses van dokters. Daardoor val ik nu in oude patronen van wantrouw.

Ik kan de internist pas morgennamiddag spreken dat zou dan betekenen dat ik vrijdagochtend pas een verhoogde dosis kan nemen. Ik wil liever niet tot dan nog wachten. Ik denk dat ik inderdaad morgenvroeg na het bloedprikken 25% meer ga innemen.

Hopelijk zijn er nog andere mensen op het forum die mij wat meer kunnen vertellen over de begeleiding door een internist tijdens de eerste weken en maanden van een zwangerschap.

Hartelijk dank!
dorien1
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2019, 12:11

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door dorien1 »

Hoi iedereen

Ik typ hier even een update in mijn zwangerschapsverhaal. Hopelijk zijn er nog zwangere vrouwen op het forum die hun ervaringen willen delen?

Ik heb mijn waarden in de namiddag doorgekregen. HCG was al 1000 dus ik ben echt wel zwanger. Ik kon het nog niet geloven tot ik dat zag ;) De TSH was 1,1 en T4 8,2

Ik durfde deze morgen niet zelf op te hogen. Ik dacht dat ik misschien in de namiddag dat extra beetje wel kon innemen nadat ik de dokter kon spreken. Maar de huisarts vertelde me dat het beter is om het morgenvroeg in te nemen omdat ik nuchter moet zijn.

Dus morgenvroeg ga ik van 75 naar 100. Binnen 4 weken gaan we opnieuw bloedprikken en dan waarschijnlijk weer ophogen.
dorien1
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2019, 12:11

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door dorien1 »

Nog een klein vraagje. Mijn dokter vond de daling van mijn T4 raar. Wat denken jullie en wat zijn eigenlijk de juiste streefwaarden tijdens een zwangerschap want ik hoor verschillende dingen?

Juni: TSH: 0,62 en T4: 20,7
8 augustus: TSH 1,1 en T4 8,2 (begin 5de week zwanger geteld vanaf laatste menstruatie)

Hartelijk dank!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door Teun »

Dat is wel een hele forse daling. Maar je tsh is niet veel veranderd dus of de waarde helemaal klopt vraag ik me af. Over 4 weken kom je daar wel achter. Nu is het wel zo dat de vrucht al vanaf de conceptie ft4 van je gebruikt, maar dat het dan zoveel gezakt is is wel heel fors, je zou dan denken dat de tsh ook flink gestegen had moeten zijn. Fijn dat je morgenvroeg begint met verhogen, geeft je een rustig gevoel denk ik. Ga nu dan ook genieten van je zwangerschap.
dorien1
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2019, 12:11

Re: Net zwanger! Ervaringen en dosering L-Thyroxine

Bericht door dorien1 »

Ik heb het eens nagevraagd bij mijn internist en inderdaad die daling van de T4 klopte niet in vergelijking met mijn vorige waarden. Het labo had andere referentiewaarden gebruikt dan voorheen. Waarom ze dat doen wist de internist ook niet.

Ik ben dan opgehoogd van 75 naar 100 en inderdaad dat gaf me weer wat rust. Vandaag na twee weken heb ik opnieuw bloed laten prikken om te zien of ik niet teveel nam. De uitslagen waren TSH 0,3 FT3 4,7 en FT4 20,4

Mijn internist is op vakantie en kan me dus niet vertellen of het goed zit. Hij verzekerde dat ik niet moest kijken naar de resultaten van de TSH omdat die na twee weken nog niet uitgerommeld zouden zijn. Maar dat de FT4 tussen de 12 en 20 moest liggen. Dus ik neem aan dat het goede uitslagen zijn?

Over twee weken mag ik opnieuw bloed prikken en dan kan ik de internist wel spreken.


Juni: TSH: 0,62 en T4: 20,7 (75mcg)

8 augustus: TSH 1,1 en T4 8,2 (4 weken zwanger 75mcg)
23 augustus: TSH: 0,3 en FT4 20,4 en FT3 4,7 (100mcg)
Plaats reactie