Net zwanger, trage schildklier en klachten.. Help!!

Plaats reactie
Your93
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2021, 17:20

Net zwanger, trage schildklier en klachten.. Help!!

Bericht door Your93 »

Hi allemaal,
Ik ben 7 weken zwanger en vorig week ben ik erachter gekomen dat ik een traagwerkend schildklier heb. Tsh was 10 en ft4 was 13.5. Omdat ik zwsnger ben, moest ik per direct starten met 100mcg levothyroxine..

Ik lijk me nu steeds beroerder te voelen. Ben extreemmm moe, wil alleen slapen en daarnaast pijn in mn rechterhals en op de borst. Daarnaast veel nekpijn en pijn tussen de schouderbladen. Ook mijn klieren kn mn hals zijn pijnlijk en opgezet. Ik ben niet ziek, heb geen virus onder de leden. Zijn dit klachten die horen bij mn schildklierafwijking of bijwerkingen van de medicatie?

Ik heb pas 9feb afspraak bij de internist en moet een week daarvoor bloedprikken. Maar ik trek t zo niet langer. Heb nog 2 jonge kinderen en totaal geen energie voor ze. Iemand die dit herkent???
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Net zwanger, trage schildklier en klachten.. Help!!

Bericht door Kiek »

Welkom, Your!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Een gezonde zwangere is al vaak moe, maar jij hebt daarbovenop ook nog eens een tekort aan schildklierhormoon én 2 kinderen.
Logisch dat het zwaar is!
Laat in deze periode de boel de boel, en rommel met de kleintjes de dag door.

Al je cellen in je lijf ervaren een tekort aan schildklierhormoon.
Soms geeft dat wat spierpijn, maar niet extreem.
Natuurlijk maak je je wel ongerust.

Het doel is zo snel mogelijk een juiste hoeveelheid FT4 in je bloed te krijgen.
Nu heb je 13 pmol/l, en dat is voor jou te weinig.
Daarom krijg je levothyroxine. Dat is T4.

Op welke dag ben je precies begonnen met de levothyroxine?
Wie weet krijgen we een idee hoe je opbouw is, en naar welke waarden je toe moet werken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Your93
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2021, 17:20

Re: Net zwanger, trage schildklier en klachten.. Help!!

Bericht door Your93 »

Kiek schreef: 27 jan 2021, 12:21 Welkom, Your!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Een gezonde zwangere is al vaak moe, maar jij hebt daarbovenop ook nog eens een tekort aan schildklierhormoon én 2 kinderen.
Logisch dat het zwaar is!
Laat in deze periode de boel de boel, en rommel met de kleintjes de dag door.

Al je cellen in je lijf ervaren een tekort aan schildklierhormoon.
Soms geeft dat wat spierpijn, maar niet extreem.
Natuurlijk maak je je wel ongerust.

Het doel is zo snel mogelijk een juiste hoeveelheid FT4 in je bloed te krijgen.
Nu heb je 13 pmol/l, en dat is voor jou te weinig.
Daarom krijg je levothyroxine. Dat is T4.

Op welke dag ben je precies begonnen met de levothyroxine?
Wie weet krijgen we een idee hoe je opbouw is, en naar welke waarden je toe moet werken.

Met vriendelijke groet,
Kiek

Hoi Kiek! Bedankt voor de feliciatie en uw uitgebreide reactie. Waardeer het enorm! De boel laat ik voor nu de boel indd, gelukkig heb ik een partner die veel helpt in huis!

Ik ben donderdag 21 januari begonnen met de levothyroxine. Vlak voor mn zwangerschap, op 9 november had ik ook bloed laten afnemen vanwege de extreme vermoeidheid. Tsh was 5.5 en FT4 was 14.9.

Huisarts vond de waardes niet zorgwekkend en ook niet reden genoeg om aan de medicatie te beginnen. Wel wilde ze dat ik na 2 maanden opnieuw bloed liet afnemen. Zogezegd, zogedaan. Ik hield me er toen niet veel mee bezig, omdat zijzelf dacht aan een momentopname. Bovendien had ik een tr lage vitD waarde en lage ijzer. Daarvoor kreeg ik een hoge dosering Cura D en ferro. Die waardes zijn inmiddels heerljjk gestegen en houd het nu bij met vitd en ijzer sunplementen.

Zelf gaf ze aan dat ze denkt dat de zwangerschap voor de hoge waardes heeft gezord, maar heeft mij voor xe zekerheid toch doorverwezen naar de endocrinoloog om mijn antistoffen te bepalen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Net zwanger, trage schildklier en klachten.. Help!!

Bericht door Kiek »

Your, ga dan a.s. vrijdagochtend vroeg naar het lab. Laat FT4 en TSH bepalen.

Neem je levothyroxinedosis van die dag mee en slik je levothyroxine pas NA het prikken.
Dat is belangrijk, omdat de levothyroxine de eerste uren na het slikken je bloedwaarden rommelig laat verschuiven. Je wilt altijd dezelfde condities en heldere waarden. Daarom altijd 's ochtends vroeg 24 uur na je laatste dosis, dus zonder levothyroxinedosis en altijd in hetzelfde lab.

's Middags heb je dan vast al de uitslag.
Afhankelijk van het resultaat van de FT4/TSH zou je dan vrijdag al je levothyroxinedosis kunnen aanpassen.

Door je zwangerschap moet je schildklier meer produceren dan in normale omstandigheden.
Omdat je schildklier het niet helemaal goed doet, is chronische aanpassing van je levothyroxinedosis heel belangrijk.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie