Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Hallo,
Alles over schildklier is voor mij helemaal nieuw. Maar ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen

Toen ik 4 weken zwanger was (1e kindje) kwamen mijn bloeduitslagen terug. Ik bleek een trage schildklier te hebben zonder dit ooit geweten te hebben. TSH 10 en TF4 11.
Die dag direct gebeld met internist en de volgende ochtend gestart met 100 mcg levothyroxine. Geen leuke start hoe je je zwangerschap wilt beginnen als je eenmaal gaat lezen welke effecten een trage schildklier kan hebben op je 'ongeboren baby'. Over 2 weken weer prikken en krijg ik mn volgende bloeduitslagen te horen + toevallig die dag ook de eerste echo. (Ben nu 6 weken). Ik vind het een vreselijk tijd omdat ik niks anders kan doen dan elke dag dat pilletje nemen en hopen dat ik er optijd bij was. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring zwangerschap/trage schildklier en hoe het bij jullie is gegaan
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Welkom,Veerle90!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Het gaat om je FT4 zo snel mogelijk te corrigeren naar normaal.
Gelukkig ben je al begonnen met 100 µg levothyroxine. Dat is T4.

Om met de deur in huis te vallen:
als je een gemiddelde schildklierhuishouding hebt, dan zal je FT4 moeten klimmen van 11 naar minstens 16 pmol/l.
Dus je hebt nog een flinke klim te maken.

Vier weken wachten op de volgende uitslag is wel wat erg lang.
Het is beter om tussendoor je dosis bij te stellen.
Je begon met een FT4 van 11 pmol/l.
Je zou een deze dagen (morgen?) je FT4/TSH kunnen laten prikken in hetzelfde lab.
Het pilletje levothyroxine neem je mee naar het lab, en slik het direct na prikken.
Het is belangrijk om zonder levothyroxine van die dag te prikken, omdat je anders foute metingen krijgt.

Onderneem dus aktie, om je FT4 zo snel als mogelijk naar de juiste positie te hijsen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door rosan »

gefeliciteerd!
Als je het al zo vroeg in de zwangerschap hebt ontdekt, denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken, gezien je vrijwel meteen bent gestart met hormonen. Dus mooi dat je er zo vroeg achter bent gekomen. Sterkte, en ik hoop dat je snel mooie stabiele waardes krijgt.
Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Kleine update!

Mijn TSH is gezakt van 10 naar 3.3 en mn T4 is nu 13
Ben heel blij met deze daling in zo'n korte tijd. Het liefst die TSH nog onder de 2 krijgen. Volgens mij zit ik daarna op redelijk save toch?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Veerle,

De levothyroxine doet prima werk!
Maar je bent er nog niet.
Je verhoogt nu vast naar 125 µg.
Dat heb je minstens nodig. Waarschijnlijk tussen de 130 en 150 µg.
Wanneer ga je weer naar het lab?

Van welke tijd zijn je laatste waarden?
's Ochtends vroeg, zonder de levothyroxinedosis van die dag?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Door jouw advies ben ik om 7 uur in de ochtend nuchter wezen prikken. Ik moet nu met 12,5 mg verhogen en over 3 weken weer prikken. Eerste echo gehad en alles was goed, kloppend hartje alles erop en eraan :)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Wat is dat toch een prachtig moment, dat je op de echo het kloppend hartje kunt zien, en dat alles in orde is!
Gefeliciteerd!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door rosan »

goed nieuws!! gefeliciteerd. En je gaat de goede kant ook op met je schildklier. Netjes! Hoe voel je je? hou het gewoon goed in de gaten allemaal, en blijf onder controle.
Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Hoi!

Ik twijfel een beetje over mn nieuwe bloeduitslagen. Ik zet het hier even op een rijtje

December 2020 (niet zwanger)
TSH 8.1
T4 niet gemeten
Geen medicatie

Januari 2021 (4 weken zwanger)
TSH 10
T4 11
Hierna gestart met 75 µg levothyroxine

Februari 2021
THS 3.3
T4 13
Hierna verhoogd naar 87,5 µg levothyroxine

Maart 2021 (12 weken zwanger)
THS 1.8
T4 14
Nieuwe medicatie moet nog besproken worden morgen.

Alle bloeduitslagen zijn nuchter om half 8 uur in de ochtend afgenomen.

Ik ben heel blij dat m'n THS nu onder de 2 is. Maar hoe kan het dat T4 nog steeds zo laag is? Als ik mn medicatie weer verhoog dan wordt mijn THS toch te laag? Ben benieuwd wat morgen de endocrinoloog zegt maar ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop..
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Fijn dat je waarden steeds verbeteren, Veerle!

Je schrijft:
Alle bloeduitslagen zijn nuchter om half 8 uur in de ochtend afgenomen.

Dus zonder de levothyroxinedosis van die ochtend.
Dit is belangrijk om de waarden goed te begrijpen.

Stel dat je mét je ochtenddosis je bloed laat prikken, dan komen er andere waarden uit.

Je waarden zijn wat moeilijker in te schatten, omdat er geen komma achter de waarde staat.
Ik weet niet of je FT4 van 14 ergens in de buurt is van de 13.6 ofdat diezelfde FT4 van 14 hoger uitkomt bij de 14.5 pmol/l (en al haast naar de 15 floept).

In ieder geval lijkt het dat je FT4 nog een stapje hoger gehesen moet worden.
Zodat deze boven de 15 pmol/l uitkomt.
Dus ja, je levothyroxinedosis moet zeker nog wat opgeschroeft worden.

Het interessante van je waarden is, dat het verloop toont dat je FT4 steeds hogere eisen stelt.
En zo hoort het tijdens een zwangerschap!

Na je komende dosisverhoging zal je TSH zakken tot ca. 1 mU/l.
Dat is ook weer een check-baken.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie