Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door rosan »

Hi! Waarom werd je progesteron geprikt? Dat doen ze eigenlijk bijna nooit.
Was dat ook aangevraagd door je endocrinoloog?
Benieuwd wat zij/hij zegt over je schildklierwaardes, de verdeling van de doses, en de progesteronwaarden.
SaarM
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2021, 12:16

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door SaarM »

rosan schreef: 20 aug 2021, 16:02 Hi! Waarom werd je progesteron geprikt? Dat doen ze eigenlijk bijna nooit.
Was dat ook aangevraagd door je endocrinoloog?
Benieuwd wat zij/hij zegt over je schildklierwaardes, de verdeling van de doses, en de progesteronwaarden.
De progesteron werd geprikt gezien die bij de eerste prik op 4 weken zo laag stond. Ik ga het maandag navragen aan de gynae of ik er iets aan moet doen..

Gisteren was goed bij de endocrino!
Ik heb hem gevraagd om te veranderen van manier van innemen en neem vanaf nu voor de komende weken élke dag 175 yg ipv 125 yg en in het weekend de dubbele dosis. Op weekbasis neem ik dus 100 yg meer dan de vorige 4 weken; mijn bloed stond goed voor de zwangerschap; maar hij wou me nog een tikkeltje meer geven, voor de zekerheid. Ik voel me hier wel beter bij! In totaal neem ik nu wel 40% meer dan vòòr de zwangerschap. Hopelijk zijn mn bloedwaarden binnen 4 weken even goed!

Groetjes
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door rosan »

mooizo, goed dat je het nu gewoon elke dag gelijk houdt.
En goed idee om de gynaecoloog te vragen over je progesteron gehalte. Die moet het weten ;).
succes!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door Kiek »

PubMed laat een toenemende belangstelling zien voor de combinatie progesteron schildklier.

Progesteron en schildklierhormoon moeten in voldoende mate aanwezig zijn om een succesvolle decidualization (voorbereiding en ontwikkeling van innesteling in het baarmoederslijmvlies) te bewerkstelligen.

Ze kunnen niet zonder elkaar.

België (gestimuleerd door Glinoer) heeft/had een onderzoekstraditie op gebied van schildklier, jodium, zwangerschap en subklinische hypothyreoïdie.
Ik hoop dat het volgen van progesteron i.c.m. FT4-TSH een gevolg is van nog meer bijzondere interesse op dit onderzoeksgebied.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SaarM
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2021, 12:16

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door SaarM »

rosan schreef: 23 aug 2021, 09:33 mooizo, goed dat je het nu gewoon elke dag gelijk houdt.
En goed idee om de gynaecoloog te vragen over je progesteron gehalte. Die moet het weten ;).
succes!
Dag Rosan
Ja hé. Ben heel blij dat de dosis is aangepast. Ik voel me goed nu, iéts minder opgejaagd en evenwichtiger.
De misselijkheid komt af en aan. Soms helemaal niet en soms een beetje.
De gynae zei dat ze met die progesteron geen rekening houdt.. hij stond voor haar nog net binnen de normaalwaarden zei ze, en gezien
ik een normale (geen buitenbaarmoederlijke) zwangerschap heb, gaat ze dat verder niet laten prikken.
Mn HcG waarden waren ook vrij hoog dus ze zei dat ik me geen zorgen moest maken.

Gisteren trouwens een supermooi mini'tje gezien... ik kon het niet droog houden bij de echo! :)
Het hartje ging tegen 175 bpm... er groeit een wonder in m'n lijf.
Hopelijk bereik ik snel die 12 weken, ik denk dat ik dan meer ga genieten van m'n zwangerschap.
Qua schildklier probeer ik me niet te veel zorgen te maken en hopen dat de aangepaste dosis voldoende is.

Groetjes, Saar
SaarM
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2021, 12:16

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door SaarM »

Kiek schreef: 23 aug 2021, 11:49 PubMed laat een toenemende belangstelling zien voor de combinatie progesteron schildklier.

Progesteron en schildklierhormoon moeten in voldoende mate aanwezig zijn om een succesvolle decidualization (voorbereiding en ontwikkeling van innesteling in het baarmoederslijmvlies) te bewerkstelligen.

Ze kunnen niet zonder elkaar.

België (gestimuleerd door Glinoer) heeft/had een onderzoekstraditie op gebied van schildklier, jodium, zwangerschap en subklinische hypothyreoïdie.
Ik hoop dat het volgen van progesteron i.c.m. FT4-TSH een gevolg is van nog meer bijzondere interesse op dit onderzoeksgebied.
Hey Kiek,

Bedankt voor de info!
De gynae zei inderdaad dat progesteron belangrijk was i.v.m. de schildklier maar dat ik wel nog in de 'normaalwaarden' net zit...
Gezien m'n schildklierhormoon nu ook nog eens verhoogd is zou er normaal geen probleem mogen zijn...
Toch naar hé zwanger zijn :)
Groetjes, Saar
SaarM
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2021, 12:16

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door SaarM »

Hey,
Intussen bijna 13 weken...
Het laatste bezoek bij de endocrino kreeg ik te horen dat ik niet meer moet ophogen (vrije T4 14,33 en TSH 0,65) gezien
m'n schildklier goed staat en gezien het kindje nu zelf al een beetje hormonen zou moeten beginnen maken... klopt dit?
Ik voel me de laatste tijd héél moe en kouwelijk... :shock:
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door rosan »

lijken idd goede waardes. Misschien over 2 weken weer prikken even kijken hoe het gaat? Zou het even aankijken :).
en jeej voor het tweede trimester!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik heb heel veel schrik voor mijn zwangerschap...

Bericht door Kiek »

m'n schildklier goed staat en gezien het kindje nu zelf al een beetje hormonen zou moeten beginnen maken... klopt dit?

Ja, inderdaad. Rond de 13 weken begint de schildklier van het kind zelf schildklierhormonen aan te maken. En wordt zo in toenemende mate onafhankelijker van de schildklierhormonen van de moeder.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie