Subklinische hypothyroide en kinderwens, help!

Plaats reactie
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Subklinische hypothyroide en kinderwens, help!

Bericht door Miami84 »

Dag allemaal,

Gister heb ik te horen gekregen dat ik subklinische hypothyroide heb. Mijn waardes waren de afgelopen drie keer;

2019: tsh 6.0
FT4 16

2019: tsh 4.06
FT4 16

Gister;
Tsh 5,43
FT4: 15,7

Ik heb een kinderwens en heb 13mcg tirosint gekregen. Mijn arts gaf aan dat het mogelijk niet effectief kan zijn.. maar wat dan wel? We gaan dit nu zes weken aan en dan opnieuw prikken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondanks alle YouTube filmpjes en internet informatie nog weinig snap van hoe het allemaal werkt. Zijn er hier anderen die ervaring hebben met een soort gelijke situatie? Ik heb overigens geen klachten..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyroide en kinderwens, help!

Bericht door Kiek »

Welkom, Miami!

Natuurlijk heb je gelijk om te onderzoeken hoe dat nu zit met je schildklierwaarden.
Goede waarden zijn belangrijk als je een zwangerschap overweegt.

Ik heb van je laatste 2 waarden de TSH's en de resp. bijpassende FT4's bekeken.
De TSH en de FT4 van een individu hebben een vaste relatie met elkaar.
Het lijkt dat je in normale toestand gemiddeld een FT4 nodig hebt van ca. 18 à 18.5 pmol/l. Je TSH lijkt daarbij op ca. 1 mU/l uit te komen.

Deze waarden heb je gemiddeld over 24 uur nodig.
Dat wil zeggen dat je nu tekort hebt aan FT4.
Je start met levothyroxine is daarom niet voor niets.
Maar je dosis van 13 µg is veel te laag. En tamelijk zinloos.
Zo'n dosis veroorzaakt hooguit een beetje extra rommelige schommelingen van je waarden. Maar geen structurele verbetering.

Nu iets over een normale productie van een schildklier.

Een gezonde schildklier zorgt voor voldoende schildklierhormoon, passend bij jouw lichaam.
Daartoe zitten in je hersenen kliertjes die chronisch het niveau van je schildklierhormoon in je bloed peilen.
Zij weten precies wat dat peil moet zijn.
Als er te weinig in het bloed zit, komt de boodschapper TSH (=stimulator) naar de schildklier om het schildklierweefsel te stimuleren om de schildklierproductie te verhogen.
Als er teveel schildklierhormoon in je bloed zit, dan wordt de stimulering van je TSH teruggedraait.

Dus de TSH stijgt als er een tekort aan FT4 dreigt, en de TSH daalt als er meer dan voldoende FT4 wordt geproduceerd.
Je begrijpt dat die schildklierwaarden constant in beweging zijn.
Zij zijn 24 op 24 uur in beweging in een strikt individueel 24-uurs patroon.

Daarom is het best om a l t i j d op hetzelfde uur in de vroege ochtend naar het lab te gaan om je waarden te laten bepalen. Zonder de levothyroxinedosis van die dag. Het slikken daarvan veroorzaakt een onnatuurlijke schildklierdynamiek.

Je waarden laten zien dat je een tekort aan FT4 hebt.
Zorg dat je meer levothyroxine krijgt.
Bijvoorbeeld start met 75 µg.
Je hebt pas genoeg levothyroxine als je nuchtere zonder levothyroxinepillen FT4 tegen de 18 pmol/l is waarbij de TSH ruim 1 mU/l bedraagt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie