Lifelines onderzoek Groningen

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Gast1

Lifelines onderzoek Groningen

Bericht door Gast1 »

Na een interessante discussie heb ik mezelf eens verdiept in het Lifelines onderzoek in Groningen. Dat omvat zo'n 167.000 deelnemers, die gedurende 30 jaar (!) gevolgd worden. :-)

Naast vragenlijsten worden er ook lichamelijke onderzoeken gedaan. En daar zit natuurlijk een schat aan informatie in.
Uit een deel-verzameling bleek bijvoorbeeld dat 2,9% een behandelde schildklier-aandoening heeft. Dat klopt wel zo'n beetje met het landelijke gemiddelde.

Zo worden er ook gegevens bijgehouden over allergieën. Dat is nou net waar ik benieuwd naar ben: hebben schildklier-patiënten méér dan gemiddeld last van allergieën, intoleranties.

Ook comorbiditeit van coeliakie, diabetes en andere auto-immuunziektes is hier waarschijnlijk uit te halen.
Nou nog even toegang of de juiste data-set zien te regelen :-(

Maar misschien heeft iemand wel toegang, kent iemand met toegang of de juiste connecties om toegang te krijgen.

https://www.lifelines.nl/
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Lifelines onderzoek Groningen

Bericht door *anna* »

"Gewone" mensen hebben geen toegang tot de gegevens. Alleen wetenschappers kunnen toegang krijgen tot gegevens en lichaamsmaterialen op basis van een concrete onderzoeksvraag (FAQ). Al staat dat principe op de tocht nu de subsidiebron opdroogt.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/169713/To ... -Lifelines

Ik heb me destijds uit idealisme als deelnemer gemeld, maar me onlangs om bovenstaande reden teruggetrokken. Mijn vrijwillig gegeven data (én tijd én reiskosten) wil ik niet verhandeld zien.
Gast1

Re: Lifelines onderzoek Groningen

Bericht door Gast1 »

Uit gesprekken met bijv. prof Backx (UMC Utrecht) maak ik op dat het financieren van onderzoek nogal wat haken en ogen heeft.
Een vervolg op de studie naar de invloed van sport op schildklier (Lankhaar e.a.) ligt daarom stil.

Te weinig potjes, te weinig geld en te veel zinvolle ideeën, vrees ik.

En zodra er commerciële partijen geld in steken vrees iedereen dat de resultaten op z'n minst gekleurd zijn. En waarschijnlijk terecht.
Dus misschien is dit wel een betere oplossing: publiek-betaald onderzoek doen en tegen betaling toegang geven tot deelverzamelingen van de data.
Plaats reactie