Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Graag met vermelding van de bron
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

Bij subklinische hypothyreoïdie is de tsh-waarde verhoogd en de fT4-waarde normaal. Het heet subklinisch omdat mensen geen klachten zouden hebben.
Vreemde is: er zijn normaalwaarden, maar als iemand - mét klachten - daar buiten valt, dan tellen die waarden opeens niet meer.

Onlangs is de nieuwe huisartsenrichtlijn verschenen:
Een subklinische hypothyreoïdie verklaart zelden de mogelijke klachten van de patiënt. Indien er klachten bestaan, dient er naar een andere verklaring te worden gezocht; in veel gevallen normaliseert het TSH spontaan. De kans op normalisatie is omgekeerd evenredig met de hoogte van het TSH.

Bij een TSH kleiner dan 6 mU/l is de kans op klinische hypothyreoïdie niet verhoogd ten opzichte van euthyreoïdie en is de kansgroot dat deze spontaan normaliseert. Is het TSH tussen de 6 mU/l en 10 mU/l, dan is de kans om klinische hypothyreoïdie te krijgen licht verhoogd maar de kans op spontane normalisatie van het TSH is groter. Is het TSH hoger dan 10 mU/l, dan is het risico op een klinische hypothyreoïdie iets hoger dan de kans op normalisatie.

Bij een TSH < 6 mU/l is er een expectatief beleid. Het beleid bij een subklinische hypothyreoïdie met TSH > 6 mU/l is als volgt:
  • ••leg de patiënt uit dat er vaak geen relatie is met eventuele klachten en dat de waarden vaak spontaan normaliseren;
    ••herhaal na 3 maanden het TSH en vrije T4; na 2 keer een afwijkende TSH is er sprake van een subklinische hypothyreoïdie;
    ••staak de controles bij normalisatie van het TSH;
    ••bepaal jaarlijks het TSH bij persisteren van het TSH > 6 mU/l;
    ••staak de controle na enkele jaren bij stabiele waardes;
    ••herhaal controle van het TSH bij klachten die wijzen op een hypothyreoïdie.
Behandeling met levothyroxine bij subklinische hypothyreoïdie wordt in het algemeen niet aanbevolen; er zijn geen aanwijzingen dat deze leidt tot verbetering van de klachten.
Indien de huisarts toch een proefbehandeling met levothyroxine overweegt, alleen indien de patiënt dit wenst, jonger is dan 85 jaar, een TSH hoger dan 6 mU/l heeft en persisterende klachten of symptomen die niet anders verklaard kunnen worden, dan volgt hij het stappenplan zoals bij patiënten met hypothyreoïdie ouder dan 60 jaar. De huisarts controleert elke 6 weken het TSH en vrije T4 en de klachten (bijvoorbeeld via een klachtendagboek).
Als 6 maanden na het bereiken van een normale TSH geen verbetering van de klachten is opgetreden, staakt de huisarts de behandeling.
Is dit alles wat mensen kunnen verwachten in zo'n situatie?
Is een term als subklinisch nog wel van deze tijd?
Met TPO-antistoffen en schildkliergedoe in de familie wordt geen rekening gehouden.
Zegt een verhoogde tsh niet dat de fT4 te laag is?

Van Lieshout J, Felix-Schollaart B, Bolsius EJM, Boer AM, Burgers JS, Bouma M, Sijbom M.
NHG-Standaard Schildklieraandoeningen (tweede herziening). Huisarts Wet 2013;56(7):320-330.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Marjolijn »

Dan ben ik toch blij dat er met mijn waarden en klachten toch is gekozen om een behandeling te starten. EN dat ik zelf heb doorgedramd om op antistoffen te testen. Als dat allemaal niet was gebeurd was ik nu nog aan het aanmodderen geweest.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

Gisteravond kwamen de TPO-antistoffen ter sprake op het Hypoforum.
laura schreef:
tjeje schreef: Door middel van onderzoek is wel aangetoond dat de aanwezigheid van TPO-antistoffen wel een vergrote kans geeft dat een subklinische hypothyreoïdie een hypothyreoïdie wordt.
In de (nieuwe) behandelrichtljnen voor huisartsen is wel een verwijzing naar dit onderzoek. Maar het volgende stukje dat in de vorige richtlijnen stond ontbreekt.

Naar de mening van de werkgroep kan bij een subklinische hypothyreoïdie de bepaling van anti-TPO- antistoffen worden overwogen en meewegen in de besluitvorming om al of niet te starten met schildklierhormoonsuppletie.

Wat toch wel heel jammer is voor mensen met een subklinische hypothyreoïdie
Ik heb 'm. Op pagina 14 van de NIV-richtlijn versie 2007: http://www.kwaliteitskoepel.nl/assets/s ... i-2007.pdf
Mooi, want ik was wel op zoek naar die aanbeveling.
Waarom kaart ik dit aan? Ik heb het idee dat de aanpak van subhypo steeds conservatiever wordt.
Kijk naar de richtlijnen. TSH herstelt zich wel vanzelf?

Wreekt hier zich ook het gebrek aan patiëntenparticipatie bij de schildklierrichtlijnen?

Zo hoorde ik van een kennis van me dat haar dochter naar huis werd gestuurd door de internist met het advies: word maar zwanger.
Dochter had nog net een tsh binnen de referenties, maar ook had ze klachten, TPO-antistoffen en een moeder en zussen allen met hashimoto.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door Jackie »

De behandeling van subklinische hypothyreoïdie is veel voorzichtiger geworden in de nieuwe richtlijnen. Er wordt veel verwezen naar onderzoeken naar het verloop van een subklinische hypothyreoïdie. De onderzoeken zijn echter niet eenduidig.
In deze onderzoeken wordt gekeken naar de hoogte van de TSH over een bepaald tijdsbestek. In deze onderzoeken wordt niet gekeken naar de klachten die mensen hebben bij die waardes.
Waar voorheen nog wel conclusies werden getrokken uit een hoge TSH , familiaire aanwezigheid van auto-immuun ziektes en anti-TPO ontbreken deze nu.

Ik begrijp dat artsen voorzichtig zijn en een goede schildklier niet willen stil leggen, maar mensen met een subklinische hypothyreoïdie wordt weinig houvast geboden om met de richtlijnen een behandeling te krijgen. De term subklinisch is ook wel achterhaald. Als je leest op fora hebben mensen met een "subklinische hypothyreoïdie" heel veel klachten. Dus hoezo subklinisch?

Uit de richtlijnen is ook het gedeelte over arbeid verdwenen. Toch ook wel heel jammer.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

In de nieuwe NHG-standaard vind je dit over subklinische hypothyreoïdie: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... #idp263248
Lees vooral ook de noten.

Net kwam ik dit tegen op de SON-website: http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&id=2457
Met geen woord wordt gerept over het patiëntenperspectief. Of in gewoon Nederlands: hoe patiënten erover denken.

In 2006 met de vorige NHG-Standaard en de NIV-richtlijn (2007) vond CRoSS toen al dat de subhypo's er bekaaid afkwamen.
In CRoSS zaten vertegenwoordigers van patiënten.

Kiek heeft zich toen ingezet voor schildklier en arbeid in de NIV-richtlijn.
Dat is zeker jammer dat dat hoofdstuk nu verdwenen is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

hoi Jackie,

In het boek Schildklierziekten wordt dit onderzoek genoemd: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8222290
Een bevolkingsonderzoek in Zoetermeer naar de rol van anti-TPO bij het ontwikkelen van hypothyreoïdie.

De kans op het ontwikkelen van een hypothyreoïdie bleek al te stijgen bij een tsh-waarde boven 2 mU/l..

Vreemd is dat toch dat dat allemaal opzij gezet is.


http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... -jaar.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door Jackie »

Bij de nieuwe richtlijnen staat dat SON betrokken was bij de totstandkoming. Vraag me toch af wat alle "subklinische" hypo's die donateur zijn daarvan vinden?
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door hypootje »

In de laatste pdf op deze pagina http://www.thyroidclub.be/PreviousMeeting.html
vind je in slide 25 een Engelse database studie waaruit blijkt dat zo'n 58% na gemiddelde 7.6 jaar opvolging nog steeds subklinisch hypo is.
Op basis van dit onderzoek is de kans helemaal dus niet zo groot dat de TSH normaliseert, zoals nu in de richtlijn opgenomen.

Verder mis ik ook naast antistoffen, de mogelijke relatie met cholesterol, verhoogde kans op aandoeningen hart- bloedvaten. Een reden in andere richtlijnen om wel te behandelen (volgens mij zelfs zonder klachten).

Het is een uiterst magere benadering van subklinisch in deze nieuwe richtlijn. Ook bijna een ontkenning dat je met dit soort waarden klachten zou kunnen hebben. Heel jammer en daarmee blijft een groep patiënten met flinke klachten gewoon in de kou staan.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

Hypootje,

Dat is toch bepaald niet te onderschatten percentage.
Schildklierziekten heeft het over een spontaan herstel van 5,5%.
Schildklierziekten 1.jpeg
Schildklierziekten 1.jpeg (541.3 KiB) 6699 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voldoet de aanpak van subklinische hypothyreoïdie?

Bericht door laura »

En Schildklierziekten noemt ook klachten.
Schildklierziekten 2.jpeg
Schildklierziekten 2.jpeg (300.22 KiB) 6699 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie