Drexhage: Zoeken naar evenwicht

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Drexhage: Zoeken naar evenwicht

Bericht door laura »

Zoeken naar evenwicht : over witte bloedcellen, hormonen, de schildklier, diabetes en ziekten van de geest
Rede, In verkorte vorm uitgesproken door H.A. Drexhage (Hemmo) bij het afscheid als bijzonder hoogleraar in de Endocriene Auto-immuunziekten van het Erasmus MC op 17 juni 2016
Mijn 47 jaar in de medische wetenschap zijn een fantastische ontdekkingsreis geweest. Als alle ontdekkingsreizigers heb ik onbekende werelden bezocht en ongekende creaturen gezien, in mijn geval onbekende werelden bezocht binnen ons lichaam en daar ongekende cellen en moleculen gezien. Ik heb net als alle ontdekkingsreizigers hun oorsprong en interacties moeten duiden, naar hun rol bij het ontstaan van ziekten moeten gissen en daarvoor theorieën moeten ontwikkelen.

Lees ook: Met je schildklier naar de psychiater

In dit afscheidscollege nodig ik u uit met mij de reis nogmaals in het kort te maken. Ik zal u proberen mee te nemen, en mijn enthousiasme en het plezier bij het ontdekken op u over te dragen. Ik zal proberen de theorieën te vereenvoudigen tot op het meest essentiële voor het begrip van het ontstaan van de ziekten die ik heb bestudeerd. Dat zijn vooral de auto-immuun ziekten en enkele veel voorkomende psychiatrische aandoeningen. U zult ook merken dat veel nog niet af is. U zult zich verbazen over wat nog ontdekt moet worden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Drexhage: Zoeken naar evenwicht

Bericht door ineke »

Hieronder de link naar volledig (vrij te downloaden) artikel
met figuren, afbeeldingen etc.



Een paar voorbeelden:
Figuur 1:
De orgaan-specifieke of endocriene auto-immuun ziekten richten zich met name op de schildklier, de maag, de bijnier en de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier (pancreas). De niet-orgaan specifieke autoimmuun ziekten hebben veelal de nieren, de gewrichten en de spieren tot doelwit.

Figuur 2:
De auto-immuun ziekten van de schildklier verdelen zich in de hypothyreoïdie (onder-functie) behorend bij de lymfocytaire ontsteking van de schildklier. In het bovenste microscopische plaatje is het normale schildklier weefsel te zien, daaronder de infiltratie met witte bloedcellen. De andere auto-immuun ziekte van de schildklier kenmerkt zich door een hoge stofwisseling en een vergrote schilklier. Dit wordt de ziekte van Graves genoemd.

Figuur 4:
Al Jaren voor er klinische verschijnselen zijn van een hypothyreoïdie of een type 1 diabetes is er al verlies van hormoon weefsel door de al begonnen infiltratie van het hormoon weefsel met witte bloed cellen. Dit proces gaat op en neer. In bepaalde perioden (zwangerschap) is er vermindering van bijvoorbeeld schildklier ontsteking, daarna verergering. Vraag is: Hoe ontstaat dit proces in de begin fase? In ieder geval spelen genen en omgevingsfactoren een rol.


Volledig:
http://repub.eur.nl/pub/93238/a160617_D ... emmo-A.pdf


.
Plaats reactie