Levothyroxine-substitutie: de kunst van het doseren in optima farma

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Levothyroxine-substitutie: de kunst van het doseren in optima farma

Bericht door laura »

Hoe om te gaan met switchen van een levothyroxine preparaat?
22-10-2016 in Modern Medicine, Endocrinologie

Suppletie van levothyroxine bij schildklieraandoeningen vereist de nodige kennis en ervaring van de voorschrijver. Sinds begin 2016 zijn er problemen met de levering van het spécialité Thyrax duotab®. Dit heeft tot gevolg dat veel patiënten op een ander preparaat moeten worden omgezet. Door de leveringsproblemen met Thyrax komt de voorschrijver voor het dilemma te staan naar welk product moet worden overgegaan.

Omdat bio-equivalentiestudies in gezonde vrijwilligers andere uitkomsten kunnen geven dan die in patiënten, worden handvatten gegeven welke aspecten bij wisselen van prepraat relevant zijn. Dat zijn: leeftijd (bij hoge leeftijd neemt de zuurgraad in de maag af ), gebruik van PPI’s, gelijktijdig nuttigen van koffie. In die gevallen kan men een preparaat kiezen dat geen interactie met maag-pH of koffiegebruik geeft.


Lees het artikel met deze link: Levothyroxine-substitutie: de kunst van het doseren in optima farma

J.R.B.J. Brouwers, klinisch farmacoloog, B.H.R. Wolffenbuttel, internist-endocrinoloog

Met http://schildkliertje.blogspot.nl/search?q=handleiding kun je veel aanvullende informatie lezen over substitutie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Levothyroxine-substitutie: de kunst van het doseren in optima farma

Bericht door Gast1 »

Met dit artikel lijkt Wolfenbuttel te geloven dat Tirosint inderdaad wel eens ietsje beter in bepaalde gevallen kan werken.

Echter - in een andere discussie (viewtopic.php?f=7&t=1940&start=40) - hebben we een van de onderzoeken toch wel afgedaan als onzinnig. Betrof een door IBSA (ja, de maker van tirosint) gesponsord onderzoek naar vermeende betere opname van gel tov tablet vanwege afwijkend maagzuur. Testen met een eenmalige hoge dosis (600mcg) bij gezonde mensen lijkt me niet heel relevant en zinvol.

Dit onderzoek wordt ook in het artikel gebruikt, literatuur 15.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Levothyroxine-substitutie: de kunst van het doseren in optima farma

Bericht door laura »

hoi Mark,

Ik moet bekennen dat ik min of meer over die gel-info heen heb gelezen.
Ik was meer bezig met die Handleiding Geneesmiddelensubstitutie en de FDA.
Ook met dat onderzoek naar l-thyroxine in België.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie