Gelegitimeerde misleiding?

Graag met vermelding van de bron
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Kiek »

Deze week las ik over de overgang en schildklier in het Schild magazine, het kwartaalblad van SON van september 2016, geschreven door Barbara Havenith, gynaecoloog en orthomoleculair arts in Boxmeer.
Volgens de schrijfster zorgt progesteron voor toename van de omzetting van FT4 naar T3.
De bewering is dat "Deze omzetting neemt toe onder invloed van progesteron".
Is dit feit of fabel?

Het zou ons wijs moeten maken dat je zonder progesteron een slechtere omzetting hebt.

De Thyroidmanager, [1] een gratis on-line schildklierstudieboek, rept niet over progesteron als omzettingsactivator. De term progesteron wordt 4x genoemd in de anderhalfduizend bladzijden.
Namelijk éénmaal in het vragenhoekje omdat iemand progesteron-crême gebruikt.
Tweemaal in verband met uitleg zwangerschap.
En nog eenmaal bij de constatering dat schildklierreceptoren behoren tot de superfamilie van de nucleair hormoon receptoren tezamen met tal van andere hormonen, waaronder progesteron.

PubMed [2], zoekend met de termen progesterone - deiodination, levert 4 items, waaruit ik evenmin toename van de omzetting kan halen.

Googelend met de termen progesteron - overgang, is de eerste hit www.dehormoonfactor.nl, de kwaksite van Moorman, die samen met Barbara Havenith een boek over hormonen en vrouwen schreef. De derde hit is de site van energieke vrouwen, ook al een Havenith-adept, met als titel: Menopauze. Alles wat je dokter je niet vertelt, enzovoort.

Van oestrogeen is bekend dat het de FT4 verlaagt.
Ik lees [3] dat de combinatie oestrogeen met progesteron gegeven wordt om de kans op kanker te verminderen bij vrouwen die nog een baarmoeder hebben, vanwege de grotere kans op baarmoederslijmvlieskanker.
Ook is de kans op borstkanker vergroot, evenals de kans op trombose en een beroerte.

Tot nu toe lijkt het verhaal dat progesteron noodzakelijk is om de omzetting van FT4 -> T3 te bevorderen geen feit, maar fabel.

Het lijkt een verkoopargument om de commerciële winsten van sprookjesboeken over dit en andere kwakonderwerpen te stimuleren.
Nota bene vanaf een reguliere patiëntenorganisatie, die ondersteund wordt door reguliere endocrinologen.

1. http://www.thyroidmanager.org/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
3. https://www.thuisarts.nl/overgang/ik-ov ... r-overgang
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Francis »

Zo te zien is dat inderdaad niet bewezen.

Het enige artikel dat ik kon vinden over dit onderwerp toonde aan dat bij ratten waarbij de eierstokken zijn weggehaald het progesteronniveau daalt en ook het T3-niveau.

Om op basis van dit ene artikel over ratten met een gelijktijdige daling van progresteron en T3 te concluderen dat progesteronbehandelijg bij vrouwen de T4 naar T3 conversie stimuleert lijkt me wel heel voorbarig.

Hierbij de link:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24362948

Misschien vindt je nog iets als je zoekt op 'deiodinase' en 'progesterone'?
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Mireille_5 »

Dat zou toch ook betekenen dat vrouwen met anticonceptie daar invloed van ondervinden qua hun schildklierwerking.
Bijv. het (opnieuw) laten zetten van een Implanon, dat zou dan de waarden in de war kunnen schoppen?
Of lees ik het verkeerd?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Kiek »

Zou de veronderstelling gebaseerd zijn op dit artikel?
Dat zou toch gekkigheid zijn.

Met neemt waar dat het progesteron gedaald is in ratten waarvan de eierstokken verwijderd werd.
Daarnaast meet men een daling van de FT3.
En dan trekt men de conclusie dat de D2 verminderd is, waardoor een verhoogde verhouding T4/T3.

Terwijl het meerendeel van de omzetting naar T3 veroorzaakt wordt door D1!
De bewering dat progesteron de omzetting FT4->T3 activeert is hier nu juist niet onderzocht...

Mireille, het is bekend dat de oestrogenen in de pil de FT4 kan verlagen. Daarom wordt aangeraden om 6 weken na start van het slikken van de pil de TSH/FT4 te checken, om eventueel je dosering levothyroxine aan te passen. En ook 6 weken na het stoppen van de pil is het om omgekeerde reden raadzaam TSH/FT4 te laten bepalen.

Gewijzigd: eierstokken ipv baarmoeder
Laatst gewijzigd door Kiek op 10 apr 2017, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door laura »

In de Schild van maart 2017 wordt ook weer die rol van progesteron genoemd.
Het zou om Canadees onderzoek gaan.

SON verwees me naar bronnen bij een artikel in Schild uit 2012.

Die bronnen daar zijn: Ridha Arem met Thyroid Solution, R.N. Philips met https://www.bol.com/nl/p/de-overgang-
en-nu/1001004006538795/, Mary Shomon met haar sites en http://www.webmd.com/menopause/guide/sy ... -menopause.

Overgang en schildklier.jpeg
Overgang en schildklier.jpeg (134.85 KiB) 5856 keer bekeken

Opmerking 8 april 2017

In die bewuste Schild in 2012 wordt ook verwezen naar Canadees onderzoek. Alleen gaat het daar om oestrogenen.

Depressie komt harder aan.jpeg
Depressie komt harder aan.jpeg (84.74 KiB) 5500 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door laura »

Het gaat om oestrogeendominantie ...
progesterontekort.jpg
progesterontekort.jpg (24.68 KiB) 5736 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gelegitimeerde misleiding! Waarschuwing

Bericht door Kiek »

Barbara Havenith schrijft:
"Met name progesterontekort is van belang. Progesteron verbetert de omzetting van T4 in T3. Dat is ook de reden dat vrouwen na een eisprong een hogere basale lichaamstemperatuur krijgen. Progesterontekort wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd. De reguliere geneeskunde kent deze benaming niet."

Via SON heeft mevrouw Havenith een mogelijkheid gevonden om een onzekere doelgroep een middel aan te smeren.
Dit middel is geen onschuldig snoepje. Het kan heftige bijwerkingen hebben. [quote wiki: Toevoeging van progesteron (van welk type dan ook) verhoogt de kans op borstkanker en verlaagt de kans op baarmoederhalskanker.]
De beweegredenen van mevrouw Havenith om dit te doen zijn vooralsnog onduidelijk.

SON heeft blijkbaar niet voldoende kennis in huis om zin en onzin van elkaar te onderscheiden.
Anders is het onbegrijpelijk dat ze dit soort niet onschuldige sprookjes de wereld in blijft sturen. Zie Schild Magazine van september 2016, december 2016 en maart 2017.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Progesteron
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door ineke »

laura schreef: 06 apr 2017, 11:36 In de Schild van maart 2017 wordt ook weer die rol van progesteron genoemd.
Het zou om Canadees onderzoek gaan.
Misschien uit dit artikel :?:
4. Ensures Essential Thyroid Function
Given that both progesterone and thyroid function are active in regulation of body temperature, CeMCOR scientists asked whether progesterone altered thyroid hormone levels. They examined this question using data from the placebo-controlled trial of progesterone for menopausal VMS. The results, for the first time showed that, although progesterone treatment (300 mg at bedtime daily) had no effect on thyroid stimulating hormone (TSH), or free tri-iodothyronine (Free T3), it did significantly increase free thyroxine (Free T4) levels [17]. Given the necessity of high progesterone levels during pregnancy and the need of the developing fetus for adequate Free T4 levels, and to counteract the estrogen-stimulated higher thyroid binding proteins resulting in lower active thyroid hormone, progesterone's stimulation of Free T4 ensures essential brain growth for the fetus.

Quote komt uit dit artikel:
© 2017 The Centre for Menstrual Cycle and Ovulation Research (Canada)
Progesterone is NOT a Progestogen/Progestin— It’s Estrogen’s Unique Biological Partner:

http://www.cemcor.ubc.ca/resources/prog ... dnqLZ.dpuf


.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Mellie »

Barbara Havenith is volgens mij werkzaam in Vrouwenpoli Boxmeer.
Via een fbgroep voor endometriose ben ik haar naam wel eens tegengekomen.
Tevens lees ik daar regelmatig iets over oestrogeendominantie.
Valt mij op dat veel vrouwen met endometriose ook schildklierpatiënt zijn.

Endometriose is een zeer lastige vrouwenziekte die ook moeilijk te behandelen is.
Vaak krijgen vrouwen een prik toegediend zodat ze in de overgang komen, genaamd Lucrin.

Zelf heb ik ook endometriose in de ernstigste graad en werd ik ook behandeld met Lucrin.
Zeer heftige bijwerkingen en overgangsklachten waardoor ik uiteindelijk besloten heb hiermee te stoppen.
Ook had deze medicijn invloed op de dosering schildkliermedicatie.

Misschien kunnen jullie iets met deze info?
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Gelegitimeerde misleiding?

Bericht door Mellie »

Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Plaats reactie