Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door laura »

Gisteren weer eens Schildkliertje erbij gehaald.
Wat ik nu schreef of de ETA-richtlijn voor de behandeling van subklinische hypothyreoïdie.
En daar kwam ik het commentaar tegen van Stott en Gussekloo.

- 2013 ETA Guideline: Management of subclinical hypothyroidism (SCH)
SHS Pearce, G Brabant, LH Duntas, F Monzani, RP Peeters, S Razvi, JL Wemeau

Voor 80-plussers raden zij het gebruik van het gebruik aan van leeftijdspecifieke tsh-referentiewaarden.
Dit is een voorbeeld: https://academic.oup.com/view-large/59724970

- The dilemma of treating subclinical hypothyroidism: risk that current guidelines do more harm than good
DJ Stott, DC Bauer, I Ford, P Kearney, J Gussekloo, TJ Quinn, N Rodondi, J Smit, R Westerdorp

En daar heb je 'm: Furthermore the epidemiological associations may be reversed in later life; SCH in those older than 80 years may be associated with improved health and survival compared with the euthyroid state [4]. This raises the possibility that thyroxine replacement for subclinical hypothyroidism could be harmful, particularly in the ‘oldest old’.

4 = https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15572717
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door laura »

Op facebook werd dit genoemd, een soort vervolg op TRUST: https://link.springer.com/article/10.10 ... 018-0004-x

Onder de kop: Decide whether levothyroxine substitution should be introduced or not (https://link.springer.com/article/10.10 ... 04-x#Sec12)

The patient’s age: After the age of 40, there is a physiological potentially adaptive increase of TSH levels; thus, the 97.5th percentile of the TSH range increases by ~ 0.3 mIU/l per decade [45]. As a consequence, a TSH level between 5 and 7 mIU/l in advanced age (> 80 years) should not necessarily be considered an indication for levothyroxine substitution. In fact, moderate SH is associated with increased longevity and decreased cardiovascular complications in subjects > 70–85 years old [46].
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Kiek »

Ik, een oudere met een hypothyreoïdie, protesteer tegen de wijze hoe zieke oudere mensen op een schijnbaar legitieme manier in een hoek worden gezet.

Het artikel uit 2017 van Stott e.a. heeft me verbaasd en boos gemaakt over zoveel minachting en onbenul voor en over oudere mensen.
Ik ben verontrust over de teneur en strekking van de tekst.
En ook vanwege de snelle reactie op de site van het LUMC/TRUST : "Richtlijnen voor schildklierproblemen bij ouderen achterhaald"
http://www.trustthyroidtrial.com/index. ... EC04523339
Een ThyPRO - vragenlijst is natuurlijk geen onderzoek voor een patiënt en ongeschikt als meetinstrument.
Een vragenlijst in het algemeen is hooguit een checklist hoe een behandeling gelopen is, beantwoord door de arts-onderzoeker.

De behandeling met 50 µg levothyroxine is een zinloze behandeling.
Met deze minieme 50 µg wordt bij 99% van de mensen geen substitutie bereikt.
Natuurlijk voelen de mensen die zo'n vreemde therapie krijgen voorgeschoteld zich niet beter.
In dat opzicht is de uitslag naar verwachting: het helpt niet een falende schildklier te omzeilen.
Hiervoor hoeft men deze mensen niet op te trommelen en verwachtingen te scheppen.

Waarom zoveel tamtam?
De aanhangsels van het onderzoek lijken iets te hebben van een advertentiecampagne.
En dan blijkt dat de EU ca. 7 miljoen euro voor dit onderzoek heeft uitgetrokken.

"The proposal fits with the call, exploring the multi-system and quality-of-life benefits to older people of a tailored approach to management of SCH. This clinical trial should definitively clarify whether thyroxine treatment for SCH provides benefits that are relevant for patients. This trial will provide strong evidence with the potential to improve clinical practice, reduce healthcare costs and promote healthy ageing of European older adults."

Een onvriendelijke vertaling zou aangeven dat de ouderen kunnen stikken in hun subklinische hypothyreoïdie, en te suf zijn om te protesteren, en zo de kosten omlaag drukken door ze niet te behandelen.
Geld en belangen bedreigen onfhankelijk onderzoek.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1603825
https://cordis.europa.eu/project/rcn/101784_en.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Gast1 »

Ik begrijp eerlijk gezegd een aantal dingen niet.

Ten eerste wat er op basis van dit onderzoek in de richtlijnen zou moeten veranderen.
Bij TSH-waardes < 10 mU/L heeft behandeling met levothyroxine vaak weinig toegevoegde waarde.

Bron:
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... dp26363296

Uit de tekst vh onderzoek blijkt dat maar weinig deelnemers een TSH > 10 hadden.
"Second, since few participants had a baseline thyrotropin level of more than 10 mIU per liter, ..."
Bron:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1603825

Ten tweede de vele kritiek op dit onderzoek. Daar schreef ik al een wat over op Facebook, maar kennelijk is dat verwijderd. Ik kan het niet meer vinden (op de pagina van Schildkliertje, de FB-groep ben ik al - zonder verdere toelichting - uitgeknikkerd).

Ik schreef:
"
Ten eerste:

Ze begonnen met 2647 mensen met subklinische waardes. 1645 mensen vielen vervolgens al af, omdat hun bloedwaardes normaliseerden.
En maar 737 mensen deden mee in het onderzoek; 367 kregen een placebo, 368 kregen levothyroxine.

Of te wel, bij 3 van de 5 mensen keerde de TSH zonder enige interventie al terug naar normale waarden.

Ten tweede:

Er wordt genoemd dat de subklinische TSH-range liep van 4.6 tot 19.9.
Dat klopt niet, bij de 737 deelnemende mensen gold: 4.6 - 17.6.
En nogal significant lagere feitelijke bovengrens.
Waarom 19.9 als bovengrens gedefinieerd is, kan ik niet uit het onderzoek lezen.
Iemand dat al eens gevraagd?

Gemiddelde TSH was 6.4 +/- 2.0
50% van de mensen zat tussen de 5.1 en 6.7; een kwart tussen 4.6 - 5.1.
Dus slechts 25% vd ouderen zat boven de 6.7.
De mediaan TSH was 5.7.

Deze statistische cijfers geven al aan dat waarschijnlijk het merendeel van de mensen ook binnen de in NL gebruikte definitie van subklinische zal vallen, met TSH > 10 als grens om te behandelen volgens de huidige richtlijnen.
In ieder geval zat 75% al onder de 6.8

Ten derde:

De placebo groep werd op identieke wijze behandeld, inclusief dosis- aanpassing.
Beide groepen voelen zich uiteindelijk feitelijk, meetbaar, niet significant verschillend.

Terwijl je zou kunnen verwachten dat door deels afdoende behandeling de uitkomsten en geteste waardes in de behandelde groep zouden dalen. Of ten minste en veel gespreide beeld zouden laten zien: betere waardes bij min of meer afdoende behandeling, gelijke of zelfs slechtere waardes bij niet-afdoende behandeling.

Maar ook de spreiding van uitkomst waardes verschilt niet echt.

Opvallend is hooguit dat de TSH in de placebo groep óók daalde, maar niet zo veel als mét medicatie.

Ten vierde:

Op het schildklier-forum staat in de titel: "Zinloze vragenlijsten".
In het onderzoek werden zo te lezen allerlei onderzoeken uitgevoerd, niet enkel een vragenlijst, maar ook fysieke en cognitieve testen. Waarom dit onderzoek vervolgens wordt gereduceerd tot "zinloze vragenlijsten" begrijp ik niet.
Lijkt me eerlijk gezegd een nogal vooringenomen en tendentieuze titel, niet echt gericht op het voeren van een onafhankelijke discussie over het onderzoek.

Conclusie? Behandeling van subklinische hypothyreoïdie lijkt op basis van dit onderzoek bij ouderen inderdaad niet per se zinvol.

Let wel: bij subklinische waarden, niet bij Hashimoto, niet bij reeds vastgestelde hypothyreoïdie en niet bij behandelde hypothyreoïdie, enz.
Want dat is in dit onderzoek niet onderzocht.

Dus als je al levothyroxine slikt, verandert dit onderzoek daar helemaal niets aan.
En pakt niemand je levothyroxine af op je 65e.
"
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Kiek »

Beste Mark,

Puntsgewijs zal ik ingaan op je genummerde vragen en meningen.

Je 1.
Het LUMC pleit voor wijziging van de richtlijn op grond van TRUST.
De link uit 2017 zette ik hierboven:
http://www.trustthyroidtrial.com/index. ... EC04523339
Je 2.
Ik ben verbaasd over je kritiekloze aannames van TRUST.

Je 'Ten eerste':
Vraag je af wat dokters met 'normale waarden' bedoelen.
Je weet dat wat dokters hiermee bedoelen niet geldt voor het individu.

Je 'Ten tweede':
Je meent dat er een verschil is in bovengrenzen van TSH tot 19.9 mU/l en die tot 17.6 mU/l. Dit is nauwelijks een verschil te noemen. Ik heb dit op de app nagespeeld.

Dit blijkt bij de voorbeeldig gemiddelde mens met een subklinische hypothyreoïdie en een voorbeeldig gemiddelde werking het verschil te zijn tussen een FT4 van 9.50 pmol/l en eentje van 9.75 pmol/l bij voorbeeldige gemiddelde referentiewaarden van 10 tot 20 pmol/l.
Deze bovenwaarden vallen dus gemiddeld niet in het subklinische gebied.

Het gaat erom dat men in TRUST aangeeft wat men zoal verstaat onder een TSH-range van een subklinische hypothyreoïdie. De een zegt dat het tot zoveel loopt, en de ander vindt het tot zoveel lopen. En weer een ander doet er een paar tienden mU/l bij of af.
Zolang men over gemiddelden praat en dus de heleboel middelt, maakt het allemaal niet zoveel uit. Iedereen heeft hierover een iets andere fantasie, zo blijkt uit die bovengrenzen.

Nu we het toch over gemiddelden hebben:
Ieder TRUST-onderzoekscentrum gebruikt een eigen lab met eigen labmethoden en -instrumenten, die dus verschillen van de andere laboratoria.
Want ook hier geen standaardisatie. Het lijkt wel op de levothyroxine-merken!

Je 'Ten derde':
Inderdaad werkt het zo in TRUST.
Gemiddeld zijn ze niet in het gebied gekomen waarin ook maar iemand zich prettig zou voelen. Immers de toestand van een hypothyreoïdie werd gemiddeld gehandhaafd.

Je 'Ten vierde':
Het beantwoorden van vragenlijsten door de gemiddelde patiënt kan nooit een weergave zijn van een objectieve gemiddelde werkelijkheid van mensen met een hypothyreoïdie.
Een gemiddeld mens kan niet beoordelen wat er aan de hand is.
Dat is nu juist de taak en de verantwoordelijkheid van de behandelaar.
De antwoorden van de patiënt kunnen uitsluitend gebruikt worden ten behoeve van die ene patiënt.
Helaas worden de vragenlijsten ontkoppeld van degene die wordt beoordeeld.
Daarom zijn die vragenlijsten zo zinloos, en in groepsverband een misleidend meetinstrument.

Je merkt onderaan op:
"Let wel: bij subklinische waarden, niet bij Hashimoto, niet bij reeds vastgestelde hypothyreoïdie en niet bij behandelde hypothyreoïdie, enz.
Want dat is in dit onderzoek niet onderzocht
."

Maar dit heeft weer niets met TRUST te maken.
Dit zijn je persoonlijke veronderstellingen.
Het woord Hashimoto komt er terecht niet in voor.
Het gaat uitsluitend over mensen met een vermoede verminderde schildklierwerking.
Ten onrechte heeft men gemeend dit te kunnen compenseren met 50 µg levothyroxine.
Zo ver gaat de kennis van de mensen die deze studie hebben uitgevoerd.

Dat is verontrustend omdat de conclusie kan zijn dat ouderen met een subklinische hypothyreoïdie niet behandeld hoeven te worden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Gast1 »

Ik ben verbaasd over je kritiekloze aannames van TRUST.
Hoeveel mensen die hier reageren hebben daadwerkelijk het hele onderzoek gelezen en ondertussen herlezen?

Natuurlijk kan ik makkelijk wat kritiek er op gaan geven.
- Waarom maar 737 werkelijke deelnemers?
- Waarom niet 6-wekelijks prikken?
- Info over andere (leefstijl)veranderingen?

Maar de manier waarop zo nu en dan dit onderzoek wordt afgedaan als slecht en vooral de gebruikte argumenten, dat vind ik eigenlijk best kwalijk.
Je 'Ten eerste':
Vraag je af wat dokters met 'normale waarden' bedoelen.
Je weet toch dat wat dokters hiermee bedoelen niet geldt voor het individu.
Dus als de TSH (en de FT4, maar die was al "normaal") terugkeren binnen de normaalwaardes, wil je toch nog (kunnen) spreken van subklinische hypothyreoïdie én eventueel met medicatie behandelen?

Natuurlijk zegt een gemiddelde niks over een individu. Moeten we dan enkel nog op basis van individu gaan behandelen? Dus als een patiënt zegt, ik heb last van X, Y en/of Z, dan moet de arts maar aannemen dat dat correct is en leidend voor de behandeling. Ik stel dan wel voor dat we alle symptoomlijsten bij ziektes offline halen en enkel beschikbaar maken voor artsen. Want anders heeft iedereen straks een B12-tekort (de symptomenlijst is langer dan dit stuk én deels algemeen) én een schildklier-aandoening én coeliakie én ...

Oh, en dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/30/we ... l-a1611542
Mijn ten tweede
Er wordt in allerlei commentaren gesteld dat TSH in het onderzoek wel tot 19.9 werd meegenomen. Terwijl blijkt dat a) de hoogste gemeten TSH 17.6 was én er maar weinig mensen een TSH boven de 10 hadden.
En qua definitie, feitelijk is subklinisch TSH > normaal, FT4 normaal.
Bij TSH > 10 denkt iedereen gelijk dat behandelen met levo een must is. Terwijl die groep in dit onderzoek maar een heel klein deel vormde (blijkt ook uit statistiek).
En op basis van de uitkomsten kan ik me voorstellen dat er voor de subgroep TSH > 10 niet direct uitspraken of veranderingen qua beleid gaan zijn. Die suggestie doen de onderzoekers zelf.
Nu we het toch over gemiddelden hebben:
Ieder TRUST-onderzoekscentrum gebruikt een eigen lab met eigen labmethoden en -instrumenten, die dus verschillen van de andere laboratoria.
Want ook hier geen standaardisatie. Het lijkt wel op de levothyroxine-merken!
Dit heb ik nog eens bij Wolffenbuttel nagevraagd: hij zegt dat de normaalwaarden weliswaar wat verschillen, maar dat de meetwaardes wel vrij goed vergelijkbaar zijn. Dus TSH = 2.0 bij lab 1 komt aardig overeen met TSH = 2.0 bij lab 2.
Bij FT4 is dat verschil veel groter.
Inderdaad werkt het zo in TRUST.
Gemiddeld zijn ze niet in het gebied gekomen waarin ook maar iemand zich prettig zou voelen. Immers de toestand van een hypothyreoïdie werd gemiddeld gehandhaafd.
De toestand van hypothyreoïdie verbeterde. De waardes van de TSH kwamen in het normaalgebied. En toch is er geen QoL verschil tussen wel/niet subklinisch. Dan zou dus feitelijk niemand enig voordeel hebben van levothyroxine-aanvulling, ook niet na een jaar, incl dosis-aanpassingen. Volgens mij is dat wat het onderzoek aantoont.
Statistisch gezien verwacht je tenminste een grotere spreiding bij de niet-placebo groep: sommigen reageren positief op behandeling, sommigen gelijk, anderen slechter. Ook de spreiding lijkt gelijk gebleven.
Daarom zijn die vragenlijsten zo zinloos, en in groepsverband een misleidend meetinstrument.
Krasse mening hoor. Er lopen nogal wat onderzoeken op basis van vragenlijsten. Wereldwijd. Kunnen die allemaal de prullenbak in? Dat is potverdrie bijna een apart vakgebied.
En het meest bizarre aan dit argument: de ene keer zijn cijfers en waardes weer niet goed, en moet er meer naar de patiënt geluisterd worden. Nu zijn vragenlijsten als manier om te "luisteren" naar patiënten weer niet goed.
Je merkt onderaan op:
"Let wel: bij subklinische waarden, niet bij Hashimoto, niet bij reeds vastgestelde hypothyreoïdie en niet bij behandelde hypothyreoïdie, enz.
Want dat is in dit onderzoek niet onderzocht."

Maar dit heeft weer niets met TRUST te maken.
Dit zijn je persoonlijke veronderstellingen.
Dit zijn geen persoonlijke veronderstellingen, dit staat toch in het onderzoek?
Ten onrechte heeft men gemeend dit te kunnen compenseren met 50 µg levothyroxine.
Waar staat in het onderzoek dat de mensen enkel 50mcg kregen? Beide (!) groepen kregen te maken met aanpassingen. Misschien weinig, maar het was niet: hier is 50mcg, hoe voelt u zich?
Vanwege leeftijd wordt in Nederland ook regelmatig gestart met 25mcg als aanvangsdosis, ipv gewichtsafhankelijk.

En nogmaals, ook jongere mensen met subklinische hypothyreoïdie worden conform de behandelingsstandaard vaak niet behandeld. Wellicht tenzij er andere indicaties zijn
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Kiek »

Natuurlijk zegt een gemiddelde niks over een individu. Moeten we dan enkel nog op basis van individu gaan behandelen?
Ja, Mark, dit is de belangrijkste vraag.
In de spreekkamer moet de dokter uitsluitend op individuele basis benaderen en behandelen.
En niet op ref.-ranges.
Het zijn juist deze rituelen die aanleiding waren om meer te weten te komen over de individuele relatie van de TSH met de FT4.

De verschillen tussen de verschillende meetmethoden van TSH en FT4 in de verschillende labs zijn bekend.
En de nadelen ook.
Het is een groot en praktisch probleem.
Met dezelfde druppel bloed in het ene lab is iemand gezond, en in het andere lab heeft dezelfde mens een subklinische hypothyreoïdie.
Het is onzin dat te bagatelliseren.

Wat je vragenlijsten betreft:
Het feit dat iemand in een range van 10 tot 15 mU/l terugkomt in een TSH-range van 3 à 4 mU/l, zegt niets over de mate van euthyreoïdie van die mensen.
De meeste mensen voelen zich in die range belabberd.
Individuen behandel je niet met statistiek.

Ja, vragenlijsten kunnen inderdaad allemaal verwezen worden naar de prullenbak.
Het heeft niets, maar dan ook niets met geneeskunde te maken.
Het zijn bekende niet onderbouwde rituelen die sinds de invoering van ref.-ranges niet zijn veranderd.

TRUST lijkt overigens overtuigd dat die TSH/FT4- relatie lineair is.
Zo kom je natuurlijk ook niet verder op dit gebied.

Ik heb het woord Hashimoto niet gelezen in TRUST.
De meeste mensen kregen 50 µg levothyroxine.
En na de studie was de gemiddelde dosis 50 µg.
In de tekst zijn geen aanpassingen gespecificeerd.
Er worden wat algemeenheden verkondigd.

TRUST is hét schoolvoorbeeld over hoe het niet moet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Gast1 »

Duidelijk. Je mening is duidelijk. Jammer dat er weinig inhoudelijk of onderbouwd aan is.
  • Onderbouwde meningen (over TSH-waardes) van professor(en) zijn voor jou dus verder niets waard.
  • Vragenlijsten vind je onzin, zijn dus ook niks waard.
Gewoon nog een plaatje, om te laten zien dat sommige dingen die je schrijft gewoon niet kloppen.

doi_full_10.1056_NEJMoa1603825#figures_media.png
doi_full_10.1056_NEJMoa1603825#figures_media.png (165.26 KiB) 1071 keer bekeken

Tot zover de verkondigde mythe dat iedereen maar 50mcg kreeg. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat iedereen volledig optimaal behandeld werd.

Verder gebruik je algemeenheden die gewoon niet kloppen.
Het feit dat iemand in een range van 10 tot 15 mU/l terugkomt in een TSH-range van 3 à 4 mU/l, zegt niets over de mate van euthyreoïdie van die mensen.
De meeste mensen voelen zich in die range belabberd.
In het onderzoek staat: de meeste mensen hadden TSH <10. Verder is euthyroïdie gedefinieerd als TSH/FT4-waardes binnen de referentiewaardes. En mensen die behandeld werden voelden zich bij die normale(re) waardes dus ook niet beter, niet slechter als mensen zonder behandeling.

Kun je trouwens aantonen dat mensen die subklinische hypothyreoïdie hebben zich in meerderheid niet goed voelen bij TSH tussen 3 en 4? Zou de meerderheid van de mensen, alle mensen, met TSH in die range zich ook niet goed voelen?

Overigens, ook in dit onderzoek wordt genoemd dat wellicht de referentiewaardes voor TSH misschien wel naar 0.4-2.5 moeten.
However, some authorities have recommended a lower thyrotropin target (e.g., 0.40 to 2.50 mIU per liter).29 We cannot exclude the possibility that this more aggressive treatment approach might be beneficial.

En een puur persoonlijke behandeling, enkel op basis van subjectieve klachten, zonder objectieve fysieke onderzoeken (want: hoe meet je of iemand moe is, dat iemand pijnlijke spieren heeft, hoofdpijn, enz...), dat is voorlopig een utopie. Een misschien maar goed ook.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Kiek »

Kom nu eens uit je veilige sprookjesbos en maak kennis met de echte wereld, Mark!

Mark merkt op:
Onderbouwde meningen (over TSH-waardes) van professor(en) zijn voor jou dus verder niets waard.
Ja, dat klopt.
De essentie van wetenschappelijk denken is dat iedere mening of theorie aan continue kritiek onderhevig is.
Niet omdat de authoriteit van de hoogleraar een rol speelt, maar wel om de toetsbare beweringen.
Geen toetsbare bewering is een verkondiging. En daarvan kennen we dus een heleboel voorbeelden in jouw en mijn interessegebied.


De al tientallen jaren bestaande discussie over TSH demonstreert de onmacht van onze behandelaars.
Vroeger waren pillen, lab en behandeling het gebied van de dokter.
Door de toenemende kennis is dit gebied opgedeeld in specialisaties.
Het was voor de dokter niet meer te behappen.
In deze zin weten onze behandelaars niet veel meer over lab en pillen dan hun geïnteresseerde patiënten.
In de opleiding zit misschien maar een paar uur klinische chemie en een paar uur farmacologie.

Niet alleen de klinisch chemicus en de farmacoloog vertegenwoordigen een belangrijk kennisgebied in de schildkliertheorie. In toenemende mate realiseert men zich dat de inbreng van kennis uit andere beta-wetenschappen een onmisbare rol speelt. Geneeskunde is immers een onderdeel van de natuurkunde.
Uitwisseling van theorieën uit deze en andere kennisgebieden en toetsing aan metingen zullen in de toekomst doorslaggevend zijn.
En gemankeerde onderzoeken als TRUST doen verdwijnen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Zinloze vragenlijsten: hypo-ouderen blijven moe

Bericht door Gast1 »

Kiek,

Ik mis even een inhoudelijke reactie op allerlei niet-correcte beweringen. Dit soort globale praat helpt verder niet.
Plaats reactie