Belangrijkste feiten achter het set point

Graag met vermelding van de bron
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door laura »

Nu staat er 'feiten'.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 05 apr 2018, 14:46 Dank je, Laura!
Het set point is geen gedachte, hoor.
Het zijn feiten, zoals je met je ogen kunt zien, en met je neus kunt ruiken.

Het set point is het instelpunt voor de verwerking van je schildklierhormonen.
Dat is al voor je geboorte bepaald door de bouw, groei en ontwikkeling van de hypothalamus, hypofyse en schildklier.
Maar daarmee is toch nog steeds niet gezegd dat het een vast, onwrikbaar, niet meer te wijzigen punt is? Misschien wijzigt het wel onder invloed van het ontstaan (of het verloop??) van de schildklier-aandoening.
De hypothalamus stelt de FT4 vast, en de hypofyse bepaalt de bijbehorende TSH.
De schildklier volgt de productieopdrachten van de TSH.

Samen controleren en regelen deze organen de schildklierhuishouding.
Dat zijn echt feiten.
Ik mis hierin toch echt T3, die een rol speelt in de feedback-loops in de HPT-as.

En als ik dan kijk naar de verandering qua persoonlijke setpoint in de periode vóór en ná cytomel-gebruik, ie ik een duidelijk verschil. Zegt niet dat het verschil ook feitelijk bestaat, maar ik zie het wel. En kan het enkel verklaren vanuit de verstoring van de balans door extra T3. Iets wat ik ook wel van anderen terug hoor. Die bijv zeggen dat het na 9 maanden uitgewerkt lijkt te zijn, of enkel in den beginne zich er prettig bij voelden.

Dat T3 überhaupt niet meegenomen is in de theorie rond setpoint, dat snap ik dan dus niet.

Selectie_025.png
Selectie_025.png (115.95 KiB) 903 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door Kiek »

Je waarden zijn door de molen gehaald, Mark!
En tot op het bot geanalyseerd.
Je verhaal over de vorm en de ligging van de curve wordt verteld door je metingen.
Daar komen de eigenschappen uit van jouw fysiologie. En van niemand anders.

Als er goed gemeten wordt, dan is de foutmarge klein.
Het setje FT4 19.6 pmol/l met een TSH van 0.61 mU/l is verwijderd. Die gaf teveel gerommel. Te grote wisseling in phi, en in R2.
Ook is je allereerst meting eruit gehaald -> ander assay. Zie ref.-waarden.
Eveneens staan je L-T3-waarden er niet bij om logische redenen.
Dan kom je tot de volgende uitslag: een phi van 0.86- FT4 van 21 pmol/l met een TSH van 0.82 mU/l. R2 99.9%.

Als je bijvoorbeeld een De Quervain zou hebben, een instabiele toestand, dan krijg je waarden die niet gestabiliseerd zijn. De HP reageert op die veranderingen. En dat kan dan dagelijks stevig verschillen.
Het ophogen van de FT4 kan razendsnel gaan (denk aan ultrahoge doses L-T4), maar het zakken van de FT4 kan nooit vlugger dan je halfwaardetijd.

Het locale FT3-evenwicht in de hypothalamus zorgt voor een stabiele stroom TRH.
En die bepaalt de waarde van S, de schuiver van de curve naar links en naar rechts, en daarmee de waarde van de FT4 van je set point.

Als je Cytomel gaat gebruiken, dan verstoor je het FT3-evenwicht in de hypothalamus.
Die locale hoeveelheid FT3 wordt dan groter.
De TRH-stroom wordt dus kleiner.
Vervolgens schuift de curve naar links.
Dan vind je een lagere set pointwaarde van je FT4. Zo is de T3 verankerd binnen de curve.

Ja, die 9 maanden werking van T3 is ook een observatie van Saravanan. Ik had toevallig dezelfde tijdmeting. Toen was het prettige effect foetsie.

Hieronder je curve met de waarden zoals hierboven omschreven.

Prettige avond,
en een hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MCoumansApril2018.jpg
MCoumansApril2018.jpg (40.43 KiB) 888 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door Gast1 »

Hoi Kiek,

Fijne toelichting, maar nog niet exact waar ik op doel, naar zoek.

Ik snap de x-as verschuiving tgv Cytomel. Maar op basis van de waardes tót 20-10-2015 werd een setpoint berekend van TSH 1.9/2.0 met FT4 20-21

Met de waardes ná 30-3-2016 zie je eigenlijk een setpoint met TSH 0.8 en FT4 21.

Dát verschil is mogelijke te verklaren door a) verandering gewicht en b) periode Cytomel.

Maar het lijkt een aanwijzing dat een setpoint niet constant is.

En leidde bij mij óók tot de vervolgvraag, hoe zit die ontwikkeling van setpoint in de tijd. Ik krijg de indruk dat de setpoint berekeningen veel vaker een dergelijk patroon volgen. En patronen, daar ben ik gek op ;-)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door Kiek »

Hallo Mark,

De curve blijft onveranderd.
Dat betekent dat het punt waar de curve maximaal kromt ook niet verandert.
Het set point blijft ongewijzigd.

Je gewicht geeft misschien een hogere TSH aan, maar dat is niet van belang voor het set point.
Evenmin je geschiedenis ná je escapades met T3.
Je eerste hypo-waarde heeft een belangrijke trekkracht van de curve. Die heb ik eruit gehaald vanwege het verschil in meetmethode (andere ref.) en dus -uitslagen.

Dat je set point wat wiebelt, is een gevolg van meetfoutjes van het lab.
Hoe meer waarden hoe scherper het beeld.
Net als de broodkruimels van de kinderen in het bos, die samen een steeds sterker spoor vormen.
Hoe meer waarden hoe duidelijker het spoor/curve.

Tot nu toe zijn er geen veranderingen in de tijd waargenomen.
Misschien bedoel je dat een deel van de [schildkliergezonde] oudste ouderen een wat hogere TSH zouden hebben?
Ik denk dat het een gevolg is van een wat verzwakte schildklier, die meer aanmoediging nodig heeft van de TSH.
Het set point verandert niet.

En als mijn eigen TSH wat hoger zal blijven met een lagere FT4 die bij de een zichtbaar is (lage phi) en bij de ander nauwelijks bougeert (hoge phi), omdat ik me op die dosering best voel, dan betekent dat geen wijziging van mijn set point. Misschien zal deze hogere TSH wel een relatie hebben met de tijd: mijn leeftijd. Minder behoefte om op scherp te spelen. Bij ongewijzigd set point.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Belangrijkste feiten achter het set point

Bericht door laura »

Mark schreef:
Ik weet dat Wiersema in 2004 onderzocht dat "de meeste mensen die schildkliermedicatie slikken zich goed voelen bij een TSH rond de 1". I
Dat komt niet bij Wiersinga vandaan.
Het komt bij SON vandaan: viewtopic.php?f=17&t=159&start=20#p573

Wiersinga schreef: Veelal voelen patiënten zich het beste bij een TSH in het laag-normale gebied en een vrije T4 in het hoog-normale gebied.
Daar kwam hij later op terug. Tenminste, in Thyroid Manager (de bron) stond die uitspraak niet meer.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie